Probbo Postat 7 december 2012 Postat 7 december 2012 Efter mÄnga Är med mixning med hembyggda budget speakers funderar jag pÄ att uppgradera. NÀr jag lyssnat igenom tidigare produktioner i andra system inser jag att jag ligger lite fel i mina bas freq. (Inte bara dÀr, mixar lite galet överallt men mest basen som blir fel) Jag sysslar mest med dansmusik och behöver ordentligt med bas (MÄste jag ha en med subbas eller rÀcker det med ett par bra högtalare av större modell?) budget mellan 10000-20000kr. Behöver lite tips. Tack för er hjÀlp.
Claes Holmerup Postat 7 december 2012 Postat 7 december 2012 Mina förslag Ă€r i sĂ„ fall ADAM A8X eller A77X . đ MEN! Du bör ocksĂ„ se över akustikbehandlingen - för om behandlingen i ditt rum inte Ă€r ok, sĂ„ fĂ„r du inte lika stor nytta av investeringen som du skulle kunna fĂ„, Ă€ven om direktljudet frĂ„n monitorerna blir betydligt bĂ€ttre. Jag tycker det Ă€r bĂ€ttre med fullrangemonitorer utan sub, men det Ă€r ju lite olika vad man tycker att man behöver...
desvaenger Postat 7 december 2012 Postat 7 december 2012 Vill nog pÄstÄ att Focal Solo 6 och PSI A17-M drar ifrÄn mÄnga/de flesta i den prisklassen. PSI:na ska vara helt galna, men har dock inte hört dem sjÀlv. LÀs pÄ gearslutz. Har sjÀlv Solo 6 och Àr mycket, med betoning pÄ mycket.. nöjd. Otroligt bra monitorer för pengarna!
Probbo Postat 7 december 2012 TrĂ„dstartare Postat 7 december 2012 Tack Yoda đ studiorummet Ă€r litet ca 8 kvm. Hyfsat bra dĂ€mpat. SĂ„ jag sitter ju ganska nĂ€ra högtalarna. Ljudet idag Ă€r kraftfullt (stora golvhögtalare, dubbla 12 tummare) men katastrof ljudmĂ€ssigt, bra tryck men lĂ„ter stökigt. nĂ€r jag Ă€r ute efter detaljer kör jag hörlurar ( beyer dynamic DT150). Ska kika pĂ„ dina tips. Stort tack.
Probbo Postat 7 december 2012 TrÄdstartare Postat 7 december 2012 Tack desvaenger, intressant, ska kolla upp focal solo samt PSI.
Signia Postat 7 december 2012 Postat 7 december 2012 Jag tycker det Àr en ganska avgörande skillnad mellan att anvÀnda stora djupa högtalare, och att anvÀnda tvÄ nÄgot mindre plus sub. Har en kÀnsla jag Àr inte ensam om det intrycket. Kan inte sÀga jag testat mycket, men teoretiskt kÀnns det som en ganska stor skillnad.
desvaenger Postat 7 december 2012 Postat 7 december 2012 Jag tycker det Àr en ganska avgörande skillnad mellan att anvÀnda stora djupa högtalare, och att anvÀnda tvÄ nÄgot mindre plus sub. Har en kÀnsla jag Àr inte ensam om det intrycket. Kan inte sÀga jag testat mycket, men teoretiskt kÀnns det som en ganska stor skillnad. Det beror till stor de pÄ hur pass vÀl man lyckats integrera suben.
Probbo Postat 7 december 2012 TrÄdstartare Postat 7 december 2012 Sigia, precis. Jag efterlyser fördelar vs nackdelar med dessa tvÄ setups. Mindre högtalare+sub eller ett par rejÀla högtalare (fullrange). SjÀlv har jag bara kört utan sub. kanske dags att tÀnka om, eller?
hegobald Postat 7 december 2012 Postat 7 december 2012 Ăr rummet sĂ„ pass litet som 8 Kvm sĂ„ behöver du inte sĂ„ stora högtalare som du har nu.. Adam A77X sa Caes! Dom funkar bra.. PĂ„ 8Kvm kommer du aldrig att ha en rĂ€ttvis lyssning i högtalare under ca 95 Hz sĂ„ det Ă€r viktigt att du har nĂ„got annat att referenslyssna i ocksĂ„.. T.ex ett par bra hörlurar.. SjĂ€lv har jag ett par Ultrasone PRO 2500 för att höra allt under 90 Hz i.. đ
desvaenger Postat 7 december 2012 Postat 7 december 2012 Sigia, precis. Jag efterlyser fördelar vs nackdelar med dessa tvÄ setups. Mindre högtalare+sub eller ett par rejÀla högtalare (fullrange). SjÀlv har jag bara kört utan sub. kanske dags att tÀnka om, eller? Fast fakta Àr att du inte kan fÄ ett par stora och högkvalitativa högtalare, allt i ett för under 20 tusen. Du fÄr vÀlja. Ska du ha bra och stora högtalare börjar vi pÄ 25-30 tusen och uppÄt. Jag tÀnker att man bör prioritera kvalitet framför kvantitet om man vill höra vad man faktiskt gör. Basregistret Àr givetvis roligt och sÄ, men mellanregistret och diskanten Àr Sà VIKTIGA register som avgör om mixen ens hÄller att spelas i mer professionella sammanhang. Sub kan man dessutom komplettera med i ett senare skede. Integrationen mellan högtalare och sub i dyrare serier brukar vara sÄ pass god att bristerna blir försumbara framför att vÀlja en större och lÄgkvalitativ högtalare i dagslÀget - och dÀrmed bli fast med nÄgot som istÀllet lÄter halvbra genom hela registret.
Signia Postat 7 december 2012 Postat 7 december 2012 (redigerat) HÄller med ovan. Det blir extrajobbet att integrera sub med bÄde högtalare och rum. Kom just pÄ att jag hört Yamaha MSP10 + Yamaha SW-10 sub mÄnga gÄnger (bekant som anvÀnder), och alltid tyckt det Àr riktigt bra 'bang for the buck'. Aningen Ät det ljusa och hÄrda hÄllet som Yamaha högtalare kan vara. Men tror vi talar begagnat dÄ, borde i sÄ fall landa pÄ ca 10 papp. OM man vill anvÀnda 2 + sub alltsÄ ... http://www.soundonsound.com/sos/apr00/articles/yamahamsp10.htm Redigerat 7 december 2012 av Signia
Probbo Postat 8 december 2012 TrÄdstartare Postat 8 december 2012 Har lÀst pÄ lite om Focal Solo6 samt twin6. De verkar vara riktigt bra. NÄgon av dessa blir det. Just nu lutar det Ät twin6. Struntar i sub till en början. Tack för era svar.
desvaenger Postat 10 december 2012 Postat 10 december 2012 Har lÀst pÄ lite om Focal Solo6 samt twin6. De verkar vara riktigt bra. NÄgon av dessa blir det. Just nu lutar det Ät twin6. Struntar i sub till en början. Tack för era svar. Försök ta dig ut och lyssna pÄ olika alternativ. TÀnk dÄ pÄ att Twin 6 av majoriteten av Àgare gillas bÀttre stÄende pÄ högkant. BÄde Solo 6 och Twin 6 har basresurser som rÀcker vÀl för att mixa i de flesta genrer, med undantag för ett fÄtal dÀr mycket material kring 20-40 Hz Àr av essens. I dessa genrer rÀcker fÄ nÀrfÀltare till. Solo 6 Àr, beroende pÄ rum anvÀndbara ner till ungefÀr 35 Hz.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.