Jump to content
Annons

Audioläck i multiboxen.. Hjälp!


Aam

Recommended Posts

Hej alla!

Vi har stött på ett ganska så konstigt problem.

Har felsökt i tre dygn nu och fattar fortfarande ingenting!

Utrustning:

Sommercable Quantum Highflex 32

Sommercable Stagebox 32

Neutrik-kontakter

Problem:

Allting som jag skickar ut till multiboxen, oavsett vilka utgångar på kortet jag använder (Digidesign 003 Rack), så läcker den signal jag skickar in på alla xlr inputs, även om det inte ens sitter en mic eller sladd på input i boxen.

När jag drar ut sladdarna (xlr-tele) ur boxen som går till en hörlursförstärkare (HP4) så försvinner läcket.

Alla vägguttag sitter på en egen fas.

Alla kablar jag använder är balanserade.

Lödningen är pedantiskt korrekt.

Det är som att hela boxen är ledande, eller fylld med vatten.

Jag har frågat tillverkaren, återförsäljaren, ljudtekniker och andra studioägare, ingen har nånsin hört talas om detta problem. Hittar inte heller nåt på Google..

Jag behöver verkligen hjälp här, alla tips och ideer är välkomna:)

Med vänlig hälsning, Chris

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

värkar mer som det är det störningar och brumm? jordbrumm?

är det samma jordning(jodfas) i båda rummen?

i en multibox bör man separera på allt åxå i separata kablar.

en för xlr(multi)

en line(multi)

dessa kan gå i samma eller 2 rör i väggen.(mellan rummen)

dessa bör gå i eget eller flera rör:

en lyssning(line, multi)

högtlarkablar

midi

data kablar(usb, nätvärk osv)

hälst separata boxar för dessa åxå men jag tor det är viktigare att man separerar på kablar när dom går i/genom väggen.

i väggen bör alla dessa vara så lång i från elkablar som möjligt.

när jag säjer(eller skriver)lekage menar jag att saker hörs mellan någonting exempelvis lekage mellan kaneler på mixerbord eller ljud lakage mellan rum.

det brukar ju kaunna bli lite lakage fårn hörlurar om man har öppna lurar, exempelvis när man spelar in sång. brukar bra va i tysta partier mellan sången man hör sådant. fast ni kanse har koll på att det kan bli så?

är det samma fel om ni inte har mickar inkopplade och spelar upp nåt i hölursförstärkaren/lurar?

ni kan(om in inte redan gjor det) testa att lägga in en ljudfil i inspelningsprogrammet och skicka till ut 3+4 som går till hörluar(i boxen)

lägg upp så många kanaler som det finns i som det finns kopplat från insplnings rummet till ljudinterfacet(in 1 2 3 4 osv på egna kanalar) och lägg dessa till ut 1+2(högtalare).

då bör det inte komma in/höras nått av ljudet om inget är kopplat till boxen.

om det ändå hörs då så kopplar ur alla ingående kablar ur ljudinterfacet så bör det bli tyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...