Jump to content
Annons

VST-instrument hänger sig ständigt


Proj

Recommended Posts

Jag har problem med att VST-pluggar lätt hänger sig när jag jobbar med ett projekt. De går bra att ladda, men ibland när jag spelar någon synth via mitt midi-klaviatur så hänger sig programmet och ger ifrån sig ett ljud som låter ungefär som att man loopar ett 5 millisekunders intervall av synthljudet. Just nu provar jag Ableton Live eftersom jag har haft dessa problem med Cubase förut, men i Ableton Live är det värre än vad jag någonsin upplevt med Cubase. Jag kan knappt använda någon extern VTSi utan att det hänger sig. Jag trodde förut att det var prestandan på datorn som gjorde att det krånglade. Nu har jag köpt en ny dator med bra marginal på prestandan, men det strular alltså fortfarande. Eftersom jag inte har speciellt höga krav på inspelningskvalitet här hemma kör jag på mitt E-MU 0404 PCI-ljudkort som jag köpte för flera år sedan. Nu funderar jag på om det kan vara det som orsakar problemen..? En dålig ASIO-drivrutin eller liknande?

Redigerat av Proj
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kör möjligvis inte 32bitars VST´s i 64bitars DAW? Det brukar ju ibland göra att VST´s hänger sig för folk.

Jag antar att du testat olika buffersize?

Kör du ljudkortets drivrutin eller asio4all?

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på ljudkortets egna drivrutiner och de senaste (och antagligen sista) släpptes i juli 2011 så de är ändå hyfsat nya. Men det här problemet är inte nytt. Samma sak hände då och då på min gamla dator med XP och Cubase, men inte lika frekvent. Nu kör jag windows 7 64bit och testar just nu Ableton Live 8 som jag förstår är 32bit. Har inte testat hur det fungerar på Cubase på denna dator.

Har provat olika latencyinställningaer på ljudkortet, men det verkar inte göra någon skillnad. Var ändrar man buffersize och vad innebär det? Mängd data av VSTn som buffras? Har 16 GB ram, så datorn borde klara att buffra en hel del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...