Jump to content
Annons

Station för tidigt


ensda3 (oregistrerad)

Hur funkar mixen?  

11 röster

  1. 1. Hur funkar mixen?

    • Suger
      0
    • Det märks att det är första försöket
      3
    • Ok
      3
    • Ibland har man tur
      2
    • Mycket trevligt!
      1


Recommended Posts

ensda3 (oregistrerad)

LÅTNAMN: Station för tidigt

ARTIST/GRUPP: Daniel & Lasse

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 3:59

KOMPOSITÖR: Lasse Frisk

PRODUCENT: Daniel Enström

EV. MEDVERKANDE: Danie & Lasse

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: Mp3

STORLEK: 5,1 Mb

STATUS: Första mix försöket

LÅTLÄNK: Station för tidigt

Tjenare,

Första egna mixförsöket. Synpunkter? Lasse sjunger, jag gör resten.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ensda3 (oregistrerad)

Hoppsan, för lite plats på webbservern. Tänk er en fade-out från slutet här och 10 sek till i samma stil....

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som man slungas tillbaka några år när jag hör detta...schysst låt men sången bär inte låten.... det måste in mer power i rösten annars bland dom bättre låtar jag hört här på forumet 😄

Vad kör du i för miljö, Mac eller Pc, Reason ? Progade trummor?

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

ensda3 (oregistrerad)

Tjenare,

Jag kör SX3 på PC, P4 2.8 GHz, 2 Gb RAM, Pulsar II kort. Trummorna är Scarbees SID, programmerade.

Låten är egentligen en gammal 80-tals kvarleva vi prövat gjort igen. En nyskriven låt kan du annars hitta här. Kan tänkas att den ligger mer för Lasses röst.

Långsamt tempo

Kommentarer?

Mvh

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut bättre men det kan bli bättre, inga problem när sången dubblas men det kanske ligger mer i timbren eller i svenska fraseringen jag vet inte jag kanske helt enkelt inte gillar klangfärgen i rösten*....men oerhört bra prod. klart impad

Edit:* min högst personliga uppfattning som du inte alls behöver ta nå'n som helst notis om

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången måste upp en hel del och basen känns hög och bassoundet känns dessutom inte riktigt rätt för låten heller.. gillar däremot attityden i sången som den är nu.....

Låten kan ju bli riktigt bra men jag skulle nog byta det 'akustiska' soundet mot elektroniskt dito..

nu blev intrycket -sådär-

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

ensda3 (oregistrerad)

Tack för synpunkterna!

Jag inser att det kan bli lite rörigt när jag postar två länkar/låtar i samma tråd så man vet inte riktigt vad ni svarar på. Jag utgår dock att det är för den som ligger i gallup:en.

demoniqus, tack för åsikten. Ska titta på balansen mellan basen och sången. Som du säkert gissat bygger hela sången på basgången och eftersom det är en gammal låt (gjord 91) så är själva tanken att det skall vara en dominant slapbas som driver låten (lite 80-tals retro). Låten representerar dock det vi gjorde i början på 90-talet så den sticker nog ut lite stilmässigt jämfört med det andra vi gör.

Lyssna gärna på Långsamt tempo också. Den representerar bättre den stil vi har idag.

Mvh

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar refrängen. Underbart sväng. Såhär bra var inte många på 80-talet!

Andas Nik Kershaw, Level 42 och lite lite Scritti Politti.

Sången kunde ha varit mycket starkare med mer inlevelse och lite mer puts på melodin.

Tack! Detta var kul och mysigt att lyssna på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Värsta 80-tals nostalgi-trippen a la Mauro Scocco fick jag nu av "Station för tidigt".

Hit potential tycker om det hade varit för typ 15-20 år sedan. 😮

Ni hade haft en givet kontrakt om ni hade släppt denna låten då, hehe.

Bra mix snygg ljudbild. Det enda som känns lite omänskligt av det som borde ha gjort det är att basen spelar slapbas hela låten igenom. En riktig basist hade nog varierat sig lite mer, typ spelat "vanligt" på versen och sen "slappat" till det i refrängen. 🙂

Bra jobbat 🙂

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

ensda3 (oregistrerad)

Tjenare alla,

Kul att ni lyssnar.

@sisältää: Ja, du har helt rätt. Stråkarna är GPO och även om de är bra så får jag inte rikitgt till ett naturligt "session string" ljud, dvs. inte en symfoniorkester utan några stycken i en studio. Beror nog på mig till stor del gissar jag, är inte så van med att spela naturtrogna stråkar mha samplers.

@Nad Sylvan: Kul att du gillar det. Sången kan definitivt putsas, den är en andra tagning som vi tog rakt av utan finlir, bara lite kompressor, delay (1/2 1/4) och reverb. Nostalgitripper kan vara nog så kul. Ta inte stilen dock som särskilt allvarlig, detta var en nostalgitripp för oss också. Som sagt: Långsamt tempo är mer up-to-date för oss.

@djonas: Du har kanske rätt vad gäller slapbasen. Jag är basist själv och basen du hör är en dubblad samplad slapbas med riktig slapbas spelad live (Blade bas genom EBS HD350). Men nu förtiden är det så sällan man får spela slapbas så jag tog chansen!! Kul att mixen verkar funka.

Till alla andra: Jag gillar verkligen forum när de funkar så här! Positiva kommentarer med tips/synpunkter hur man kan göra det ännu bättre. Kul!

Mvh

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

I stationen för tidigt tycker jag basen ligger för långt fram, och synthbreaket vid 1:09. Sången är ju redan påtalad ett antal gånger. Ge den en omgång till i mixern! 😏

Långsamt tempo tycker jag mixmässigt fungerar bättre och sången funkar bättre. Snyggt trummkomp, plus för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

ensda3 (oregistrerad)

Hej Neko,

Får se om jag ger den (Station för tidigt) mer tid just nu. Har flera andra låtar som ligger och väntar. Jag planerar att köpa UAD-1 ultra pack senare i vår, prövar nog då igen.

Mvh

Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...