Jump to content
Annons

Focusrite Saffire 6 + Cubase 5.1 *LÖST*


Bierball

Recommended Posts

Försökte hjälpa en kompis med sitt ljudkort igår. Har valt Saffires drivrutiner i Device Setup och kollat så att in- och utgångarna ser rätt ut i VST Connections. Får ingen signal, vare sig in eller ut. När vi provade med en gitarr inkopplad till ljudkortets ingångar så låter själva direktljudet, dvs den rena gitarrsignalen, men inget hände när jag provade "Distortion"-pluggen. Inte heller funkade det att dra och släppa en mp3-fil in i projektet, lika tyst då. Provade med ASIO4All och då lät mp3-filen men fortfarande inget från gitarren. Staplarna rör sig inte i Inspectorn. Kan det faktum att datorn, som är ny och kraftfull, körs i 64-bitars läge ställa till det eller vad tror ni? Drivrutinerna till Saffire är de senaste vi kunde hitta på nätet.

Redigerat av Bierball
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

har du valt ljudkortet i device setup ? sedan ska du välja rätt ingång när du skapar spåret och klicka i medhörnings-knappen. tror ni ska välja ljudkortets asio-drivrutin inte asio4all

Ja, rätt ljudkort är valt i Device Setup, rätt ingång likaså och medhörningsknappen missade jag inte heller. Självklart försökte vi först med Saffires egen asio först innan ASIO4All.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,

har skummat igenom lite forum och det verkar som om just Saffire 6 kan fungera lite knackigt just med 64-bit 😮

Fail safe (ber om ursäkt om jag förekommer er här): stäng av ljudkortet (d v s jacka ut USB-kabeln och jacka in den igen). Ibland kan det hjälpa om Cubase initieras med den nya ASIO:n.

Återigen; hur ser det ut i MixControl? Rör sig staplarna någonting där?

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tredje försöket... Seriöst, hur raderar man sitt eget svar?

Att dra ut och stoppa in kabeln hjälpte inte alls.

MixControl funkade inte heller, tankade hem och när jag startade så hände ingenting, fanns inget att klicka på. Bara en grå ruta med text.

Går det köra Saffire och Cubase i 32-bits läge?

Link to comment
Dela på andra sajter

<p></p>

<p>&nbsp;</p>

<p>Vi provade dra ut kabeln och stoppa tillbaka den utan resultat.</p>

<p>Just ja, MixControl. Laddade hem det men se det funkade inte alls. Och då menar jag verkligen &nbsp;_inte alls_ Fanns ingenting att klicka på eller aktivera. Gick &ouml;ver huvud taget inte att få igång. Kanske du har en b&auml;ttre l&auml;nk &auml;n Focusrites egna?</p>

<p>&nbsp;</p>

<p>Om det nu &auml;r så att kortet inte funkar ihop med datorn på grund av 64 bitarsl&auml;get, går det k&ouml;ra i 32 bitar f&ouml;r just Cubase?</p>

<div id="myEventWatcherDiv" style="display:none;">&nbsp;</div>

Shit, är det bara hos mig som ditt inlägg ser helt galet ut? 😲

Edith: okej, såg ditt svar nu. My bad.

Edith #2: glöm det där med MixControl. Fick för mig att Saffire 6:an kördes med MixControl. Så är det inte. Ånyo: my bad 😑

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tredje försöket... Seriöst, hur raderar man sitt eget svar?

Att dra ut och stoppa in kabeln hjälpte inte alls.

MixControl funkade inte heller, tankade hem och när jag startade så hände ingenting, fanns inget att klicka på. Bara en grå ruta med text.

Går det köra Saffire och Cubase i 32-bits läge?

OT: Du kan ju trycka på anmäl-knappen och be mod./admin att ta bort inläggen i fråga.

OnT: det bör gå, ja.

Saxat frpån Focusurites troubleshooting-del för Saffire 6:an:

I can't hear any sound playing back from my computer

- Ensure that your Saffire 6 USB is selected as the output device in your DAW or operating system sound settings (for system sounds).

- Ensure that the output channels that you are using correspond to the output numbers you are using on the back of the Saffire 6 USB.

- Ensure that the 'Monitor' volume dial has been turned up.

- If you are using headphones and are outputting audio to channels 1 and 2, check that the O/P 3/4 switch is not engaged under the headphone volume dial

- Check that your cables and speakers are working correctly. Try changing them or using them with another audio output.

Vi ska nog fixa det här också 🙂

Så länge vi är metodiska och har is magen så löser det sig alltid. Det som stör mig lite dock är det att ni fick (direkt)ljud via gitarren men så fort ni slängde på en plugg så börja det knasa....hmmmm.... låt oss tänka här....

Återkommer.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

OT: Du kan ju trycka på anmäl-knappen och be mod./admin att ta bort inläggen i fråga.

OnT: det bör gå, ja.

Saxat frpån Focusurites troubleshooting-del för Saffire 6:an:

Vi ska nog fixa det här också 🙂

Så länge vi är metodiska och har is magen så löser det sig alltid. Det som stör mig lite dock är det att ni fick (direkt)ljud via gitarren men så fort ni slängde på en plugg så börja det knasa....hmmmm.... låt oss tänka här....

Återkommer.

Vänligen,

CHAE

Det som hände med pluggen var absolut ingenting. Ursäkta om jag var otydlig, direktljudet var det enda som hördes oavsett om pluggen var aktiv eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som hände med pluggen var absolut ingenting. Ursäkta om jag var otydlig, direktljudet var det enda som hördes oavsett om pluggen var aktiv eller inte.

Ah, jag förstår 🙂

Men rörde sig staplarna i Cubase?

Ni kanske skulle ta och tanka de senaste Cubase-drivisarna (bara för att, liksom).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, jag förstår 🙂

Men rörde sig staplarna i Cubase?

Ni kanske skulle ta och tanka de senaste Cubase-drivisarna (bara för att, liksom).

Nix, staplarna rörde sig över huvud taget inte. Inte förrän jag provade med ASIO4ALL och en mp3-fil. Men det var enda gången staplarna rörde sig.

Redigerat av Bierball
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej...

Och ni har kikat att Windows ljudkonfiguration är korrekt?

Som sagt: man måste vara metodisk och kontrollera varje liten grej som kan tänkas flaskhalsa. Tar en jävla tid, jag vet, men ibland kan det hjälpa 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja körde tidigare med samma setup: win7 + Cubase + Saffire 6 usb . Det va liknande problem för mig i början . Tror de löste sig med 32 bitars & några ominstallationer ..

Ja, som sagt; jag har sett indikationer på att kombon Saffire 6 och Win7, 64-bit kan knasa.

Bierball: har ni testat att köra 32-bit (eller kontaktat Focusrite-supporten)?

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, som sagt; jag har sett indikationer på att kombon Saffire 6 och Win7, 64-bit kan knasa.

Bierball: har ni testat att köra 32-bit (eller kontaktat Focusrite-supporten)?

Vänligen,

CHAE

Jag har kontaktat Focusrites support. Ska ta reda på lite uppgifter om datorn och tillbehör då de frågade efter det. Vi har inte provat köra 32-bit, jag vet inte hur man gör nämligen.

Ja körde tidigare med samma setup: win7 + Cubase + Saffire 6 usb . Det va liknande problem för mig i början . Tror de löste sig med 32 bitars & några ominstallationer ..

Vad installerade du om, ljudkortet eller Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Fick höra att det funkar nu. Problemet var tydligen att hans nya dator har USB 3 och inte 2 vilket inte ljudkortet klarar. En gemensam bekant har hjälpt honom och allt ska tydligen vara "up and running".

Gott så.

Hm, det var ju nästan en liten nyhet i sig att Saffire 6:an inte pallar USB3 😮 Bäst att göra en not om det.

Skönt att det löste sig though 🙂

Simma lugnt!

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...