Jump to content
Annons

Inbyggd gitarrpreamp i ljudkort, bra å ha?


trillebit (oregistrerad)

Recommended Posts

trillebit (oregistrerad)

Ja hallå ja !

Pratade med en musikförsäljare som rådde mig, som vill spela in gitarr såväl som sång, att införskaffa ljudkortet av Ego system inc. : Quatafire 610 då jag med detta ej behöver preamp till gitarr för att börja spela in.

Detta kostar 3-400 mer än jag tror det var M-audios motsvarande ljudkort.

Håller dessa preampar måttet när man kommit en bit på vägen ? Kan de ställa till med strul då gitarringång är kombinerad med mic. ingång ?

Funderar på om det är bättre att ändå satsa på M-audio som verkar vara testat av många och med tiden köpa en gitarrPOD XT som jag förtjust fingrat på.

Som försiktig nybörjare vore jag tacksam över eventuella råd eller tips !

Trillebit

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
vicks (oregistrerad)

Spana in:

Jag har slutat direkt-lajna gitarrer som går genom en POD eller dylikt till ljudkortet.

Istället har jag plockat fram min gamla Yamaha-förstärkare på 10 Watt och lekt med mikrofonplaceringar (Shure SM57 och kondensatorer) och lekt med diverse mikrofonförstärkare.

Och slutsatsen är att jag förmodligen aldrig kommer använda mig av gitarrsimulerande lådor som förvisso är tysta men saknar känslan av liv. Jag tycker inte att man har någon behållning av en Fender Telecaster om man jämför hur dåligt den låter i en direkt-maskin kontra uppmickad via en ganska pissig gitarrförstärkare.

Fördelen med POD och sådana är väl att störningarna uteblir. Folk har glömt bort att det är lite brum, gnissel och rum som utgör själen i musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad man alltid bör komma ihåg när man diskuterar ljud och vad som låter bäst är att det varierar över tiden. Det riktigt rena ljudet hade ett uppsving under första halvan av 90-talet, eftersom man nu KUNDE använda andra tekniker en de traditionella mixerborden, lösrack, och bandare.

Samma sak var det med multieffekterna för gitarr. Boss ME-5 ansågs spektakulär eftersom den kunde erbjuda flexibilitet på ett sätt som inte var allt för kostsamt.

Sen kom Zoomen, simulerade gitarrförstärkare och det var en "grymt ljud" utan att behöva krånglar med att micka upp förstärkare.

...sen har processorerna vuxit till sig och det har blivit var mans/kvinnas egendom att ha ett rent och smidigt ljud att plugga in direkt i mixern.

Och nu står vi där... och prisar det brummiga ljudet från gamla förstärkare...

Till slut handlar det mer om vem som spelar och hur man gör det. Gillar man att labba med sin gamla stärkare så gör man det och gillar man en Pod, så är det förståss lika rätt! 😱

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

vicks (oregistrerad)
Pratade med en musikförsäljare som rådde mig, som vill spela in gitarr såväl som sång, att införskaffa ljudkortet av Ego system inc. : Quatafire 610 då jag med detta ej behöver preamp till gitarr för att börja spela in.

Hmm. Ska du lajna gitarren rakt in i ljudkortet ifrån gitarren lovar jag att det aldrig kommer att ske några underverk, så jag hoppas inte din musikförsäljare har fått dig att tro att det som räcker är gitarren och ljudkortet.

Utöver ljudkort och gitarr behövs:

- antingen en gitarrförstärkare och en mikrofon

- eller någon form av box a´la POD

- eller någon mjukvaruförstärkare (huh)

Jag antar att du med "gitarr" utgår ifrån en elektrisk dito och baserar mina resonemang därefter. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

trillebit (oregistrerad)

Tackar och bugar för god och vänlig information !

Väntar med spänning på studios utvärdering av kortet !

Trillebit

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger bara en sak som jag inte sett någon nämnt; IMPENDANS!

Att lina guran är ju kul... Eller inte! T om en pissig transistor stärkare med en 10" högtalare får bättre ljud än om du linar, även om du har förstärkarsimulator sven ruben. Dock tycker jag att det är ett _bättre_ alternativ vid inspelning av bas då de låga frekvenserna lätt blir dåliga med micinspelning.

Det man ska ha är en skön rörstärkare med helst 2 lådor och förslagsvis typ sm57 direkt vid elementen sedan är det jättehärligt med ett par kondensator mickar för rumsklang också.

Det jag rekomenderar till dig är kanske en 2 kanals mikpreamp (alto säljer en för 1200 spänn). En ok preamp förbättrar ljudkvaliteten avsevärt (detta vet jag eftersom jag har ett SB live 😆 ) Sedan spelar ju mikrofonkvaliteten såklart stor roll!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...