mornel Postat 7 mars 2005 Postat 7 mars 2005 Hej! Jag har fått i uppdrag av mitt band att mixa en låt vi har spelat in under vintern. Låten är inspelad i Cubase SX, och jag planerar att mixa den i Logic Express som jag har, av flera anledningar. Det tokiga är att jag hajar precis hur jag ska göra allt i Logic som jag behöver (sendeffekter, inserteffekter, bussar, klipp och klistra och andra självklara grejer) men jag kan inte skapa några nya audiospår! Jag har letat i manualen, sökt på forum och googlat men har inte hittat någon information om hur man gör detta. Bizzarrt! Det borde rimligtvis vara den allra enklaste simpla operationen i en sequencer, men icke! Eller är det jag som är galen? När jag använder menykommandot i Arrangement-fönstret för att skapa ett nytt spår länkas detta till det tidigare spåret, så om jag byter ljudkanal för det så byter även spåret ovanför ljudkanal. Jag har upptäckt att man kan skapa nya mixerkanaler i Environment-fönstret genom alt+dra/släppa mixerkanaler, men jag kan fortfarande inte skapa något nytt spår som inte är länkat till det tidigare spåret och dess kanal. Är det någon som vet hur man gör, eller har någon länk eller något med information om hur man ska gå till väga? Snart blir jag galen. Tack så mycket! Leo
MusicNixon Postat 7 mars 2005 Postat 7 mars 2005 (redigerat) Kolla i Preferences/Audio under fliken Drivers. Där finns ett dragreglage för antalet Audio Tracks. Sätt så många du önskar. Sedan måste du skapa kanaler i Environment. Jag brukar som du sa alternativ-dra sista mixerkanalen för att kopiera den. Sedan ställer jag in ett nytt Channel-nummer i Parameter-rutan för den. Redigerat 7 mars 2005 av MusicNixon
mornel Postat 7 mars 2005 Trådstartare Postat 7 mars 2005 Jag har maximalt antal kanaler: 24 inställt i preferences, så det är inte det som är problemet. Det spelar inte heller någon roll om jag har en mixerkanal i environment som är ledig. Oavsett vad jag gör så skapas en kopia av det tidigare spåret i min tracklista. Spåret länkas ihop med det föregående, så om jag ändrar track ändras det på båda. Vad ska jag göra?
Logic21 (oregistrerad) Postat 7 mars 2005 Postat 7 mars 2005 Jag kör iofs bara Logic 5 till PC, men där finns det ett alternativ under Functions/Track som heter "Create with next instrument". Om du väljer det istället för bara Create så hoppas den vidare till t.ex Audio 9, Audio 10, Audio 11 osv.. istället för att om du står på typ Track 8 och väljer "Create" så skapas en ny Track 8... =) Hoppas du föstår vad jag menar.. Detta är säkert inte det enklaste sättet att göra det på men jag är inte så haj på Logic än heller..
sounden Postat 7 mars 2005 Postat 7 mars 2005 (redigerat) Prova Citat Create Multiple TracksThis facility, accessible via the Tracks > Create Multiple menu option in the Arrange window, does exactly what it says. When selected, a dialog box opens, allowing you to choose the: • Driver: This pull-down menu allows you to select the audio hardware driver that you wish to use for your newly-created tracks. • Track Type: This pull-down menu allows you to select between Audio, Audio Instrument, and Auxiliary tracks. • Number of Tracks: Type in the desired number of tracks. 8 is the default. • Mode: Simply click on the desired mono or stereo radio button, to create multiple mono or stereo tracks of the chosen type. Brukar själv skapa spår på detta sätt. Redigerat 7 mars 2005 av sounden
browno Postat 7 mars 2005 Postat 7 mars 2005 (redigerat) på det spåret som blivit en kopia trycker du och håller in knappen så kommer en meny fram, där kan du välja nått passande. Förklaringen är ganska flummig, men jag är helt ny på logic och hade samma problem till för några dagar sen då det löste sig. Redigerat 7 mars 2005 av browno
mornel Postat 7 mars 2005 Trådstartare Postat 7 mars 2005 Sounden: Faktum är att jag inte kan hitta någon Create Multiple-meny. Browno: Tack för tipset! Jag insåg efter ett tag att skapandet av kanaler i Environment var nyckeln till det hela, sen gick det ganska fort att upptäcka att man kunde skapa nya spår genom att alt-klicka i tracklistan eller göra som du beskrev det. Tack för hjälpen allihop! 😲
Ken Kängström Postat 29 mars 2005 Postat 29 mars 2005 Har samma problem här. Kan ni förklara lite tydligare hur ni gjorde?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.