Jump to content
Annons

Kvantisering


Warmachine

Recommended Posts

Hejsan!

Har precis fått mängder av ljudfiler på olika melodier och effekter av en vän ... Nu måste jag bara kvantisera allting till rätt tempo, hur ska jag göra allt detta i cubase?

Har kollat mängder med tutorials på youtube, men får inte upp något som funkar mig.

MVH

Warmachine

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Är det audio, eller midiformat? Det är lite krångligt att kvantisera om du inte vet vilket bpm de går i.

Du kan testa att ladda ner en "tempo tap" och klicka takten med blankstegstangenten, då kan du komma i närheten.

Om allt ligger på samma audiofil skulle jag inte kvantisera, utan försöka komma så nära rätt tempo, genom att starta tex på takt 2, "tappa" och förstora spåret för att se att slagen hamnar rätt i takten. Finns säkert ngn som kan förklara bättre, men börja får du se!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan testa att ladda ner en "tempo tap" och klicka takten med blankstegstangenten, då kan du komma i närheten.

Kolla längden på klippen. Omvandla till sekunder.

Räkna sen antal taktslag (t ex 4 st fjärdedelar i en takt) i klippet.

Då kan du rent matematiskt, på millisekunden, räkna ut genomsnittligt BPM.

Exempel:

Ett klipp är 36 sekunder.

Det innehåller 72 taktslag.

72 / 36 x 60 = 120 BPM.

Redigerat av Assar
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Andrelli (oregistrerad)

Under fliken "Project" så finns det en temporäknare som heter Beat Calculator. Du spelar upp filen och trycker på "Tap Tempo". Nu gäller det att ha DJ skills för du måste trycka på space i takt med ljudfilen. Den kommer efter 30 sekunder visa ungefärlig BPM.

Hoppas det hjälpte.

/Andrelli

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...