Jump to content
Annons

Bra eller anus?


lonewind

Recommended Posts

Har hållt på och meckat med en gammal låt ganska länge nu.

Känner att jag kanske tappat begreppet om helheten. Sitter bara och lyssnar på smågrejer.

Undrar om låten är ok, och hur är mixen?

Jag har saknat någon form av driv i låten så jag la till en akustisk gitarr (den är lite otajt men det går att fixa). Frågan är, stör den bara?

Strunta i basen i största möjliga mån, det ska på en riktig bas istället för denna flappriga låtsaskontra.

Cheater (premix)

(och återigen, jag postar i allmänt för att man inte kan lägga upp länkar i låtkritik utan är tvungen att ladda upp)

Ytterst tacksam för era åsikter.

Edit:

Cheater (premix, mindre bullrig sång)

Kom hem från studion (har ingen sub där) till hemstereon och upptäckte att sången var alldeles för bullrig. Har fixat till det så här är en ny version.

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter kanon bra! Funkar väldigt fint med guran. Behåll den så

Tack, det var bra att höra! Ska försöka vänja mig vid den och försöka lyssna på helheten.

Nu har jag lagt upp en version där jag tagit bort lite bumlighet på sången. Tycker hela mixen blev lite tydligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitfin låt, får absolut inga tankar på några anus 😄 Jättebra sång också, du har en guldpipa där. Är det The Grand som används till pianot? Tycker jag känner igen karaktären här och där.

Rent produktions- och arrmässigt så saknar jag ingenting, utom.... aaaaaaaaaargh, vid 3:54 vid så uteblir helt det klimax som jag satt och väntade på, där ett fett trumset kickar in och en hel jävla stråkorkester tar över samma melodi som gitarren spelar och sången sedan tar i för kung och fosterland. Det gjorde nästan ont att det uteblev...

Skulle kunna komma lite senare än 3:54 beroende på hur länge man vill bygga.

Lyssnar i lurar så jag kan inte säga så mycket om mixen utom att den låter bra i lurar 🙂

I lurar så har jag även lite svårt att få ackordvalen att limma riktigt med sångmelodin när du börjar gå upp i falsett, vid 0:50. Tonen på ordet "reason" bärs inte upp av ackorden och det låter som om de är på väg åt ett annat håll än sången. Kanske bara något som man får en känsla av i lurar, kan ibland vara så. Det här fenomenet händer sedan vid flera tillfällen i låten. Är det bara jag? Sitter inte vid gitarren/pianot, så jag kan inte känna på harmonierna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitfin låt, får absolut inga tankar på några anus 😄 Jättebra sång också, du har en guldpipa där. Är det The Grand som används till pianot? Tycker jag känner igen karaktären här och där.

Rent produktions- och arrmässigt så saknar jag ingenting, utom.... aaaaaaaaaargh, vid 3:54 vid så uteblir helt det klimax som jag satt och väntade på, där ett fett trumset kickar in och en hel jävla stråkorkester tar över samma melodi som gitarren spelar och sången sedan tar i för kung och fosterland. Det gjorde nästan ont att det uteblev...

Skulle kunna komma lite senare än 3:54 beroende på hur länge man vill bygga.

Lyssnar i lurar så jag kan inte säga så mycket om mixen utom att den låter bra i lurar 🙂

I lurar så har jag även lite svårt att få ackordvalen att limma riktigt med sångmelodin när du börjar gå upp i falsett, vid 0:50. Tonen på ordet "reason" bärs inte upp av ackorden och det låter som om de är på väg åt ett annat håll än sången. Kanske bara något som man får en känsla av i lurar, kan ibland vara så. Det här fenomenet händer sedan vid flera tillfällen i låten. Är det bara jag? Sitter inte vid gitarren/pianot, så jag kan inte känna på harmonierna.

Vad kul att höra att du tycker låten är fin och att sången min funkar. Vet att du är mycket kompetent både som musiker och som producent efter att lyssnat lite på dina alster här. Imorgon när jag är i studion så ska jag ta mig en vända på dina mixar i monitorerna där.

Det är faktiskt en av Logics medföljande pianon jag använt här. Faktum är att jag använde The Grand väldigt mycket förut när jag jobbade i Cubase. Men jag tycker ärligt talat att Logics medföljande pianon låter bättre, kanske inte vid en rak jämförelse helt oprocessat men jag hade väldigt mycket problem med the grand när all kompression som en full produktion medför kom på. På det viset håller dessa pianon bättre. Man kan komprimera satan ur dem utan att de börjar ge ifrån sig konstiga ljud.

Håller med dig helt om det antiklimax som uppstår där vid 03:54:ish. Grejen är att jag inte för allt i världen kan komma på hur jag ska programmera trummorna här. Jag brukar kunna programmera trummor helt ok men det är förutsatt att jag hör i huvudet hur allt ska vara innan. Här är det tomt.

Dissonansen du tänker på är helt medveten och för mig helt naturlig given den skala pianot bygger sin slinga på. Nu är jag en musikteoretisk analfabet men jag har ändå hyfsad koll på vad jag gör. Tonen jag misstänker du stör dig på är G mot ett Hm. Där jag sjunger and the WIS (G) dom he's to learn. Helt klart dissonant. Det hela kan nog upplevas lite störande då jag inte sätter det G:et helt hundra utan glider upp på det.

För mig är det en viktig del av låten men om fler upplever det bara som störande kanske jag ska kika på om jag kan stötta upp melodin bättre med någon mindre ändring i ackorden.

Tusen tack för att du tog dig tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är själv musikteorianalfabet, så jag går bara på hur någonting låter och spelar helt på gehör. Ibland hör man saker som man blir lite tveksam till, men även om jag då hade plockat ut vad som spelas, så hade jag aldrig kunnat säga om det faktiskt är fel, teoretiskt sett. Jag gillar dock verkligen när man tar oväntade vägar i arr och produktioner, och ibland hör man något som känns off första gångerna man hör det, men sedan funkar det liksom bara - med andra ord, kör på om det känns rätt. Den här låten kommer oavsett att hamna i min playlist när den är klar, det är ett som är säkert. Ja alltså om man ödmjukast kan be om ett ex 🙂

The Grand har alltid varit en favorit, men den är helt hopplös att få in i en mix med andra instrument, tar upp hela ljudbilden. Tror jag ska ta och kolla upp det där pianot.

Om du känner för det så hade jag kunnat lägga på ett trummarr, Har lite dåligt med tid, men om det inte är brådis så hade det bara varit kul.

Tackar för berömmet förresten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent produktions- och arrmässigt så saknar jag ingenting, utom.... aaaaaaaaaargh, vid 3:54 vid så uteblir helt det klimax som jag satt och väntade på, där ett fett trumset kickar in och en hel jävla stråkorkester tar över samma melodi som gitarren spelar och sången sedan tar i för kung och fosterland. Det gjorde nästan ont att det uteblev...

+1 Här behövs pukor och basuner!

Alla samplade pianon som jag har hört är uppmickade med basen panorerad till vänster

och diskanten panorerad till höger. Det är väl lite så man uppfattar klangen av ett piano som pianist, men inte som publik och det är mer eller mindre omöjligt att få en sådan uppmickning att låta naturligt

i en mix.

Redigerat av Herbeck
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla samplade pianon som jag har hört är uppmickade med basen panorerad till vänster

och diskanten panorerad till höger. Det är väl lite så man uppfattar klangen av ett piano som pianist, men inte som publik och det är mer eller mindre omöjligt att få en sådan uppmickning att låta naturligt i en mix.

Ah, efter alla år av pysslande med samplade pianon så har jag inte ens tänkt på detta... Det stämmer ju. Jag mikar ju inte alls ett piano på det sättet när jag spelar in. Inte konstigt att jag haft problem med att mixa många samplade pianon och fått känslan av att man sitter framför ett clavinova med högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är själv musikteorianalfabet, så jag går bara på hur någonting låter och spelar helt på gehör. Ibland hör man saker som man blir lite tveksam till, men även om jag då hade plockat ut vad som spelas, så hade jag aldrig kunnat säga om det faktiskt är fel, teoretiskt sett. Jag gillar dock verkligen när man tar oväntade vägar i arr och produktioner, och ibland hör man något som känns off första gångerna man hör det, men sedan funkar det liksom bara - med andra ord, kör på om det känns rätt. Den här låten kommer oavsett att hamna i min playlist när den är klar, det är ett som är säkert. Ja alltså om man ödmjukast kan be om ett ex 🙂

The Grand har alltid varit en favorit, men den är helt hopplös att få in i en mix med andra instrument, tar upp hela ljudbilden. Tror jag ska ta och kolla upp det där pianot.

Om du känner för det så hade jag kunnat lägga på ett trummarr, Har lite dåligt med tid, men om det inte är brådis så hade det bara varit kul.

Tackar för berömmet förresten 🙂

Helt rätt. Man ska göra det man själv känner är rätt, däremot ska man inte glömma bort att även beakta andras åsikter.

Dissonanser och annat som kan upplevas lite fel vid första lyssningarna är ju ofta de saker som faktiskt får en att lyssna en gång till och sen fastna. Men sen kan de ju bara vara rent av dåliga, hårfin linje det där ibland.

Klart du får ett ex 😄

Tackar så mycket för trumerbjudandet, mycket uppskattat. Jag ska göra ett försök själv först (tycker inte om att ge upp innan jag försökt)så får vi ser var jag hamnar.

Vad säger du, trumset eller någon form av orkester-batteri? Är lite nyfiken på vad du föreställer dig skulle passa bäst.

Håller med om att The Grand är omöjligt att sätta i en ljudbild. Däremot så tror jag inte det har något att göra med huruvida basen är till vänster eller höger. Sånt handlar bara om hur man är van att lyssna och generellt bara när man lyssnar i lurar eller sitter mitt framför två högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också det är en jättefin låt!

Bra sångröst har du också, med en skön karaktär.

Jag har ingen bra lyssning tillhands här nedsjunken i soffan så jag avstår från att uttala mig om ljudet som sådant.

Arret är helskönt och jag störde mig INTE på melodin nånstans. Vidare tycker jag du ska behålla det lågmälda och inte blåsa på som föreslagits.

Det enda jag störde mig lite på är några ackord på gitarren precis i början, den är inte 100% stämd (eller så är det kanske det den är?). Kanske är det exakt det soundet du vill ha? Jag vet, vi pratar hårfint här, och det gäller bara de första takterna.

Efter lyssning nummer två och tre så tycker jag låten är ännu bättre. Bra jobbat!

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt. Man ska göra det man själv känner är rätt, däremot ska man inte glömma bort att även beakta andras åsikter.

Dissonanser och annat som kan upplevas lite fel vid första lyssningarna är ju ofta de saker som faktiskt får en att lyssna en gång till och sen fastna. Men sen kan de ju bara vara rent av dåliga, hårfin linje det där ibland.

Klart du får ett ex 😄

Tackar så mycket för trumerbjudandet, mycket uppskattat. Jag ska göra ett försök själv först (tycker inte om att ge upp innan jag försökt)så får vi ser var jag hamnar.

Vad säger du, trumset eller någon form av orkester-batteri? Är lite nyfiken på vad du föreställer dig skulle passa bäst.

Håller med om att The Grand är omöjligt att sätta i en ljudbild. Däremot så tror jag inte det har något att göra med huruvida basen är till vänster eller höger. Sånt handlar bara om hur man är van att lyssna och generellt bara när man lyssnar i lurar eller sitter mitt framför två högtalare.

Jag garvar varje gång jag ser rubriken på den här tråden. Kan inte hjälpa det, anus är helt enkelt ett väldigt roligt ord i oväntade sammanhang.

Tackar för det kommande exet 🙂

Ja, prova själv först med trummorna, det vill man ju. Jag fick bara spontaninspiration, så kör du fast gör jag gärna ett försök.

Jag tänker mig nog vanliga, ganska tunga trummor. Inte särskilt framträdande i mixen dock, där tänker jag mig nog att basen ska ligga bakom själva tyngden. Ett stråk som plockar upp gitarrmelodin i samma veva känns som givet. Kanske ett billigt trick, men allt beror på hur man gör det och produktionen har redan en hel del som känns intressant och eget, så det hade jag inte störts av.

Det är möjligt att du har rätt om The Grand, det kanske bara är för fylligt helt enkelt.

Jag håller med Martin att gitarren låter lite ostämd, men jag uppfattade det mer som en effekt (?)

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om The Grand, här är en låt som jag skrev direkt när jag hade fått The Grand, bara för att soundet i det inspirerade så mycket

Mysig låt Bodhi, det hade varit mycket intressant att höra dig sjunga på svenska.

Jag får en känsla att det skulle passa din röst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du gillar den, Herbeck 🙂 Jag har provat att sjunga på svenska många gånger men alltid tyckt att det låter styltigt och känns onaturligt. Konstigt egentligen... svenska är ju mitt modersmål, men det kanske bara är nån tröskel man ska ta sig över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att The Grand är omöjligt att sätta i en ljudbild. Däremot så tror jag inte det har något att göra med huruvida basen är till vänster eller höger. Sånt handlar bara om hur man är van att lyssna och generellt bara när man lyssnar i lurar eller sitter mitt framför två högtalare.

I en pop produktion så kan det funka, men vill man ha ett mer traditionellt sound typ jazz/blues så låter det knäppt.

Redigerat av Herbeck
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag garvar varje gång jag ser rubriken på den här tråden. Kan inte hjälpa det, anus är helt enkelt ett väldigt roligt ord i oväntade sammanhang.

Tackar för det kommande exet 🙂

Ja, prova själv först med trummorna, det vill man ju. Jag fick bara spontaninspiration, så kör du fast gör jag gärna ett försök.

Jag tänker mig nog vanliga, ganska tunga trummor. Inte särskilt framträdande i mixen dock, där tänker jag mig nog att basen ska ligga bakom själva tyngden. Ett stråk som plockar upp gitarrmelodin i samma veva känns som givet. Kanske ett billigt trick, men allt beror på hur man gör det och produktionen har redan en hel del som känns intressant och eget, så det hade jag inte störts av.

Det är möjligt att du har rätt om The Grand, det kanske bara är för fylligt helt enkelt.

Jag håller med Martin att gitarren låter lite ostämd, men jag uppfattade det mer som en effekt (?)

Hehe, jo man får ju välja sina rubriker om man vill synas 😄

Faktum är att jag nog måste släppa låten en stund, är lite trött på den och har hundra (nja, fem kanske) till låtar som ska göras klart. Så vill du prova att göra ett trumarr så kör. Skulle vara mycket intressant. Dock kan jag inte lova att jag kommer använda det. Om du gör det så strunta i att anpassa dig efter basen då riktig bas ska läggas sen.

Berätta vad du behöver, full/partiell mix eller kanske separata spår.

Jag tror faktiskt att det finns ett mutat stråkspår som ligger. Dessutom så ligger det både cello och fiol under leadgitarrerna. Från början var låten gjord med bara stråk och piano men jag kräks på mina stråkbibliotek och fick inte tag på riktiga musiker. Så jag tog elguran och lekte cello och fiol. Det blev lite tomt så jag blandade upp dem med de samplade instrumenten. Man kan ju lyfta fram dem lite extra där på slutet.

Om du har bra stråkbibliotek så kan du ju få midifilerna så kanske man kan få lite roligare stråk.

Angående gitarrerna, ja, nästan alla gitarrer är lagda med lite lite ostämd gitarr. Ville inte att det skulle låta för perfekt.

Den akustiska skär sig lite med pianot i verserna därför låter den ostämd, för just den akustiska tror jag faktiskt är ganska stämd om jag inte minns fel. Däremot satt jag och provade om jag skulle anpassa ackorden efter pianots färgningar men det slutade med att jag tycker att det var mer intressant att inte göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om The Grand, här är en låt som jag skrev direkt när jag hade fått The Grand, bara för att soundet i det inspirerade så mycket http://evangelyn.com/music/Evangelyn-Stop_part1.mp3

Det är bara en snabb slaskinspelning och inte på något sätt den färdiga versionen. Den färdiga är 17 minuter lång... 😄

Jävligt snygg låt. Gillar sättet du producerar på, du har grym känsla för de små detaljerna.

The Grand däremot har jag inte jättemycket kärlek kvar till. Tycker att det har ett luddigt ljud och det låter som att det hela tiden gränsar till digitaldist, vilket det faktiskt väldigt lätt gör om man bara processar det lite lite för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får tacka 🙂 Ja, det har ju hänt en del sedan The Grand kom och finns massor med samplade flyglar att botanisera bland. Jag har hittills inte hittat ett samplat piano som funkar till allt, men har inte hängt med i vad som kommit under de senaste åren.

Faktum är att jag nog måste släppa låten en stund, är lite trött på den och har hundra (nja, fem kanske) till låtar som ska göras klart. Så vill du prova att göra ett trumarr så kör. Skulle vara mycket intressant. Dock kan jag inte lova att jag kommer använda det. Om du gör det så strunta i att anpassa dig efter basen då riktig bas ska läggas sen.

Berätta vad du behöver, full/partiell mix eller kanske separata spår.

Jag tror faktiskt att det finns ett mutat stråkspår som ligger. Dessutom så ligger det både cello och fiol under leadgitarrerna. Från början var låten gjord med bara stråk och piano men jag kräks på mina stråkbibliotek och fick inte tag på riktiga musiker. Så jag tog elguran och lekte cello och fiol. Det blev lite tomt så jag blandade upp dem med de samplade instrumenten. Man kan ju lyfta fram dem lite extra där på slutet.

Om du har bra stråkbibliotek så kan du ju få midifilerna så kanske man kan få lite roligare stråk.

Det gör jag mer än gärna 🙂 Har som nämnt lite ont om tid i nuvarande, men gör gärna lite trummor och stråk när tid finnes. Jag kör Cubase, så ifall du gör det också så blir det enklare, annars skulle du kanske kunna bounca ner en stereomix samt piano, sång, bas och gitarr på separata med samma startpunkt och en notis om tempo, och så en midi-fil på pianot och det stråk du har gjort, mest för att underlätta. Jag har en ftp som du skulle kunna ladda upp det till, ska fixa en login när jag sitter vid studiodatorn.

Kanske köra 16-bit på bouncningarna så blir det mindre att tanka fram å tebax, det blir ju bara underlag för min del.

Du får förstås använda resultatet precis hur du vill, eller inte alls. Jag har ju ingen koll på vad du gillar efter att bara ha hört någon enstaka låt, så det kan nog bli allt mellan himmel och pannkaka 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får tacka 🙂 Ja, det har ju hänt en del sedan The Grand kom och finns massor med samplade flyglar att botanisera bland. Jag har hittills inte hittat ett samplat piano som funkar till allt, men har inte hängt med i vad som kommit under de senaste åren.

Det gör jag mer än gärna 🙂 Har som nämnt lite ont om tid i nuvarande, men gör gärna lite trummor och stråk när tid finnes. Jag kör Cubase, så ifall du gör det också så blir det enklare, annars skulle du kanske kunna bounca ner en stereomix samt piano, sång, bas och gitarr på separata med samma startpunkt och en notis om tempo, och så en midi-fil på pianot och det stråk du har gjort, mest för att underlätta. Jag har en ftp som du skulle kunna ladda upp det till, ska fixa en login när jag sitter vid studiodatorn.

Kanske köra 16-bit på bouncningarna så blir det mindre att tanka fram å tebax, det blir ju bara underlag för min del.

Du får förstås använda resultatet precis hur du vill, eller inte alls. Jag har ju ingen koll på vad du gillar efter att bara ha hört någon enstaka låt, så det kan nog bli allt mellan himmel och pannkaka 😄

Grymt!

Jag kör Logic så jag ska ta och fixa allt du behöver så fort jag har en liten stund över. Just nu lite fullt upp. Men ikväll eller någon gång imorgon ska jag nog kunna få ordning på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grym låt. Det enda "konstruktiva" jag kan komma med är att det kliar i fingrarna att lägga liiite mindre mekaniskt piano på, men det kan verkligen vara en ren smaksak. Jag hade bara fraserat lite annorlunda (främst introt).

Tokbra verkligen.

Hej!

Vad roligt att det gillas.

Jag har faktiskt haft flera pianister på G som skulle spela in den här låten, två av dem skulle jag betala och ändå så rann det ut i sanden. Detta har för övrigt varit ett genomgående tema sen jag började med denna skiva. Man ska anlita musiker och de pratar om vad de vill ha betalt men sen levererar de inte.

Min tanke när jag började med skivan var att jag skulle hålla mig så långt ifrån programmerade instrument som möjligt men har efter mycket krångel fått inse att det enda sättet att få något gjort är att göra det själv tyvärr.

Dock har jag turen att få grym hjälp till vissa låtar av ett par duktiga och välvilliga musiker. Främst bas är det jag lånat in.

Tillbaks till denna låten då, har inte kommit till småputset än... men att göra det programmerade pianot mindre statiskt står på listan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...