Jump to content
Annons

Garageband till Ipad, spela in från stagepiano?


Kerste

Recommended Posts

Jag blir galen! Sitter och försöker få in ljudet från mitt stagepiano in i Ipaden så att säga och jag lyckas inte! När jag kopplar ihop dem blir det Ipadens ljud istället för stagepianot, nån som vet hur jag kan gå tillväga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter som du kopplat midi istället för ljud till paddan. Använd ett ljudinterface. Jag använder Apogee One + en strömförsörjd USB-hub + en Camera Conection Kit från apple.

EDIT: Kan det förresten vara så att du använder ett usb-interface med både midi och ljud med båda kopplade samtidigt? Du måste i så fall välja mickrofonen på det spår du vill spela in på. Om du har ett piano som symbol på spåret så kanske paddan VÄLJER midi.

(Med Music Studio 2 kan man spela in ljud på ett spår och midi på ett annat samtidigt.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, tack för ditt svar men jag fattar ingenting! Har dålig koll på det här med inspelning men vill så jättegärna få det här att fungera....

Jag har både provat med midi och koppla vanliga instrumentkablar.... men inte lyckats.

Vad är ett ljudinterface?

Kan du förklara så en som inte kan något kan förstå? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska spela in på din Ipad så måste du få in ljudet på något sätt. Då kan du använda, precis som med vanliga datorer, ett så kallat externt ljudkort. Detta kallar jag för ljudinterface.

För att koppla ljudinterfacet/ljudkortet till paddan behövs en adapter mellan ljudkortet och paddan. Det finns en fungerande lösning från Apple som heter "Camera Connection Kit" som man stoppar in i den breda 30-stifts porten som du använder när du laddar paddan. Du får då en USB-ingång.

Du kopplar ljudinterfacet/ljudkortets USB-utgång till denna USB ingång. Om ljudkortet behöver ström via USB måste du ha en strömförsörjd USB-hub mellan. Ljudkortet måste också vara kompatibelt med Ipad. Många är det, men många funkar inte. Det finns många youtubeklipp som visar olika märken. Jag har bara skummat igenom denna då den verkar visa kombinationen Garageband + Ipad+ usbhub + cc-kit + ljudkort:

http://www.youtube.com/watch?v=_rMGQNAMm8E

...EDIT: Kanske borde lägga till att jag tror att Garageband tillåter monoinspelning vilket kan innebära att du bör köra mono ut, eller ett mono-piano ljud, från stagepianot. Andra inspelningsappar, tex MultiTrack DAW från harmonicdog klarar 8 monokanaler samtidig inspelning. Så om du har häftiga stereoljud du vill spela in så bör du ha en annan/kompletterande ljudinspelarapp.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, är multitrack daw bättre än garageband?

MultiTrack DAW vs. Garageband...

Multitrack DAW är en ljudinspelare. Upp till 24 kanaler (stereo eller mono) varav 8 samtidig inspelning beroende på hur mycket du vill betala. Men den saknar MIDI och inbyggda ljud. Den har dock reverb och delay. Den har även kompressor och EQ per kanal. Om jag förstått det rätt från hemsidan ska nästa uppdatering innehålla 24 bitars inspelning upp till 96 kHz.

Garageband kan du snabbt sätta ihop en bakgrund med flera instrument med hjälp av "smart instrument"-funktionen. Midi gör att du kan lägga till melodier själv som du kan editera. Detta saknas på Multitrack DAW. Dock kan du ju lägga bakgrunden i MultiTrack DAW och jobba vidare med tillgång till EQ som märkligt nog saknas i Garageband.

Är du duktig på att spela själv och vill ha allt i ett så kan du ju spana in Music Studio 2 som är ett mellanting mellan ovanstående. Dock så verkar man inte kunna ha tex olika EQ för olika spår.

Jag kör alla 3 appar. Jag lutar dock åt att låta MultiTrack DAW vara slutdestinationen då EQ per kanal känns rätt viktig. Och jag tror att "Audio Copy" ska funka, dvs att man bara kopierar in ljudet från den ena appen till den andra direkt på paddan, utan att pacera Itunes, ska funka från MS till MT (och även till GB), dock inte från MT och GB.

En kul grej med MT är att den även funkar med 2:a generationens Ipod om du har en sådan. Dock utan effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

aha.... fattar lite mer nu... Vilket tålamod du har med mig 😉

Jag vill ju spela in från riktiga instrument... och nöjer mig bra om jag bara får till ljudet från mitt stagepiano plus röst. Men jag är ju så hopplöst dålig på det här men måste få ner mina låtar på nått sätt. Micken får jag in utan problem, eller det blir nått knasterljud ibland som jag inte förstår vart kommer ifrån, men med pianot har jag inte lyckats. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

En gissning är att du kopplat in mick i ena anslutningen på dockan och pianot i en annan. Jag tror att GB bara kan spela in en monokanal så du kan inte spela in röst och piano samtidigt. Jag tror du måste skaffa en app som spelar in två kanaler samtidigt. Om du byter plats mellan micken och pianot bak på io-dockan så spelar du nog in pianot istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...