Jump to content
Annons

Skorrand kakburks ljud i Pro tools SE. Något är fel! Vad kan det vara?

Recommended Posts

DanneSBass (oregistrerad)
Postat

Jag har ett nyinförskaffat M-Audio Fasttrack 2 med medföljande Pro Tools SE. Det funkar bra ibland och allt som oftast låter ljudet skit rent ut sagt.

Ljudkortet verkar okej för det är bara i Pro Tools det låter illa. Det är liksom ett skorrande skumt ljud. Allt låter skorrigt och som det kommer från en kakburk. Både min bas och loopar mm låter så. Och sen helt plötsligt så kan det låta bra igen för att efter ännu en stund låta skit igen.

Jag har redan ominstallerat Pro Tools en gång för ett annat problem som försvann efter ominstallation.

Jag provade att spela in en snutt av det dåliga ljudet för att lägga upp som exempel här. Det lät skit under hela inspelningen. Men när jag stänger ner Pro Tools och lyssnar på det färdiga resultatet så låter det, döm av min förvåning, som det ska göra igen.

Någon som har varit med om liknande problem? Eller vet vad som kan vara fel?

Jag har provat att starta om Pro Tools flera gånger och även startat om datorn men problemet kvarstår.

Tacksam för hjälp.

MVH/Danne

Annons
Postat

Det är en död iller i ditt moderkort. Nej. Om du inte tyckte det var kul, så kan jag inte hjälpa dig. Det där låter helskum. Byt drivar, byt USB-port, byt samplingsfrekvens.

Postat

Det är en död iller i ditt moderkort. Nej. Om du inte tyckte det var kul, så kan jag inte hjälpa dig. Det där låter helskum. Byt drivar, byt USB-port, byt samplingsfrekvens.

Haha 😆 Ingen fara! Började fundera på något liknande själv faktiskt ☺️

Har testat allt du föreslagit. Hittade till Avids forum och tydligen är detta ett vanligt problem med Pro Tools SE. Dom kallar det white noise och det kan nog liknas vid det. Massor som har det problemet och problemet har varit känt ett bra tag. Vet inte om Avid jobbar på en uppdatering med fix för detta, men dom verkar inte allt för engagerade i SE versionen. Hoppas det kommer en lösning snart dock.

Det roliga är att idag har jag spelat in lite grann och då funkade det utmärkt.

Tack ändå för tipsen 🙂

MVH/Danne

Rödeorm (oregistrerad)
Postat

Kolla om projektets inställningar för buffersize skiljer sig från core audios buffersize. Om de skiljer sig åt kan det låta illa. Kan vara det.(om de skiljer sig åt ändra i projektets inställningar så uppdaterar core audio sin buffersize)

Postat

Kolla om projektets inställningar för buffersize skiljer sig från core audios buffersize. Om de skiljer sig åt kan det låta illa. Kan vara det.(om de skiljer sig åt ändra i projektets inställningar så uppdaterar core audio sin buffersize)

Hej! Vet inte hur man gör detta men ska se om jag kan kolla det.

Tack för tipset.

MVH/Danne

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.