Jump to content
Annons

Genelec högtalare koppla utan externt-ljudkort


olofandersson

Recommended Posts

Annons

Jag skulle nog vilja ha nån form av fysisk volymkontroll mellan datorn och högtalarna.

Att alltid behöva använda datorns mjukvaruvolymkontroll är inte särskilt roligt ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte särksilt praktiskt att hålla på och skruva på båda monitorernas volymkontroll när man vill ändra volym - och mindre kul om datorns ljud hänger sig på något sätt och skickar ut full volym av något hemskt oljud som kan skada både hörseln och monitorerna.

Håller därför också med Assar om att det är lämpligast att ha en kontroll mellan ljudkortet och monitorerna - exempelvis SM Pro Audio NanoPatch eller liknande.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

HyvääSaxofonista (oregistrerad)

Använder ofta mina Genelec kopplade till min bärbara via hörlursutgången. Funkar alldeles utmärkt och det är inte skadligt för vare sig dator eller högtalare. Se bara till att du inte har full volym innan du börjar så är det inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du dock använder ett standard inbyggt ljudkort är det oftast av ganska dålig kvalité och kan utsättas för interferens från övriga komponenter på moderkortet + att DA omvandlaren ofta inte är särskilt fantastisk. Därför kan det vara en idé att köpa ett lite bättre ljudkort av den anledningen, men det är inte skadligt att inte göra det möjligen sämre (beroende på vad du har för ljudkort)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...