Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Söker en vettig extern mikrofon till min Zoom H4n Handy Recorder. Tänkte mig i prisklassen 1500-2500 kr. Har sneglat lite på AUDIO TECHNICA AT 8010 och även SENNHEISER MD46.

Vad jag har förstått så blir det ofta svaga signaler in med externa mikrofoner till en del handy recorders. Audio Technican AT 8010 skall vara ganska lättdriven och låter dessutom ganska bra.

Finns säker fler alternativ. Tar tacksamt emot förslag och synpunkter. Mikrofonen skall enbart användas till intervjuer på fältet.

/Ulf

Annons
Postat

Röde NT1-A ger väldigt stark utsignal. Den har superlågt egenbrus, mkt bra för svaga ljud alltså.

Men som intervjumick har jag ingen erfarenhet av den. Men det borde ju funka.

En SM57 med nåt extar puffskydd. typ hemstickad kula borde också gå.

Jag har satt upp SM57 åt politiker som ska hålla tal genom PA, det har gått väldigt bra, borde funka till inspelning med. Men signalen från Röden NT1-A är betydligt starkare. En sån plus en lovika-vante kanske vore grejen...

Postat

Kollade på ditt förslag AUDIO TECHNICA AT 8010. Den är nog kanon. Jag kan skryta med att jag gjort ett SOMMAR i radions P1, jag blev alltså intervjuad av en radiokille live i min segelbåt, han hade en Audio Technica, ge me f-n på att det var en sån där...Kan aldrig bli fel med den...

Postat

Man tackar för bra synpunkter. Ska kolla in Röde micken också 🙂 Hörde en ljudtest på Audio Technica micken på nätet ihop med Zoom H4n och den lät riktigt bra också.

Postat

En stor NT1-A blir väl i klumpigaste laget att ha med sig på fältet. Den smidiga Audio Technican måste ju vara betydligt lättare att hantera, och mindre jobbig för den intervjuade att få upp i ansiktet. Med en jättemick intill ansiktet får väl den hårdaste buse lätt tunghäfta? En stormembranare är troligen mer känslig för handljud också. du gör väl antagligen intervjuer med handljud också...?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.