Jump to content
Annons

Definitionen av "HD - High Definition" och val av ljudkort


BobbyBenjaminz

Recommended Posts

Har några frågor som jag hoppas någon kan svara på..

1) Vad betyder "HD - High Definition" i ljudsammanhang?

2) Har jag någon extra "nytta" ljudmässigt med ett HD-ljudkort i en studio?

3) Jag har precis beställt 2 st 19" slutsteg jag ska använda i min studio - kontakterna är, RCA och XLR. På min laptop har jag bara en "mini-telekontakt", men funderar på att köpa ett externt USB-ljudkort för att ha mellan laptop och slutsteg. Helst ska det vara i "rackformat".. och inte vara så dyrt. Eller, behövs inte ett extra ljudkort?

4) Vad hade ni gjort för att få så bra ljud som möjligt med dessa förutsättningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad är det för ljudkort du har tittat på? "High Definition ljudkort" låter som något mumbo-jumbo som har hittats på av Soundblaster-gänget - och deras "förbättringar" brukar innebära processering av ljudet så att det låter "bättre". Inget för musiker som vill att ljudet ska låta ärligt och naturligt...

Vad har du för budget och vad behöver du ha för funktioner i ljudkortet? Det blir lite lättare att hitta något lämpligt om man vet lite mer... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Intels integrerade ljudkretsar går under namnet HD Audio och har, till skillnad från AC'97-gänget, 24 bitars upplösning och klarar minst 96 kHz. Men det finns ingen generell term att "det här är ett HD-ljudkort".

2. Njae. Du bör titta efter behov och specifikationer snarare än marknadsföringstermer.

3. Ja, du skulle tjäna på att låta bli laptopens inbyggda ljud och istället använda ett externt ljudkort som du kopplar till dina slutsteg. Fördelaktigen ett kort som har balanserade utgångar med XLR-kontakter.

4. Vilka behov har du i övrigt? Antal ingångar, utgångar, mikrofonförstärkare, låg latency och till vilken budget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, det är faktiskt något Creative har kommit med.

1000 kr) ?

2000 kr) ?

Det är ungefär vad jag kan lägga ut just nu, pga ett studiobygge - är i behov av att kunna få ett ljud jag kan mixa med, snabbt. Får helt enkelt köpa dyrare senare när allt är klart.

Jag vet egentligen inte vad jag ska ha ett nytt ljudkort för, men jag antar att det blir ett ärligare ljud genom USB än vad det blir genom hörlurskontakten. Har jag rätt eller fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag missljud av att använda förgrenare på ett ljudkort? Vi säger att jag har 2 st XLR-kontakter på ljudkortet och sedan förgrenar till 4 st XLR som ska gå till 2 st slutsteg? Jag tror iaf att det är 2 st XLR per slutsteg, men ska låta det vara osagt, har trots allt inte fått hem dem ännu..

Jag är i behov av 2 st XLR-kontakter på ljudkortet, eller RCA. Är det någon skillnad mellan RCA och XLR ljudmässigt? Jag behöver inte någon mic-ingång.

Redigerat av BobbyBenjaminz
Link to comment
Dela på andra sajter

Att splitta signalen mellan ljudkortet och två slutsteg är väl ingen fara, men får jag fråga hur du tänkte använda slutstegen? Fyra lådor fullrange? Eller två toppar och två basar?

XLR låter inte bättre än RCA, men XLR-kontakterna används till balanserad signal och RCA-kontakterna till obalanserad signal. Balanserad signal används mer till proffsnivå och obalanserad signal används främst i konsumentprodukter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade tänkt använda 2 st midfield-monitorer (eller 2 st subbar) och 2 st närfältsmonitorer, jag vet inte riktigt än.. Men i slutändan blir det väl att köpa ytterligare ett slutsteg för att kunna ha alla 6 delar.

EDIT: Lägger till en skärmdump av mina ljudkortsinställningar.

post-24396-0-99145600-1329161275.jpg

Redigerat av BobbyBenjaminz
Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på att köpa dessa kablar som finns hos 4Sound, (Supreme Pro kabel ICMP5 )

big_218070.jpg

Men, är den här kabeln nånting att ha? - Om jag vill koppla in mina 2 st slutsteg, då behöver jag ju 2 st sådana kablar.. Men finns det någon förgrenare att föredra så jag inte förlorar ljudkvalitet? För en tanke jag har är att ju mer förgreningar och förlängningar av kablar desto sämre ljud?

EDIT: Nu är jag trött och kanske ute o cyklar.. men det vrf inte skaffa en "tele 3,5 mm -> 4xRCA" (High End) på en gång. - Då till det kluriga, finns det?!

Redigerat av BobbyBenjaminz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...