Jump to content
Annons

Intresseorganisation för netlabels m fl


Diwic

Recommended Posts

Det flyter ganska många tusenlappar genom Copyswede (ni vet, den här organisationen dit det går några ören för varje CD-R-skiva man köper). Dessa pengar fördelas sedan så att Copyswede själva snor några procent och sedan delas det lika mellan STIM, IFPI och SAMI.

En bra netlabel kanske får många downloads. Då får man troligen betala mer pengar till sin internetleverantör, vilket gör att man måste använda banners på sin sida för att få det att gå runt. Om ens filer då istället kopieras från person till person via CD-R-skivor, förlorar netlabeln sin inkomst från bannern. Det som är tänkt att kompensera för detta går istället till STIM/IFPI/SAMI.

Om man inte samtycker med STIMs sätt att bevaka sina rättigheter, exempelvis stöd av husrannsakan hos internetleverantörer som bahnhof, kanske man inte vill vara med i den organisationen. Vill man få del av hela ersättningen måste man dessutom anmäla sig till både STIM, SAMI och IFPI, trots att man har suttit alldeles själv och pulat ihop hela låten utan att ha något traditionellt skivbolag bakom sig.

Copyswede är visserligen inte helt okontroversiella de heller (de har senast stämt Jens Of Sweden för utebliven kassettersättning) men det kanske ändå är dags för en ny medlemsorganisation där, som tar tillvara den nya generationens intressen.

Jag har inte riktigt koll på hur stora summor det rör sig om - men det innebär ju inte vidare stora omkostnader att för denna nya organisation att hålla koll på hur mycket varje fil har laddats ner eller på hur många servrar den finns eller vad som nu ska avgöra hur mycket man får och utifrån det betala in pengar på bankkonton. Eller åtminstone tillhandahålla en gratisserver där man kan lägga upp sin musik för gratis nerladdning. Så några kronor borde det väl gå att få ut där, om man nu gör bra musik som man tillåter folk att ladda ner gratis?

// David

Källa: Copyswedes årsredovisning 2003

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Copyswede bevakar våra ekonomiska rättigheter.

Med all respekt, för mig är inte det solklart.

Hur stor del av kassettavgiften tillfaller musikerna?

Däremot vet jag att en viss summa tillfaller Bert Karlsson varje gång jag köper tomma cd-skivor för att bränna mina låtar.

edit: Diwic - bra inlägg!

Det finns faktiskt sådana organisationer, Creative Commons och CopyLeft till exempel, problemet är att dom kanske inte är tillräckligt stora för att kännas som ett rimligt alternativ till Stim.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot vet jag att en viss summa tillfaller Bert Karlsson varje gång jag köper tomma cd-skivor för att bränna mina låtar.

Här är en lista över Copyswedes medlemmar:

Ser ingen Bert nedan:

BUS - Bildkonst Upphovsrätt i Sverige

NCB - Nordic Copyright Bureau

SAMI - Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation

STIM - Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå

SFFot - Svenska Fotografers Förbund

SJF - Svenska Journalistförbundet

SMF - Svenska Musikerförbundet

FST - Föreningen Svenska Tecknare

SDF - Sveriges Dramatikerförbund

SFF - Sveriges Författarförbund

SLFF - Sveriges Läromedelsförfattares Förbund

KIF - Föreningen Sveriges Konsthantverkare och Industriformgivare

SYMF - Sveriges Yrkesmusikerförbund

TF - Teaterförbundet

Fråga- Var är Bert??

Link to comment
Dela på andra sajter

Copyswede bevakar våra ekonomiska rättigheter.

Utan organisationer som Copyswede, STIM, SAMI skulle det vara ett helvete att livnära sig som låtskrivare och musiker.

Visst; men tycker vi att våra ekonomiska rättigheter bevakas på ett bra sätt? Eller är det dags att skapa ett alternativ till STIM? Eller är det bättre att försöka förändra STIM till det bättre?

Kan tillägga att jag själv inte är någon komersiell låtskrivare, utan gör nån låt på hobbybasis som de flesta andra här.

Gällande Bert så har han väl ett skivbolag, som är med i IFPI, och IFPI får 30% av den s k kassettersättningen.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga- Var är Bert??

Som Diwic säger så snor alltså IFPI åt sig en tredjedel av stålarna.

Att en vissa summa av dessa tillfaller Bert räknar jag kallt med, men hur Stims andel fördelas vet jag däremot inget alls om. Jag har mig veterligen inte fått några kassettavgiftspengar från Stim iallafall - däremot betalar jag för mycket för blanka skivor.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...