Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er

Jag går direkt på problemen.

1. När jag spelar in röster i logic pro 9 (den senaste versionen) så ser jag inte ljudvågorna varken under inspelningen eller efter, jag blir galen!

2. En annan grej är också, jag tycker att volymen på inspelningen är väldigt låg, jag vill ju inte maxa volymen på 6db (eller vad den ligger på). Jag har ställt in den på 0db men är fortfarande för lågt.

jag ska tillägga att jag endast gjorde ett snabbtest imorse på ett mastrat insturmental, jag ville bara lyssna på ljudkvaliten på micen, det kanske är där volym problemet ligger?

Jag kör med RME Babyface.

Mvh

Annons
Postat (redigerat)

1, när du skriver röster, förmodar jag att det är med mikrofon (dvs, akustiskt) och inte midi...

Men, i grundläget så kan det vara så att "ljudkorvarna" (som det så fackmannamässigt heter) är förminskade och då syns dom inte.

Man kan enkelt förstora dom med att bara dra i regeln som finns under den högra scroll-listen. Då kommer judvågorna fram...

2. Volymen kan man ju alltid i efterhand ändra i "positiv" riktning, det man bara behöver vara vaksam på är att den råa insignalen inte distar, för det går inte att mixa bort. Jag brukar ha en insignal som inte överskrider 75% av "ljudstapen" på ljudkortet, och det reglerar jag på ljudkortet. Så, stirra dig inte blind på hur det ser ut i logics mixer, det viktiga är hur signalen från ljudkortet ser ut... Sen kan man alltid styra upp signalen i mix och master...

EDIT;

Kollade på ljudkortet...

Hur/var har du kopplat in sångmicken?

Redigerat av Umemagnus
Postat

tack för svaret.

Nja alltså det förstoras men jätte lite, det går inte att se ljudvågorna utan att förstora? Jag måste förstora i princip hela vägen för att se ljudkorvarna.

Jaha okej då är jag med, då får jag hitta en bra balans där i mjukvaran som följer med babyface. hm, jag har kopplat in den i en av xlr kontakterna i break-out kabeln.

• 4 veckor senare...
Postat

Jag bumpar tråden.

Jag spelar in linad bas i ett Apogee Duet. Jag ser ljudvågor när jag spelar in men direkt när jag trycker på Enter efter att min tagning är klar försvinner ljudvågorna. De är helt borta. Men jag kan fortfarande höra det jag nyss spelat in.

Nyttig information kanske är att jag började spela in projektet på en annan Mac-dator? Alla redan inspelade spår syns och låter precis som de ska.

Någon som har en aning varför det visuella spökar?

Postat

Eftersom att ingen på forumet behagade att dela med sig av ett svar så sökte jag mig till mer främmande områden på nätet.

Det visar sig att jag har råkat ut för en bugg.

Den går att åtgärda genom att gå in på Preferences/Audio och där ändra "Recording Delay". Jag tog min till ungefär -1000. Fungerar kanon.

Skulle det fortsätta spöka så gå in på Options uppe i Finder-fönstret. Klicka dig vidare till Audio. Därefter "Refresh all views".

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.