Jump to content
Annons

Rensa bland Cubasefiler


Fismumriken

Recommended Posts

Tjenare! Använder som sagt Cubase 5, men nu har jag spelat in så många olika låtar och projekt så att tusentals filer har sparats i Cubasemappen.

Jag har hört att man kan använda "Cleanup-metoden" i Cubase för att rensa bort onödiga filer, och filer som inte används. Hur funkar det egentligen?

Det enda jag vill ha kvar, är de senasta sparade projekten jag har. Men vad jag har förstått så är det inte bara att rensa bort alla filer utom själva Cubase5 document.

För det enda jag verkligen vill ha kvar är alla spår, inställningar och ljud osv. som jag sparat sist!

Hur gör man va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du ska inte rensa bort någonting utanför Cubase, utan kör med "Back up project" - och glöm inte kolla att "Keep current project active" är avmarkerat.

Då kopierar du alla tillhörande ljudfiler till en ny mapp så att de enskilda projekten hålls isär.

Om du rensar bort manuellt utanför Cubase, så finns alltid risken att du tar bort några filer för mycket.

När du sedan har gjort backup på alla aktuella projekt, så kan du radera de gamla mapparna och köra vidare med de nya istället.

Det enda som är helt ofarligt att ta bort, är mappen Images, eftersom den bara innehåller en bild av audiofilernas vågformer, som återskapas automagiskt om de saknas när du laddar in ett projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Du ska inte rensa bort någonting utanför Cubase, utan kör med "Back up project" - och glöm inte kolla att "Keep current project active" är avmarkerat.

Då kopierar du alla tillhörande ljudfiler till en ny mapp så att de enskilda projekten hålls isär.

Om du rensar bort manuellt utanför Cubase, så finns alltid risken att du tar bort några filer för mycket.

När du sedan har gjort backup på alla aktuella projekt, så kan du radera de gamla mapparna och köra vidare med de nya istället.

Det enda som är helt ofarligt att ta bort, är mappen Images, eftersom den bara innehåller en bild av audiofilernas vågformer, som återskapas automagiskt om de saknas när du laddar in ett projekt.

Okej skulle du kunna skriva exakt hur jag gör? Är lite seg på förståndet^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör som sagt med "Back up project" i Files-menyn i Cubase - och se till att "Keep current project alive" inte är markerat.

Då kopierar Cubase alla tillhörande audio-filer till den nya mappen automagiskt. När du har gjort så med alla projekten, så att alla ligger i egna mappar, så kan du sedan radera de gamla ljudfilerna för att få mer plats på disken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör som sagt med "Back up project" i Files-menyn i Cubase - och se till att "Keep current project alive" inte är markerat.

Då kopierar Cubase alla tillhörande audio-filer till den nya mappen automagiskt. När du har gjort så med alla projekten, så att alla ligger i egna mappar, så kan du sedan radera de gamla ljudfilerna för att få mer plats på disken.

Okej! Då har jag bara en fråga kvar, efter att man kört back up project, ska man då radera ljudfilerna i själva Cubase, eller ska man gå till den mappen där Cubase sparar alla ljudfiler etc?

Link to comment
Dela på andra sajter

När du har gjort "back up project" på alla projekt som du vill ha kvar, så finns ljudfilerna inkopierade i mappen som du har valt för varje låt, så efter det kan du använda den vanliga utforskaren i Windows för att radera den gamla gemensamma mappen. Om du inte gör det så finns ju alla ljudfiler i dubbla uppsättningar - och då är risken att förvirringen blir ännu mer total... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden och frågar om jag kan ta bort .bak filer? Det är väl backupfiler som skapas vid autospar?

Heter projekt Låt1.cpr så finns har jag minst fem .bak filer, som väl borde kunna tas bort?

Ja .bak-filerna kan tas bort - men samtidigt kan de vara bra att ha kvar om det någon gång blir en datorkrasch där .cpr-filen blir korrupt och du inte har en helt aktuell backup. Då kan du ju gå tillbaks till en äldre version och bara förlora det du har gjort sedan dess... De tar ju inte mycket plats heller, så det är inte precis någon katastrofal mängd data det handlar om...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...