Jump to content
Annons

Hur vet jag vilken Midi keyboard jag ska köpa?


Expressy

Recommended Posts

Hej!

Jag har suttit i FL studio 10 i någon månad nu. Har bestämt mig för att jag behöver en midi keyboard. Men jag har absolut ingen aning om vad jag ska köpa 😕

Så vad ska man tänka på? Speciella märken man ska akta sig för?

Min budget är ca 600kr helst så billig som möjligt, men vill inte snåla så jag köpa något dåligt.

Riktigt tacksam för den hjälp jag kan få!

Sen en lite off fråga, någon som vet en musikaffär i Uppsala som är omtyckt där man kanske kan gå in och få hjälp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Quzza och välkommen till forumet. 🙂

Det finns ju en hel del klaviaturer på marknaden. Allt från simpla klaviaturer med endast klaviatur till pjäser som liknar något NASA satt ihop för att styra en färja till mars.

Vad gör du i FL? Vill du kunna styra parametrar från midiklaven? Hur många tangenter vill du ha? 25,49, 61?

Mvh

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Quzza och välkommen till forumet. 🙂

Det finns ju en hel del klaviaturer på marknaden. Allt från simpla klaviaturer med endast klaviatur till pjäser som liknar något NASA satt ihop för att styra en färja till mars.

Vad gör du i FL? Vill du kunna styra parametrar från midiklaven? Hur många tangenter vill du ha? 25,49, 61?

Mvh

Anders

Tack så mycket! 🙂

än så länge så gör jag bara egen musik vet inte riktigt vilken Genre det är, har ett litet test här: http://soundcloud.co...nymous-producer Denna jobbar jag på just nu!

Göra remix blir nog framtida projekt.

Att kunna styra parametrar från midiklaven underlättar det i musik skapandet?

Jag kan inte ha midi som är längre än 100cm iaf. Klarar man sig på 25 tangenter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns du i Uppsala har jag en Novation SL 25 Compact till salu. I Uppsala alltså. Skicka ett PM om det låter intressant, alternativt skriv här att det låter intressant, om det gör det, så skickar jag ett PM till dig 🙂 Den har jag iaf alltid varit nöjd med, så den kan jag hur som helst varmt rekommendera. Men ny ligger den en bit över din budget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket! 🙂

än så länge så gör jag bara egen musik vet inte riktigt vilken Genre det är, har ett litet test här: http://soundcloud.co...nymous-producer Denna jobbar jag på just nu!

Göra remix blir nog framtida projekt.

Att kunna styra parametrar från midiklaven underlättar det i musik skapandet?

Jag kan inte ha midi som är längre än 100cm iaf. Klarar man sig på 25 tangenter?

Elektronisk musik vill du pyssla med verkar det som. Pilla på synthar. 🙂

Många tycker att det underlättar att ha lite rattar att pilla med. Många vill ju ratta på filter bl.a och då kan det vara roligt att faktiskt ha rattar att vrida på istället för att rita in automationer eller koppla filter med mera till LFO:er.

En klaviatur med 25 tangenter och lite rattar räcker långt.

MRS8 tipsade om denna - http://www.thomann.d...eystudio_25.htm och M-Audio är ett bra och känt märke.

Lycka till!

/Anders

Redigerat av DrivKraft
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns du i Uppsala har jag en Novation SL 25 Compact till salu. I Uppsala alltså. Skicka ett PM om det låter intressant, alternativt skriv här att det låter intressant, om det gör det, så skickar jag ett PM till dig 🙂 Den har jag iaf alltid varit nöjd med, så den kan jag hur som helst varmt rekommendera. Men ny ligger den en bit över din budget.

Tyvärr men jag vill inte köpa begagnat pga att jag inte vet något om Midi. Men tack för ditt erbjudande!

Elektronisk musik vill du pyssla med verkar det som. Pilla på synthar. 🙂

Många tycker att det underlättar att ha lite rattar att pilla med. Många vill ju ratta på filter bl.a och då kan det vara roligt att faktiskt ha rattar att vrida på istället för att rita in automationer eller koppla filter med mera till LFO:er.

En klaviatur med 25 tangenter och lite rattar räcker långt.

MRS8 tipsade om denna - http://www.thomann.d...eystudio_25.htm och M-Audio är ett bra och känt märke.

Lycka till!

/Anders

Jaha men det låter faktiskt rätt bra när du säger det!

tack för alla dina tips! Blir nog kanske att beställa den midi då 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha men det låter faktiskt rätt bra när du säger det!

tack för alla dina tips! Blir nog kanske att beställa den midi då 🙂

Ja det ska inte vara några problem. 🙂

Jag körde länge på en liknande klaviatur, M-Audio Oxygen 8. Via USB utan midisladdar.

Fridens

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...