Jump to content
Annons

Logic Pro 9 och Lion - Fungerar det nu?


Pajosv

Recommended Posts

Hej!

Jag har en iMac från januari 2011 med Snow Leopard 10.6.8 och Logic Studio/Pro 9 (Version 9.1.3).

När Lion släpptes har jag för mig att jag på olika forum (även här) läste om problem med just Logic och Lion. Nu hittar jag inte dessa forumtrådar trots sökande.

Det jag undrar över är hur Logic fungerar med senaste versionen av Lion.

1a. Är det relativt "riskfritt" att installera Lion numera?

1b. Kan man "hoppa över" de första Lion-versionerna och istället ladda ner den senaste (om det nu finns äldre Lion-versioner kvar att ladda ner)?

Jag har ännu inte laddat ner de senaste uppdateringarna till Logic.

2a. Ska jag först ladda ner och installera senaste Lion och sedan de senaste Logic-uppdateringarna?

2b. Kan man även när det gäller olika Logic-uppdateringar "hoppa över" de närmast föregående versionerna? (Den senaste versionen är väl 9.1.6?)

3. Finns det några pluggar som jag har som inte fungerar som de ska om jag uppdaterar till Lion?

De mjukvarusynthar jag har är följande:

Arturia V Collection 2.0 Minimoog, Moog Modular, Prophet VS, Jupiter 8, ARP 2600 och CS 80

Korg Legacy Cell MS-20, Mono/Poly och Polysix

Camel Audio Alchemy

Sylenth 1

GForce impOSCar

Sonic Charge Micro Tonic och Bitspeek

reFX quadraSID och Vanguard

Native Instruments Reaktor 5 (Gratisversionen)

4a. Jag har ett Focusrite Saffire PRO 44 Firewire ljudkort. Vad jag kunnat utläsa på Focusrites hemsida så fungerar detta ljudkort med Lion?

4b. Fungerar CME UF 50 med Lion? Kan inte hitta något om detta på deras hemsida.

Och Logic i helskärmsläge? Logic fanns väl nästan i ett helskärmsläge även under Snow Leopard? Visst, docken syntes i underkant, men i övrigt så fyller Logic upp skärmen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1a = Ja

1b = Det är alltid den senaste versionen på Lion i appstore

2a = Ja

2b = Det finns ingen poäng att installera äldre logicversioner innan den senaste versionen. Bortsett från vissa Logic 7 versioner.

3 = Finns det säkert. Men det är nåt du får söka efter själv. Bara läsa på dina pluggtillverkares siter.

4a = Ja säger det att det ska fungera så finns det väl inga hinder?

4b = Om det inte står nåt där så är tipset att maila dom. Men drivrutiner till midi brukar inte vara nåt avancerat.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

TM är ett måste. Otroligt bra program. 🙂

Ja, jag har förstått det.

Men första gången man kör TM så tar det väl en bra stund? Nu har jag i och för sig bara Logic Studio 9 och iWorks (i stort sett) installerat på min iMac... Använder iMacen enbart för musikproduktion. Än så länge...

Min PC-laptop med Win XP har snart sex år på nacken och fungerar faktiskt fortfarande riktigt bra. Men så var det en värstingmodell på 25000 kr plus... Men när den "ger upp" så blir det en Mac givetvis. iMac eller MacBook Pro är väl frågan...

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Frågan är väl kanske först främst vad man vinner med Lion och jag har inte upptäckt nåt direkt. Från och med 10.6.8 så ser man ingen direkt fördel om jag ska vara ärlig, inte ens med riktiga macar (jag har några sådana oxå). Så tänk efter om du verkligen måste är väl mitt råd.

I och med 10.6.8 så blir man tex lite låst i och med att Itunes/appstore kräver ett kontokort som funkar på nätet för att man ska kunna regga ett konto (för att ladda hem). Bara det i sig suger och är för mycket monopol läge för att jag ska känna mig bekväm.

Kort sagt fördelarna med uppdateringarna är inte speciellt revolutionerande om man ska vara ärlig.

Men visst funkar Lion om du är sugen att testa.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är väl kanske först främst vad man vinner med Lion och jag har inte upptäckt nåt direkt. Från och med 10.6.8 så ser man ingen direkt fördel om jag ska vara ärlig, inte ens med riktiga macar (jag har några sådana oxå). Så tänk efter om du verkligen måste är väl mitt råd.

I och med 10.6.8 så blir man tex lite låst i och med att Itunes/appstore kräver ett kontokort som funkar på nätet för att man ska kunna regga ett konto (för att ladda hem). Bara det i sig suger och är för mycket monopol läge för att jag ska känna mig bekväm.

Kort sagt fördelarna med uppdateringarna är inte speciellt revolutionerande om man ska vara ärlig.

Men visst funkar Lion om du är sugen att testa.

Att Lion skulle vara bätte eller sämre än Snow Leopard finns det säker en hel del sanning i! Det gör sig ingen skillnad i core audio även om den nu påstås vara "omskriven"

Men att det skulle suga att man måste ha kontokort håller jag verkligen inte med om. Ser det bara som en fördel. Appen blir bunden till ditt Apple-ID. Det är DIN applikation.

Klockrent, slippa en massa serienummer/crackar eller nycklar även om jag förespråkar ex iLOK och liknande.

Vad man däremot missar om man inte ha Lion är vissa nya applikationer. En del riktigt bra och framförallt gratis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är väl kanske först främst vad man vinner med Lion och jag har inte upptäckt nåt direkt. Från och med 10.6.8 så ser man ingen direkt fördel om jag ska vara ärlig, inte ens med riktiga macar (jag har några sådana oxå). Så tänk efter om du verkligen måste är väl mitt råd.

I och med 10.6.8 så blir man tex lite låst i och med att Itunes/appstore kräver ett kontokort som funkar på nätet för att man ska kunna regga ett konto (för att ladda hem). Bara det i sig suger och är för mycket monopol läge för att jag ska känna mig bekväm.

Kort sagt fördelarna med uppdateringarna är inte speciellt revolutionerande om man ska vara ärlig.

Men visst funkar Lion om du är sugen att testa.

Jag har redan ett Apple-ID/iTunes-konto eftersom jag har både iPhone och iPad. Bara inte Lion innebär någon nackdel...

Men tack för synpunkterna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att Lion skulle vara bätte eller sämre än Snow Leopard finns det säker en hel del sanning i! Det gör sig ingen skillnad i core audio även om den nu påstås vara "omskriven"

Men att det skulle suga att man måste ha kontokort håller jag verkligen inte med om. Ser det bara som en fördel. Appen blir bunden till ditt Apple-ID. Det är DIN applikation.

Klockrent, slippa en massa serienummer/crackar eller nycklar även om jag förespråkar ex iLOK och liknande.

Vad man däremot missar om man inte ha Lion är vissa nya applikationer. En del riktigt bra och framförallt gratis!

Just nu använder jag min iMac till nästan bara musikproduktion, men det kan komma att ändras, så därför vill jag gärna ha en Mac-dator som är så "uppdaterad" som möjligt under förutsättning att Logic förblir buggfri.

Och jag gillar den hel del av "det nya" i Lion av det lilla jag sett hittills.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det funkar bra förutom på en punkt. Buggar ur fullständingt när man växlar skrivbord med mission control. Hur svårt kan det va att lösa det liksom?

Buggar det ur när du just använder Logic, eller buggar det ur annars med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gällande val av Mac så vill jag slå ett slag för Mac mini. Grymt värde för pengarna. Jag kör med en maxad "vanlig" Mac mini och kan då också spela vettiga 3D-spel. i7 2,7 GHz med två kärnor, 8 Gb minne, 256 Gb SSD + 750 Gb HDD.

Vill du bara köra musik och surf så kan du för samma pengar få en maxad Mac mini server med ännu bättre prestanda. i7 2,0 GHz med fyra kärnor, 8 Gb minne, 256 Gb SSD + 750 Gb HDD.

En Mac mini är fortfarande högst portabel och sitter inte ihop med en skärm. Pressar du en iMac så sitter du med fläktljudet rakt i nyllet. En Mac mini kan stå en bit bort och flåsa.

Minin är också mycket lättare att pensionera till ett schysst mediacenter om två år.

Mac Pro är en annan bag eftersom du där kan få väldigt mycket bättre prestanda. iMac och Mac mini är dock jämförbara (kolla Geekbench http://www.primatelabs.ca/geekbench/mac-benchmarks/).

Fotnot: Jag kör Logic Express på Lion men har inte hunnit arbeta igenom gamla projekt för att se om det finns kompatiblitetsproblem.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Kan bara hålla med om Minin för jag har nämligen precis gjort det med min (pensionerat) dual core jag köpte för 4 år sedan. Rackarns bra media dator även på Leo 10.5 veetle.com filmer och ljud streamar riktigt bra på den. Jag kör den mot en 42 tums flatscreen TV.

Link to comment
Dela på andra sajter

@ManJIT + BurninSven

En MacMini är nästintill sämre på allt jämfört med en iMac och på intet sätt prisvärd i jämförelse med en iMac.

Varför?

1) MacMini 2.7 GHz Dual-Core i7 + 256 GB SSD +750 GB kostar 15230 kr utan extra RAM, utan tangentbord, mus och framför allt datorskärm med tillhörande adapter mellan MacMini och datorskärm.

2) MacMini Server 2.0 GHz Quad-Core i7 + 256 GB SSD +750 GB kostar 14500 kr tan extra RAM, utan tangentbord, mus och framför allt datorskärm med tillhörande adapter mellan MacMini och datorskärm.

3) En iMac 27" med 2.7 GHz Quad-Core Intel Core i5 utan SSD kostar 15495 kr utan extra RAM och då får man med tangentbord, mus och en datorskärm med ypperlig prestanda.

Eftersom vissa tredjepartstillverkare INTE har anpassat sina mjukvarupluggar till quad-core är processorns klockfrekvens det som begränsar hur hårt man kan lasta processorn vilket är en nackdel för MacMini Server som rullar på 2.0 GHz.

Att köpa ett mediacenter för över 14000 kr tycker jag är dyrt.

@Pajosv

Som ManJIT säger är Geekbench en mycket bra site för att jämföra processor och RAM-minnets kapacitet men detta är inte hela sanningen om hur bra Logic flyter.

Gjorde själv en djupdykning i ämnet vilken Mac som passar för min del då min gamla iMac bestämde sig för att ge upp. Mer i ämnet står att läsa här: https://www.studio.se/index.php/topic/90105-imac-24-early-2008-gav-upp-vad-haende-sedan/page__fromsearch__1

Vidare beräknas Apple släppa uppdaterade versioner av sina datorer i April/Maj där man går från Sandy-Bridge till Ivy-bridge arkitektur vilket kanske gör det värt att vänta med ett nyinköp om utrymme att vänta finns.

Själv är jag lite fundersam till hur väl Apple lyckats optimera Logic för fler än två kärnor men visst är det skillnad som natt och dag mellan min gamla iMac 3.06 GHz core 2 duo och min nya iMac 3.1 GHz i5 quad-core. Projekt i Logic som nästintill maxade ut CPUn i min iMac 3.06 GHz gav runt 10-15 % CPU-belastning på min nya iMac 3.1 GHz i5 quad-core.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)
@ManJIT + BurninSven En MacMini är nästintill sämre på allt jämfört med en iMac och på intet sätt prisvärd i jämförelse med en iMac. Varför? 1) MacMini 2.7 GHz Dual-Core i7 + 256 GB SSD +750 GB kostar 15230 kr utan extra RAM, utan tangentbord, mus och framför allt datorskärm med tillhörande adapter mellan MacMini och datorskärm. 2) MacMini Server 2.0 GHz Quad-Core i7 + 256 GB SSD +750 GB kostar 14500 kr tan extra RAM, utan tangentbord, mus och framför allt datorskärm med tillhörande adapter mellan MacMini och datorskärm. 3) En iMac 27" med 2.7 GHz Quad-Core Intel Core i5 utan SSD kostar 15495 kr utan extra RAM och då får man med tangentbord, mus och en datorskärm med ypperlig prestanda. Eftersom vissa tredjepartstillverkare INTE har anpassat sina mjukvarupluggar till quad-core är processorns klockfrekvens det som begränsar hur hårt man kan lasta processorn vilket är en nackdel för MacMini Server som rullar på 2.0 GHz. Att köpa ett mediacenter för över 14000 kr tycker jag är dyrt. @Pajosv Som ManJIT säger är Geekbench en mycket bra site för att jämföra processor och RAM-minnets kapacitet men detta är inte hela sanningen om hur bra Logic flyter. Gjorde själv en djupdykning i ämnet vilken Mac som passar för min del då min gamla iMac bestämde sig för att ge upp. Mer i ämnet står att läsa här: https://www.studio.se/index.php/topic/90105-imac-24-early-2008-gav-upp-vad-haende-sedan/page__fromsearch__1 Vidare beräknas Apple släppa uppdaterade versioner av sina datorer i April/Maj där man går från Sandy-Bridge till Ivy-bridge arkitektur vilket kanske gör det värt att vänta med ett nyinköp om utrymme att vänta finns. Själv är jag lite fundersam till hur väl Apple lyckats optimera Logic för fler än två kärnor men visst är det skillnad som natt och dag mellan min gamla iMac 3.06 GHz core 2 duo och min nya iMac 3.1 GHz i5 quad-core. Projekt i Logic som nästintill maxade ut CPUn i min iMac 3.06 GHz gav runt 10-15 % CPU-belastning på min nya iMac 3.1 GHz i5 quad-core.

Jag håller med om att en Imac är bättre men då skulle jag nog vänta till ivy bridge kommer samt gå på en i7. Men man kommer faktiskt ganska långt även med en vanlig Mac Mini och det var väl mer det jag menade. Till och med min 4 år gamla dualcore rullar på riktigt bra och som mediacenter är den mer än superbra.

Det finns en nackdel med Imac och mac mini och det är att det bara går med två skärmar om man inte går på thunderbolt förstås. Om dom går sönder så blir det ju lite meckigt att laga dom oxå då dom är så "kompakta".

Link to comment
Dela på andra sajter

Gällande val av Mac så vill jag slå ett slag för Mac mini. Grymt värde för pengarna. Jag kör med en maxad "vanlig" Mac mini och kan då också spela vettiga 3D-spel. i7 2,7 GHz med två kärnor, 8 Gb minne, 256 Gb SSD + 750 Gb HDD.

Vill du bara köra musik och surf så kan du för samma pengar få en maxad Mac mini server med ännu bättre prestanda. i7 2,0 GHz med fyra kärnor, 8 Gb minne, 256 Gb SSD + 750 Gb HDD.

En Mac mini är fortfarande högst portabel och sitter inte ihop med en skärm. Pressar du en iMac så sitter du med fläktljudet rakt i nyllet. En Mac mini kan stå en bit bort och flåsa.

Minin är också mycket lättare att pensionera till ett schysst mediacenter om två år.

Mac Pro är en annan bag eftersom du där kan få väldigt mycket bättre prestanda. iMac och Mac mini är dock jämförbara (kolla Geekbench http://www.primatelabs.ca/geekbench/mac-benchmarks/).

Fotnot: Jag kör Logic Express på Lion men har inte hunnit arbeta igenom gamla projekt för att se om det finns kompatiblitetsproblem.

Kan bara hålla med om Minin för jag har nämligen precis gjort det med min (pensionerat) dual core jag köpte för 4 år sedan. Rackarns bra media dator även på Leo 10.5 veetle.com filmer och ljud streamar riktigt bra på den. Jag kör den mot en 42 tums flatscreen TV.

Nu har jag som sagt redan en iMac som jag är helnöjd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

@ManJIT + BurninSven

En MacMini är nästintill sämre på allt jämfört med en iMac och på intet sätt prisvärd i jämförelse med en iMac.

Varför?

1) MacMini 2.7 GHz Dual-Core i7 + 256 GB SSD +750 GB kostar 15230 kr utan extra RAM, utan tangentbord, mus och framför allt datorskärm med tillhörande adapter mellan MacMini och datorskärm.

2) MacMini Server 2.0 GHz Quad-Core i7 + 256 GB SSD +750 GB kostar 14500 kr tan extra RAM, utan tangentbord, mus och framför allt datorskärm med tillhörande adapter mellan MacMini och datorskärm.

3) En iMac 27" med 2.7 GHz Quad-Core Intel Core i5 utan SSD kostar 15495 kr utan extra RAM och då får man med tangentbord, mus och en datorskärm med ypperlig prestanda.

Eftersom vissa tredjepartstillverkare INTE har anpassat sina mjukvarupluggar till quad-core är processorns klockfrekvens det som begränsar hur hårt man kan lasta processorn vilket är en nackdel för MacMini Server som rullar på 2.0 GHz.

Att köpa ett mediacenter för över 14000 kr tycker jag är dyrt.

@Pajosv

Som ManJIT säger är Geekbench en mycket bra site för att jämföra processor och RAM-minnets kapacitet men detta är inte hela sanningen om hur bra Logic flyter.

Gjorde själv en djupdykning i ämnet vilken Mac som passar för min del då min gamla iMac bestämde sig för att ge upp. Mer i ämnet står att läsa här: https://www.studio.se/index.php/topic/90105-imac-24-early-2008-gav-upp-vad-haende-sedan/page__fromsearch__1

Vidare beräknas Apple släppa uppdaterade versioner av sina datorer i April/Maj där man går från Sandy-Bridge till Ivy-bridge arkitektur vilket kanske gör det värt att vänta med ett nyinköp om utrymme att vänta finns.

Själv är jag lite fundersam till hur väl Apple lyckats optimera Logic för fler än två kärnor men visst är det skillnad som natt och dag mellan min gamla iMac 3.06 GHz core 2 duo och min nya iMac 3.1 GHz i5 quad-core. Projekt i Logic som nästintill maxade ut CPUn i min iMac 3.06 GHz gav runt 10-15 % CPU-belastning på min nya iMac 3.1 GHz i5 quad-core.

Tack för infon.

Alltid lär man sig något...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag som sagt redan en iMac som jag är helnöjd med.

Så bra 🙂

Kan ändå rekommendera dig att läsa från "Kompletterande inköp" och neråt i tråden http://forum.studio....__fromsearch__1 då där står lite om vad som hände mig när jag gick över från Snow Leopard till Lion. Om du inte redan har maximerat RAM-minnet står det också lite matnyttigt i ovanstående länk 🙂

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att en Imac är bättre men då skulle jag nog vänta till ivy bridge kommer samt gå på en i7. Men man kommer faktiskt ganska långt även med en vanlig Mac Mini och det var väl mer det jag menade. Till och med min 4 år gamla dualcore rullar på riktigt bra och som mediacenter är den mer än superbra.

Det finns en nackdel med Imac och mac mini och det är att det bara går med två skärmar om man inte går på thunderbolt förstås. Om dom går sönder så blir det ju lite meckigt att laga dom oxå då dom är så "kompakta".

Tackar...

Man får väldigt bra svar här på Studios olika forum, och man får svar snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så bra 🙂

Kan ändå rekommendera dig att läsa från "Kompletterande inköp" och neråt i tråden http://forum.studio....__fromsearch__1 då där står lite om vad som hände mig när jag gick över från Snow Leopard till Lion. Om du inte redan har maximerat RAM-minnet står det också lite matnyttigt i ovanstående länk 🙂

Tack igen!

Jag skummade igenom din länkande tråd, men har länkat den vidare till min PC för att "spara ner" den. Då kan jag läsa den om/när min iMac havererar.

Det är ju bra när ni med erfarenheter av trubbel beskriver hur ni gått till väga för att lösa det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...