Jump to content
Annons

Bowers & Wilkins MM-1


Slakteri

Recommended Posts

God kväll!

Jag lånade nyligen hem ett par B&W MM-1 från HiFi-klubben härom dagen. De lät förvånansvärt bra, helt klockrent registret igenom. De lät så pass bra att jag funderar på att köpa ett par och dra med till min amatörstudio. Men detta medför såklart några förhoppningsvis enkla frågor.

Då jag inte hade något att jämföra med så undrar jag om någon annan av er där ute har några erfarenheter om dessa? Jag vet inte hur jämna/linjära (eller vad man säger) dessa högtalare är och jag hittar ingen information om detta heller, så spelar detta någon avgörande roll i mitt mixande?

Länk: http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/pc-hogtalare/bw_mm-1_hogtalarsystem_svart.htm

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dom där ser pyttiga ut men B&W gör bra grejor, jag har själv ett par DM 602 S2 som jag säljer för 3 papp...riktigt bra och jämna!

Ja, de är skitsmå, men elementen har en läskigt stor slaglängd, så bas är inget man saknar direkt. Sedan gör ju den nautilus-inspirerade diskanten ett och annat 🙂 Så du säljer ett par DM 602:or, det är bra grejer, jag vet precis hur de låter. Men jag får nog avstå för tillfället 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte tro att det är så lyckat att mixa i dom.

Ska du mixa och spela in musik är mitt råd att köpa högtalare avsedda för detta, såna där högtalare brukar göra kaos av mixen.

Tyvärr är ju studiomonitorer mycket fulare än de där men det får man väl leva med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte tro att det är så lyckat att mixa i dom.

Ska du mixa och spela in musik är mitt råd att köpa högtalare avsedda för detta, såna där högtalare brukar göra kaos av mixen.

Tyvärr är ju studiomonitorer mycket fulare än de där men det får man väl leva med.

Detta är ju mycket intressant. Varför skulle de göra "kaos av mixen" och vad menas med "kaos"?

Det är ingen vanlig datorhögtalare vi snackar om här, MM-1:an är trotts allt en 2-vägs närfältsmonitor som återger fullregister helt naturtroget.

Antagligen skulle jag använda denna monitor som extra referens, men jag vill mest bara se om där finns något resonemang vettigt nog som avråder mig till att mixa i dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju skillnad på att låta bra och låta bra.

De där högtalarna är gjorda för att låta snyggt, inte ärligt. Det är väl den stora skillnaden mellan hi-fi och studiomonitorer.

Sen att de är specade ner till 57 Hz med 3-tums element låter ju inte sådär jätteseriöst. Inbyggd dsp - vad gör den och varför?

Men jag ska villigt erkänna att jag inte har hört dom, spekulerar bara här.

Med "kaos" menas att man sitter och mixar på ett par högtalare som inte återger ljudet korrekt och det låter helt fantastiskt och man är skitnöjd med sig själv för att det man åstadkommit minst kommer få en grammis, kanske två.

Sen drar man till polaren/morsan/en bandmedlem/flickvännen och ska spela upp det magiska man helt själv mixat ihop för att i nästa stund drabbas av en besvikelse i magnitud med när Sverige förlorade mot Danmark i VM-kvalet 2009 eftersom ingenting låter som det gjorde när man var hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prelude, det finns en mängd hifi lådor som passar alldeles utmärkt för ändamålet nuförtiden och det behöver inte alls vara som du antar/påstår att de skall låta snyggt utan om de verkligen är raka och välbalanserade så spelar det ingen roll om de kallas monitorer eller hifihögtalare, dessutom går allt att lära sig mixa på men själv föredrar jag raka rör utan pucklar och discodunk etc!

(kör på HECO Celan 500 + Avantone mixcubes)

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, visst är det så, har själv ett par gamla yamaha hifi-högtalare av lite bättre kvalité som jag använt i många år som referens (tyvärr ligger de nedpackade just nu pga platsbrist) som jag känner utan och innan. Känner mig lite handikappad utan faktiskt.

Men min poäng är att ska man ha ett par högtalare att mixa blir resultatet sannolikt bättre i ett par studiomonitorer än ett par högtalare som mäter 10x10x17 cm och specade ned till 57 Hz.

Som sagt, jag har aldrig hört högtalarna i fråga och det är möjligt att B&W fått till något extraordinärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju skillnad på att låta bra och låta bra.

De där högtalarna är gjorda för att låta snyggt, inte ärligt. Det är väl den stora skillnaden mellan hi-fi och studiomonitorer.

Sen att de är specade ner till 57 Hz med 3-tums element låter ju inte sådär jätteseriöst. Inbyggd dsp - vad gör den och varför?

Men jag ska villigt erkänna att jag inte har hört dom, spekulerar bara här.

DSP'n har ju ingen större funktion om du har ett ljudkort med bra DSP/DA. Och att de är specade ner till 57Hz förvånar mig inte med tanke på hur de lät, men var aktsam, de låter bara bra i mindre lokaler, inte 20kvm eller större (!). Men som du säger, jag kan hålla med dig om att ett par "neutrala" hörtalare är bättre att mixa i. Däremot tror jag att MM-1 är ett superbra alternativ att referenslyssna i då de har mycket mycket bättre återgivning än respektive monitorer i den prisklassen. Men snälla, låna hem dem du också, de låter inte så bra i butik, men lyssnar du i ett mindre rum som är anpassat för dem så låter de ruggigt bra.

Faktum är det att B&W används i bl.a. Abbey Road-studion, vilket självklart inte rättfärdigar ett par monitorer för fem papp, men det visar ju ändå att det inte är dåligt att ha hifi-monitorer att mixa i.

Men är det någon som faktiskt har lyssnat på dem och har någon åsikt från det perspektivet?

Redigerat av Slakteri
Link to comment
Dela på andra sajter

mm-1 har inbyggd dsp och dac, de har alltså ett ljudkort inbyggt. dock som fungerar endast om du kopplar in dem via usb, då färgar dom ljudet beroende på volym. kör du dem via mini-tele så spelar dom helt rakt. fast då är det ju onödigt att betala nästan 5k för dom. jag har mm-1 och tycker dom är fantastiska att lyssna musik på, fylliga och suverän soundstage. efter 1,5 år med dem är jag fortfarande barnsligt förtjust i dom. köp och njut.

men mixar gör jag på krk rokkit 6.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...