Jump to content
Annons

Problem med att panorera mono-kanaler i Reaper


Hangar

Recommended Posts

Hej!

EDIT Har spelat in gitarr med två mikrofoner under en tagning (två mono-kanaler)

När jag sedan drar höger mikrofon till 100 % R och vänster mikrofon till 100 % L och mutar en av dessa så hör jag inte enbart i vänster/höger lur som jag borde. Jag hör fortfarande ljudet centralt, fast kanske lite mer åt det hållet jag drog åt.

Jag vet att jag hade ett liknande problem i Cubase och då var jag tvungen att lägga till en stereo speaker input/output bus (se bild)

http://i39.tinypic.com/30vm98n.jpg

Så här ser mina inputs/outputs ut.

setupq.png

Redigerat av Hangar
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pHISTERmILL (oregistrerad)

Har du två kanaler av samma tagning eller är det en dubb av den första som du vill lägga på varsin sida? Om du har samma tagning på två kanaler och bara panorerar en så ligger förstås den andra kvar i mitten. Men det är lite oklart hur du egentligen menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror Phistermill är rätt ute. Tror att mikrofonerna står för nära varandra när du spelar in. Ljudet på båda kanalerna blir för lika varandra, för att kunna distribueras till 100% stereo. Är signalerna för lika varandra, så påverkar dom nämligen varandras stereoposition; en fysiologisk effekt. Men om du panorerar bara en av kanalerna, och mutar den andra, så tror jag garanterat att den första kommer att höras fullt panorerad. Om du får det resultatet, så vet du i alla fall att detta är var felet ligger.

Lösningen är att spela in gitarrstämman två gånger genom bara 1 mick (eller åtminstone inte genom 2 mickar med avsikten att kunna panorera varje mick helt olika), och spela så identiskt du kan båda gångerna.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har du två kanaler av samma tagning eller är det en dubb av den första som du vill lägga på varsin sida? Om du har samma tagning på två kanaler och bara panorerar en så ligger förstås den andra kvar i mitten. Men det är lite oklart hur du egentligen menar.

Jag spelar in med två kanaler (två mickar) på en tagning. Jo, men jag hör inte enbart i vänster eller höger lur om jag mutar någon av kanalerna efter att jag har panorerat bägge till 100 % vänster & höger. Var lite otydlig i min beskrivning.

Tror Phistermill är rätt ute. Tror att mikrofonerna står för nära varandra när du spelar in. Ljudet på båda kanalerna blir för lika varandra, för att kunna distribueras till 100% stereo. Är signalerna för lika varandra, så påverkar dom nämligen varandras stereoposition; en fysiologisk effekt. Men om du panorerar bara en av kanalerna, och mutar den andra, så tror jag garanterat att den första kommer att höras fullt panorerad. Om du får det resultatet, så vet du i alla fall att detta är var felet ligger.

Lösningen är att spela in gitarrstämman två gånger genom bara 1 mick (eller åtminstone inte genom 2 mickar med avsikten att kunna panorera varje mick helt olika), och spela så identiskt du kan båda gångerna.

Tror inte signalerna är allt för lika varandra faktiskt. Men hur som helst så ska det gå att höra en kanal fullt panorerad om jag mutar den andra.

Här är en bild på vad jag menar (klicka på bilden för att förstora)

http://imageshack.us/photo/my-images/138/dfdsfsdb.png/

Redigerat av Hangar
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...