Jump to content
Annons

Ändrad BPM vid import av spår (låtar) i Pro Tools LE


Ulf

Recommended Posts

Hej!

Jag använder mig av Pro Tools LE 8 (Version 8.0.4) tillsammans med ett MBox Mini ext. ljudkort. Datorn är en Imac med 3.06 GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB Minne 1067 MHz ram, Mac OS X, Version 10.7.4.

Ibland när jag mixar mina radio program så importerar jag musikfiler i mp3, WAV eller iTunes format. Inte sällan så ändras hastigheten på låtarna när jag drar dem till ett spår. Det kan både vara snabbare och långsammare. Oftast hör jag avvikelsen, men senast var det så pass lite, så jag inte hörde det. Artisten ifråga kontaktade mig själv och påpekade detta, vilket inte kändes helt 100... 😕

Hur kan jag komma till rätta med detta. Känns ju verkligen helt onödigt. Borde verkligen inte få hända.

Tack på förhand!

Mvh

Ulf

Redigerat av Ulf
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är inte så enkelt, att det handlar om olika samplingsfrekvens i filen jämfört med vad du har i dina inställningar, så att det spelas upp för snabbt eller för långsamt...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Lösningen för mig när detta händer är att importera exakt samma ljudfil (låt) en gång till som då får ändelsen "låt_titel.1", dvd. punkt 1 på slutet. Denna "version" får rätt hastighet....

Redigerat av Ulf
Link to comment
Dela på andra sajter

MP3 har väl också egenheten att lite lite ändra tempot? Jag har för mig att jag har råkat ut för sånt när jag fått filer från andra i MP3 och lägger in dem i projektet.

Jag tror inte att jag någonsin stött på detta problem. Jag brukar kopiera alla filer till "Audio-mappen".

mvh/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

När du importerar audiofiler i PT, väljer du add eller convert?

Convert, "Add" är nersläckt.

Jag tror inte att jag någonsin stött på detta problem. Jag brukar kopiera alla filer till "Audio-mappen". mvh/Peter

Hur menar du då? Mina hamnar också i "Audio-mappen" 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Convert, "Add" är nersläckt.

Hur menar du då? Mina hamnar också i "Audio-mappen" 😳

Det finns ju ett Copy-alternativ också, eller hur?

"Convert" är väl om man ska konvertera mellan olika bit-upplösning och så, "Add" är väl när man

lägger till filerna utan att kopiera dessa till Audio-mappen, och alternativet "Copy" lägger väl till nya kopior i Audio-mappen.

Men i vilket fall som helst, så har jag inte varit med om att tempot har ändrats på några filer.

Skumt! 😱

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...