Jump to content
Annons

Få klippta samples i Kong att synca?


Aleph

Recommended Posts

Jag har hittat en del sköna grejer som jag samplat, men har svårigheter att få dom att verkligen flyta ihop.

Vad jag menar är att jag har samplat ett par gamla beats från 70-talet. Sedan har jag klippt ut vissa sekvenser som jag tycker skulle passa bra att ha ihop. Allt är från en och samma låt. Jag har lagt dom på varsina "pads" i Kong och när jag spelar dom tillsammans via mitt midi keyboard så funkar dom perfekt. Men när jag spelar in så blir det glipor mellan nedslagen och det verkar inte gå att lösa.

Exempel:

Första tangenten har en åtta med beats och basgång

Andra tangenten har en åtta med beats, basgång och trumpeter.

Det låter hur bra som helst och allt går i takt när jag väl spelar in. Men när jag sedan lyssnar så blir det små hack mellan de båda tangentnedslagen.

Finns det något smidigt sätt att få de båda att gå tajt efter att jag spelat in? Finns det nåt bra sätt att klippa samples i Kong? Hur jag än gör låter inte det färdiginspelade resultatet lika tajt som när jag spelar live.

Ett annat problem är att när jag väl får en 8:a att bli bra och sedan vill kopiera den efter varann, så spelas den första 8:an en bit in över den andra. Finns det något sätt att få den första att brytas direkt den tar slut?

Jag har sample 1 på Kongpad 1...och sample 2 på Kongpad 2. Jag har ställt in så de bryter av varann när jag byter tangent. Men problemet är alltså att när en 8:a är färdiginspelad och jag vill kopiera den efter varann så går den framför in en bit i den som kommer efter.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Redigerat av Aleph
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Antar att du kvantiserar i Reason.

Du måste se till att samplingarna och Reason går i samma tempo.

Ett käckt format att använda för att få tempot att stämma är REX. Skapas med Recycle och gör så att du kan höja och sänka tempot på "loopen" automagiskt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du saknar Recycle skulle jag kasta in dem i en NNXT. Gör den monofonisk för att samplingarna enkelt bryter av varandra.

Använd loopläget FW-BW för att, efter samplingens slut, spela den baklänges. Med bra inställd slutpunkt på loopen maskerar du korta glipor på ett snyggt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...