Jump to content
Annons

konvertera video från iphone så den funkar med pro tools


lowsnuff

Recommended Posts

Halloj.

Håller på med lite ljudläggning till film i pro tools.

Har en filmsnutt tagen med iphonen (.mov 30 fps)

Som jag vill ha in i pro tools (24 fps)

Jag har alltså inte det stora filmpaketet till pro tools så jag kan ta vilka filer som helst.

Måste med andra ord konvertera filen ner till 24 fps

.mov är väl inge problem för det är väl .mov som pro tools tar.

Sitter på pc

Ett program som fixar detta vore super!

Räcker ju med en trial eller vad som helst då jag endast ska göra det en gång.

Finns ju tusen program som säger att de ska fixa det men, kommentarerna tyder ofta på problem m.m

För att spara lite tid lägger jag en liten tråd här.

Hoppas på nå gött svar!

God jul på er så länge!

// Dennis

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja man kan ju välja fps i pro tools.

Men filmsnutten som jag jobbar med som redan finns i pro tools ligger i 24fps.

Pro tools tillåter inte att jag har två olika.

Det går heller inte att fula sig och (medans orginalfilmen är kvar) ändra upp till 30 fps i pro tools.

Programmet säger ifrån ändå när jag försöker importera den nya filmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är (kan vara) ett jätteproblem att blanda frame-rates (bilder per sekund). I Europa så har vi 50 Hz i elledningarna och filmar i 25 eller 50 bilder per sekund. Att filma i tex 60 bilder per sekund med lampor som flimrar med 50 Hz kan innebära flimrig bild.

Iphone filmar som många andra mobiler i 30 bilder per sekund, men kan med appar forceras om till andra framerates efter vad jag läst. Dvs fillma med tex 25 bilder per sekund.

24 bilder per sekund är ofta ett slutformat för filmvisning. Man filmar ibland i 25 bilder per sekund och ändrar hastigheten lite för bio. Filmer i 24 fps kan på samma sätt enkelt ändras till 25 bilder för DVDer.

24 kan även omvandlas till 30 bilder per sekund genom sk 2-3 pulldown där resultatet kan kännas ryckigt men i USA så har man kört så på TV jämt utan större klagan. Tvärtom borde också gå, men med lite kvalitetsförlust.

Du skulle kunna köra ngn capture på videoutgången om du ställer den på PAL-ut, men jag gissar att Iphone bara kastar bildrutor för anpassningen. Vet dock inte.

Jag har hållt mig borta från allt utom EU-standard för att slippa dessa omvandlingar, men jag vet att flera video-redigerarprogram hanterar detta problem efter bästa förmåga. SONY Vegas tex verkar man kunna slänga in vad som helst i. Så länge Youtube är målet så borde detta funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...