Jump to content
Annons

Bose eller M-Audio?


Night Prowler

Recommended Posts

Annons

Bose låter ok för att vara små högtalare, men är ganska dyra. De har ett speciellt färgat ljud, som man antingen gillar eller inte. "Fejkad" bas, typ. Ungefär på samma sätt som jag upplevt när jag lyssnat på små Genelechögtalare. M-Audio hade jag inte valt, men om jag hade varit tvungen att välja mellan de två, hade jag nog valt dem. Kolla in Logitechs datahögtalare också. Deras Z-10 lät riktigt bra för pengarna. De finns inte längre, men det kanske finns någon efterföljare, eller kolla efter begagnade. Går inte att spela jättehögt med dem dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bose låter ok för att vara små högtalare, men är ganska dyra. De har ett speciellt färgat ljud, som man antingen gillar eller inte. "Fejkad" bas, typ. Ungefär på samma sätt som jag upplevt när jag lyssnat på små Genelechögtalare. M-Audio hade jag inte valt, men om jag hade varit tvungen att välja mellan de två, hade jag nog valt dem. Kolla in Logitechs datahögtalare också. Deras Z-10 lät riktigt bra för pengarna. De finns inte längre, men det kanske finns någon efterföljare, eller kolla efter begagnade. Går inte att spela jättehögt med dem dock.

Jag har ett Logitech system idag med subwoofer. Den låter ok, men den är mycket basig. Bose ser snygga ut och skulle se bra ut med imacen, men det viktigaste är ju ljudet. Jag får nog utforska ljuden på båda högtalarna i butik, eller köpa hem dem och lämna tillbaka den jag inte vill ha. Jag lyssnar ju på all sorts musik förutom elektronisk- disco- dunka dunka- usher- brat- musik. Det viktigaste är att gitarr, sång, bas och trummor låter bra. Även stråkmusik, filmmusik, då jag ser mycket filmer på datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett system från Altec Lansing, med sub + 2 satelliter. Det låter riktigt bra för att vara datorhögtalare, så det kan jag rekommendera. ATP-3 heter det. Jag tror inte att det finns längre, men jag misstänker att VS4121 är deras efterföljare, eftersom det är ganska lika i designen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon av dessa kanske?

http://www.thomann.de/se/superlux_bes5a.htm (obs, made in china, har inte heller hittat någon recension om dessa)

http://www.webhallen.com/hardvara/128459-kurzweil_ks40a

Har aldrig hört någon av dessa dock så har inget att säga om de, men bara lite fler alternativ. Skippa bose, du får såå mycket mer för pengarna.

Dessa är nog bland de bästa i den prisklassen om du har pengarna: http://www.musicradar.com/gear/all/recording/monitors/truth-b1031a-497864/review

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.thomann.de/se/superlux_bes5a.htm (obs, made in china, har inte heller hittat någon recension om dessa)
Vänta nu, sitter du och rekommenderar högtalare du inte vet något om och har frågat om i din egen tråd?
Dessa är nog bland de bästa i den prisklassen om du har pengarna: http://www.musicradar.com/gear/all/recording/monitors/truth-b1031a-497864/review
...och dessutom länkar till tipset du fick av drloop, återigen högtalare du själv inte lyssnat på?
Skippa bose, du får såå mycket mer för pengarna.
Ehm, jag håller inte med dig ett dugg. Companion 2 är nog de bästa datorhögtalare jag hört under 2000:-

Jag har själv jämfört AV40 och Companion 2 tidigare i tråden Grymma högtalare/studiomonitorer

Men det har jag. Jag skulle inte kalla dem studiomonitorer, men det är bra datorhögtalare som funkar i musikerns datorhörna eftersom de har ett brett frekvensregister jämfört med de flesta datorhögtalare.

Fast för prislappen skulle jag välja Bose Companion 2, även om de är något diskantfattigare jämfört med AV40 så är det större tryck/bättre punch i Companion 2.

...och eftersom TS lyssnar på rock skulle jag prioritera Companion även denna gång.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta nu, sitter du och rekommenderar högtalare du inte vet något om och har frågat om i din egen tråd?

Jag gav de som förlag, självklart kan jag inte rekommendera de, plus att de inte verkar hålla någon hög kvallité, made in china, men p.g.a priset gav jag upp de som förslag.

Redigerat av simonwellander
Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta nu, sitter du och rekommenderar högtalare du inte vet något om och har frågat om i din egen tråd?

Jag gav de som förlag, självklart kan jag inte rekommendera de, plus att de inte verkar hålla någon hög kvallité, made in china, men p.g.a priset gav jag upp de som förslag.

PS: Du borde provlyssna på Audioengine 2 om du hittar ett par såna någonstans! Visst är ljud personligt men har jämfört de med dessa: http://www.hifiklubb...talarsystem.htm och tycker de låter väldigt likvärdigt faktiskt 😮 De krävs dock bra placering för att de ska låta bra och de har en smal "sweet spot"

Redigerat av simonwellander
Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, jag har suttit vid både Audioengine 2 och 5. De är också bra, men Companion 2 är mer prisvärda.

Mer prisvärda? Menar du att de låter bättre i dina öron och att du hellre skulle lägga 2 tusen på de? Vad man tycker låter bra är ju iof ganska personligt.

Dock var jag lite småbesviken direkt när jag fick hem mina Audioengine 2 för ett tag sen, de lät riktigt burkigt och basen tog över hela registret, dynamiken var inte den bästa. Men när jag bytte ljudkort, spelade in högtalarna ett bra tag, gav de en bra placering men högtalarna smått lutade mot mina öron så vart ljudet bra mycket bättre.

Redigerat av simonwellander
Link to comment
Dela på andra sajter

Mer prisvärda? Menar du att de låter bättre...
Nej, prisvärt är vad som ger mest för pengarna.

Jag säger att AE2 låter bra men så kostar de ju också dubbla priset jämfört med C2. Och AE2 är inte "dubbelt så bra" som C2.

Likaså, när 1000kr Bose låter tre gånger bättre än 800kr Creative, då är Bose dyrare men ger mer för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, prisvärt är vad som ger mest för pengarna.

Jag säger att AE2 låter bra men så kostar de ju också dubbla priset jämfört med C2. Och AE2 är inte "dubbelt så bra" som C2.

Likaså, när 1000kr Bose låter tre gånger bättre än 800kr Creative, då är Bose dyrare men ger mer för pengarna.

Ja, då menade så förståss 🙂 Jag har hört Bose Companion 2 en gång, tyckte de lät ganska dåligt (min kompis i ett vanligt sovrum). Dock med intregrerat ljudkort. Alla instrument lät... ihopblandade? Lät ganska konstigt. Han håller med mig och han är inte nöjd med sitt köp säger han 🙁 Jag tycker A2 låter mer än 2 gånger så bra än Bose, men bara med placering tyvärr, som sagt de är väldigt känsliga för placering och har en väldigt smal sweet spot 😏 . Har inte hört Creative T40 eller liknande (som du säkert syftade på). Bose companion 2 är kanske det bästa i den prisklassen 😉 det kan du ju ha rätt i, dock är ljud en smaksak så man kanske inte kan säga så. Men Bose som brukar vara ganska överprisade, speciellt deras lifestyle system.

Redigerat av simonwellander
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...