FilipL Postat 14 oktober 2012 Postat 14 oktober 2012 Hej Jag har ett focusrite saffire 6 USB externt ljudkort och anvÀnder cubase 5. Det har alltid fungerat bra men för nÄgon mÄnad sedan kraschade min dator och jag har nu köpt en ny (Dell xps 15z) IgÄr skulle jag testa att koppla den till min inspelningsgrejer, jag installerade ljudkortet och kopplade in allt som tidigare och det fungerade bra direkt, inga problem. Jag spelade in en lÄt. Idag dÄ jag skulle gÄ in och fortsÀtta pyssla med inspelningen fÄr jag inget ljud över huvud taget. Jag öppnar cubase och allt ser ut som vanligt men det lÄter inte, dÄ jag trycker pÄ play ger det inte ens nÄgot utslag i mixern, det Àr liksom helt dött. Samma sak om jag startar ett nytt projekt. Jag har kollat instÀlningar pÄ datorn och ljudkortet tycks vara instÀllt som standardenhet för uppspelning, Jag har kollat "vst connections" och dÀr ser allt ut som det brukar. Jag förstÄr inte vad som hÀmt!? nÄgon som har nÄgon idé? kan jag ha missat nÄgon istÀllning?? om jag exporterar ljudet ur cubase fungerar det bra att spela upp. och om jag spelar upp annat ljud pÄ datorn, ex Itunes, sÄ spelas det utan problem upp via det externa ljudkortet. Tacksam för hjÀlp med detta irriterande problem!
peterT Postat 14 oktober 2012 Postat 14 oktober 2012 Vet ej om det hjÀlper men prova att göra sÄ det inte Àr instÀllt som standardenhet för uppspelning.
FilipL Postat 14 oktober 2012 TrĂ„dstartare Postat 14 oktober 2012 Har provat det utan framgĂ„ng tyvĂ€rr. đ men tack Ă€ndĂ„ đ nĂ„gon som har nĂ„n annan idĂ©?đ
à keMackan (oregistrerad) Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Och det Àr det externa kortet som Àr valt i Cubase? Namnet pÄ ljudkortet ska stÄ i fÀltet för valt ljudkort.
Lundin Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 (redigerat) Problemet Àr nog nÄgot trix med ASIO drivern lÄter det som.... Àr operativet 32 eller 64 bitar och har du installerat ASIO drivern pÄ nytt? Alla andra program anvÀnder ganska sÀkert en multimedia drivrutin och sÄ fort du vÀxlar till Cubase skulle jag tro att programmet vÀxlar till ASIO drivern ocksÄ.. du kan kolla detta om du vÀxlar till en Direct X driver i Cubase och ser om du fÄr ljud ut dÄ.. isÄfall vet du var felet ligger... du kanske ocksÄ kan kolla att routingen Àr rÀtt i Focusrite kortets kontrollpanel. EDIT: Det Àr inte sÄ att de gÄngerna du fick det att funka sÄ anvÀnde Cubase multimediadrivern och att det nu helt plötsligt vÀxlat till ASIO drivern som eventuellt inte fungerar korrekt? Redigerat 18 oktober 2012 av Lundin
MotherOfSound Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Det finns tvÄ stÀllen du mÄste stÀlla in i cubase, den ena Àr pÄ vst connections, den andra Àr pÄ device manager. du mÄste vÀlja rÀtt asiodriver (ljudkortet) och vÀlja rÀtt wordclock. cubase 5 har en tendens att Àndra dom instÀllningarna ibland om man har stÀngt av och/eller anvÀnt ett annat kort emellan....
FilipL Postat 21 oktober 2012 TrÄdstartare Postat 21 oktober 2012 Problemet Àr nog nÄgot trix med ASIO drivern lÄter det som.... Àr operativet 32 eller 64 bitar och har du installerat ASIO drivern pÄ nytt? Alla andra program anvÀnder ganska sÀkert en multimedia drivrutin och sÄ fort du vÀxlar till Cubase skulle jag tro att programmet vÀxlar till ASIO drivern ocksÄ.. du kan kolla detta om du vÀxlar till en Direct X driver i Cubase och ser om du fÄr ljud ut dÄ.. isÄfall vet du var felet ligger... du kanske ocksÄ kan kolla att routingen Àr rÀtt i Focusrite kortets kontrollpanel. EDIT: Det Àr inte sÄ att de gÄngerna du fick det att funka sÄ anvÀnde Cubase multimediadrivern och att det nu helt plötsligt vÀxlat till ASIO drivern som eventuellt inte fungerar korrekt? Operativsystemet Àr Windows 7 Home Premium 64-bitar. installera om ASIO drivern? menar du alltsÄ drivrutinerna till ljudkortet? Vet inte om det Àr till nÄgon hjÀlp men om jag startar cubase utan att ljudkortet Àr inkopplat sÄ fÄr jag ljud, det gÄr ju givetvis inte att spela in dÄ men jag kan spela upp gamla inspelningar i Cubase. Jag tycker jag har kört pÄ sammadriver hela tiden, och jag tycker jag har kollat att allt ska stÀmma, men jag kan ju ha missat nÄgot... MotherOfSound skrev nÄgot wordclock, vad Àr det?
Lundin Postat 22 oktober 2012 Postat 22 oktober 2012 Operativsystemet Àr Windows 7 Home Premium 64-bitar. installera om ASIO drivern? menar du alltsÄ drivrutinerna till ljudkortet? Vet inte om det Àr till nÄgon hjÀlp men om jag startar cubase utan att ljudkortet Àr inkopplat sÄ fÄr jag ljud, det gÄr ju givetvis inte att spela in dÄ men jag kan spela upp gamla inspelningar i Cubase. Jag tycker jag har kört pÄ sammadriver hela tiden, och jag tycker jag har kollat att allt ska stÀmma, men jag kan ju ha missat nÄgot... MotherOfSound skrev nÄgot wordclock, vad Àr det? Wordclock Àr en grÀnssnitt för att synca olika externa hÄrdvaror bl.a Haha.. hepp..Om du kopplar ur ditt Saffire men ÀndÄ fÄr ljud ut bör det ju rimligen vara ditt interna ljudkort som ger ljud ifrÄn sig.. aight? Ditt interna ljudkort kör alltsÄ en Direct X full duplex driver i Cubase vilket den nÀstan hel garanterat vÀljer om den inte hittar nÄgon ASIO driver.. det kan Àven hÀnda att den vÀljer den av andra anledningar nÀr Cubase inte kan starta ditt Saffire och dÄ skulle jag rekommendera dig att installera om ditt externa ljudkort eller installera drivrutiner o.s.v pÄ nytt för att eliminera att Windows installerat nÄgot eget. Jag kollade precis nu och de drivrutinerna som finns pÄ Focusrites hemsida verkar inte officiellt vara kompatibla med annat Àn Vista och Windows XP?? ( *host* det Àr 2012 nu.. Focusrite..) Om Windows lagt till nÄgot generell USB driver kan det bli lite hursomhelst och du har garanterat inte en brÄkdel av de funktioner du fÄr med rÀtt installationsfil.
novation (oregistrerad) Postat 23 oktober 2012 Postat 23 oktober 2012 HÀnder ibland att mitt Cubase 5 tappar kontakt med VST connections sÄ utljudet Àr obefintligt, att output Àr nollstÀlld. Störigt jajjemen. Helt random givetvis sÄ man aldrig nÄnsin kommer förstÄ vad eller varför.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.