Jump to content
Annons

Starta Musikförlag/Skivbolag


Cloffe

Recommended Posts

Hej alla glada! 🙂

Nu är de så här har funderat väldigt länge över de här

och försökt söka runt på internet så mycke som möjligt

om det, men inte riktigt fått grepp om hela än..

Nu vill jag inte att folk ska diskutera bolagsformer här

som i alla andra trådar här

utan ge tips och berätta hur ni själva gått tillväga med olika saker

I eran företagstart.

Så här ser väl lite mina tankar ut iaf...

Jag har ett halv stort nätverk med musiker

och folk som producerar all möjlig musik

och folk som skapar mysikvideos osv

Och jag själv producerar mycke och tycker de jag gör är bra

Och jag ville börja den här resan med en person som är väldigt duktig sångare

Och textskrivare och blanda mina produktioner med han röst och text

Och sedan få ut den musiken till folket på egen hand via spotify

Och sälja på till exepel itunes osv och sedan försäka utveckla de så mycke de bara går

Har inte ränkat med att kunna leva på de...

Så jag tänkte starta enskilldfirma anssluta mig till stim

Marknadsföra musiken så gott de går och hoppas att folk uppskattar de helt enkelt..

Har skrivit de här på min iphone så pallar inte läsa vad jag skrivit men hoppas kagförklarat min ide så bra som möjligt.. Skriv hur ni gått tillväga med era bolag och saker man borde tänka på.

De här är inget kag tänkte göra på en dag med ett roligt litet framtid projekt. Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hara bara kollat upp litet smått om de hela så du får gärna förklara lite om hela prossesen om du vill ? Behöver ju inte skriva en hel uppsats men lite kort iaf 🙂

Men de känns ju inte som att starta upp en enskilld firma

Och ansöka om F-skatt sedel verkar så komplicerat

Men är de något mer som kommer komma på vägen som jag borde va berädd på?

Musiken kan man väl få ut genom egen hemsida?

Spotify för stim pengar?

Sälja på itunes och liknade ställen.

Trycka upp skivor och försöka få ut men de blir bog ett senare projekt man kan ju blrja online känns de som

Link to comment
Dela på andra sajter

Starta enskild firma är inte så överdrivet krångligt när man väl sätter sig med det. Snabbt ifyllt och har en liten behandlingsperiod men sen är det bara att köra. Ge ut musik via egen hemsida kan bli svårt att promota men funkar helt klart. Spotify som inkomstkälla är något som kommer generera minimala pengar medan iTunes ger snäppet mer.

Kika på den här sidan så får du en bild av vad som krävs för att få in en amerikansk minimilön inom musikförsäljning. Inte direkt motiverande siffror. 🙂http://music3point0.blogspot.com/2012/01/what-do-artists-earn-online.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som att du vill ge ut en artist. Känns inte som att du behöver kalla dig "skivbolag" för det. Gör din grej, spela in video, släpp artisten och ta det så långt det går utan bolag. Vill någon sen signa upp artisten/bandet så har du bra utgångspunkt för att göra en bra deal för en gångs skull. 🙂

Glöm dock inte att skriva ett kontrakt med artisten om vad som gäller om det skulle slå och gör det i ett tidigt stadium så slipper det bli infekterat sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som att du vill ge ut en artist. Känns inte som att du behöver kalla dig "skivbolag" för det. Gör din grej, spela in video, släpp artisten och ta det så långt det går utan bolag. Vill någon sen signa upp artisten/bandet så har du bra utgångspunkt för att göra en bra deal för en gångs skull. 🙂

Glöm dock inte att skriva ett kontrakt med artisten om vad som gäller om det skulle slå och gör det i ett tidigt stadium så slipper det bli infekterat sen.

Men tanken är nog att ge ut fler artister sen har en del folk jag har hjälpt att spela in och mixa och mastra och så, så tanken är väl att kunna släppa dom också och bara få ut så mycke som möjligt till folket och slippa de här med andra bolag osv skönt och roligt att få styra allting själv tillsammans med artisterna sen handlar de inte så mycke om pengar de blir bara en bonus. Känns som jag helt klart vill göra de för musiken 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...