Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag Àr intresserad av att spela in sÄng och akustisk (stÄlstrÀngad) gitarr samt eventuellt lite percussion. Kan ni dela med er av erfarenhet kring hur man enkelt kan fÄ inspelningen att lÄta bra (Filter, effekter och annat intressant)

Tackar

Annons
Postat

Ju utförligare beskrivning av problemet desto större chans till att fĂ„ uttömmande svar. 🙂

Mitt tips; Spela in tre guror, 2 st komp och 1 st melodigitarr. Panorera ut de tvÄ kompgitarrerna fullt ut Ät vÀnster respektive höger. PÄ detta sÀtt fÄr du en vÀldigt varm och skön ljudbild. LÀgg pÄ samma reverb pÄ bÄda gitarrerna.

LÀgg melodigitarren i mitten eller snett Ät nÄgot höger (smaksak) och lÀgg pÄ lite mer reverb pÄ denna guran Àn pÄ kompgurorna.

Du kan Àven prova med att lÀgga pÄ kompressor pÄ gitarrerna för att fÄ fram ljudet lite extra.

Vad gÀller sÄngen sÄ Àr jag ingen expert men de viktigaste effekter att laborera med Àr helt klart Àven hÀr kompressor och reverb.

Viktigt Àr oxÄ att du lÀgger pÄ kompressor pÄ insignalen sÄ slipper du fÄ dist och dessutom fÄr du jÀmn nivÄ pÄ sÄngen oavsett om du viskar eller gapar och skriker.

Prova dig fram helt enkelt tills du hittar ditt sound.

Lycka till!

Mvh / djonas

Postat

Amatörsaker. Har köpt in ett mixerbord med 8 kanaler, har en kondensatormic och en line pÄ gitarren. Vidare har jag ett Terratec ljudkort (dmx6 fire) och Cubase. har Àven ett midikeyboard

Hade tÀnkt att spela in musik av typen singer/songwriter (om det nu sÀger nÄge). Lite akustisk gitarr med ackord, kanske lite melodispel, sÄng, kanske doa (i form av flickvÀn...), nÄgon form av percussion (typ congas). Eventuellt bas frÄn Keyboard

Inget för komplicerat till att börja med. SÄngen och gitarren Àr viktigast att börja med och dÀrför Àr det intressant att fÄ tips hur man spelar in detta pÄ enklaste sÀtt sÄ det lÄter bra

Finns det bra lÀnkar som behandlar detta?

Tack för hjÀlpen

Postat
Finns det bra lÀnkar som behandlar detta?

Skulle Àven jag glÀdjas av ett svar pÄ denna frÄga!!! :rolleyes:

mvh Jonathan

Postat

Prova att göra en sökning pÄ forumet. DÄ hittar du sÀkert att allt du behöver veta

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.