Jump to content
Annons

Med tanke på en tråd här om musik butiker

Recommended Posts

BurninSven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag köpte en tolvsträngad gura idag på 4sound i Linköping för ca 2500 spänn.

Jag har letat länge och som alla vet så kan det vara lite lurigt (speciellt med tolvor) att hitta en som är vettigt lättspelad. På grund av naturlagarna så ställer ju trängtrycket ganska höga krav på konstruktionen så att det inte blir pilbåge.

Den här guran som jag köpte är sanslöst lättspelad så att även jag som lira som en kratta fixar läget någorlunda. Ljudet är minst sagt ok och gott och väl med råge över priset.

Jag bara undrar hur är det möjligt för den här pengen. Under köpet så framgår det att nu för tiden så måste man sälja tre guror mot en förut!

Jag personligen tycker att dom förtjänar vår respekt i allra högsta grad. Sen dom som arbetar i fabrikerna som tillverkar gurorna borde ha guldmedalj flera gånger om för dom får väl då oxå bygga tre för att tjäna samma som för en förut.

Detta för att vi ska ha bästa läge mot minsta kostnad..........

Det finns säkert nån som har åsikter om det här men jag är nöjd och är utifrån förutsättningarna (som jag förmodar inte är lätta) för dom i produktions ledet även lite impad så jag tackar och bockar.

Redigerat av BurninSven
Annons
Postat

Ja man kan verkligen få mycket instrument för pengarna idag. Mycket hänger nog ihop med utvecklingen generellt inom produktionsindustrin - man blir bättre och bättre på att för lägre kostnader tillverka större volymer som håller lika bra eller högre kvalitet. Däremot så tror jag att det är hos mellanhanden det stora intäktsbortfallet uppkommit iom den globaliserade instrumentmarknaden, så fabrikerna har nog inte behövt öka produktionen i samma takt som mellanhänderna har fått minska sina marginaler för att överleva. Den som tjänar på det är ju vi. Men jag skulle snarare säga att gitarrer i sverige förut var sanslöst dyra istället för att säga att de nu blivit så billiga, om du förstår vad jag menar. Det är bara att backa tio år och kolla vad en Les Paul Standard kostade, och dessutom i dåtida penningvärde. Men detta är förstås bara mina egna spekulationer. Jag äger så att säga varken en gitarrfabrik eller en musikbutik 🙂

• Gilla 1
sadomachine (oregistrerad)
Postat

Kan bara hålla med. jag menar hur ofta hände det för tio år sen att man gick in i en musikaffär och tänkte "fan vad billigt"?

Postat (redigerat)

Kineserna är så pass bra på att göra instrument idag att det är ingen skillnad på själva gitarrbygget mot en som är gjord i usa. Tom val av trä osv är också så bra idag i kina att man nästan skall ha lite otur för att få en dålig resonant gitarr. Och den stora skillnaden är att den kinesiske gitarr byggaren tjänar mindre på ett helt år än vad en amerikansk motsvarighet tjänar i månaden. Så därför måste gibson och fender sänka sina priser också.

Redigerat av Henber77
BurninSven (oregistrerad)
Postat

Mitten 80 talet så vitt jag minns i alla fall så gav jag lite under 7000 för en Gibson LP. Det var väl desamma för en akustisk Ovation och en Telecaster Deluxe som jag oxå hade runt den här tiden. Runt 4000 gav jag visst för en Guild akustisk om jag inte minns fel.

Har ingen av dom kvar min dumme jäkel, ja du efterklok kan man va haha.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.