Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag har byggt ett mic rum med nÄra vÀnner men nu ÄterstÄr det att isolera det... och eftersom vi Àr löjlit fattiga sÄ har vi bestÀmt oss för att ha Àggkartonger som isolering.

men frÄgan Àr nu vet ni var man skulle kunna fÄ tag pÄ sisÄdÀr 100 kartonger pÄ 30X30 cm???

tack pÄ förhand

Annons
Mattias M (oregistrerad)
Postat

Större restauranger med kommande pĂ„skbuffĂ© stĂ€ller nog upp. 😆

Postat

Äggkartonger stĂ€ller snarare till med en hemsk frekvensgĂ„ng i rummet - typiskt replokals-sound... 🙂 Det Ă€r betydligt bĂ€ttre att hĂ€nga upp tjocka draperier, dubbla lager gardiner eller liknande lĂ€ngs vĂ€ggarna - och gĂ€rna en liten bit ut frĂ„n vĂ€ggen.

Postat

🙂

Àggkartong dÄlit.... men assÄ jag ska inte spela instrumÀnt det Àr rap som ska spelas in vokaler och sÄ...

sĂ„ om jag förstĂ„tt det hĂ€r rĂ€tt.... helre ett överkast till ett tĂ€cke??? 😆

Postat

NÄgot mjukt absorberande material kommer att dÀmpa upp ljudet i rummet bra, iallafall i diskanten. Och det Àr helt OK om det bara Àr röstinspelning saken gÀller. Men du pratade om ljudisolering, och det Àr en helt annan femma. DÀr hjÀlper varken Àggkartonger eller mjuka absorbenter mycket. Men hur störda blir grannarna av lite rap?

Postat

Tja

AssÄ det jag mena Àr att kvaliten pÄ röst pÄlÀgget till instrumentalen blir bÀttre och vicket matrial jag behöver.... assÄ vad jag förstÄtt sÄ skulle Àggkartong fÄ det att "Studsa" mindre i rummet jag byggd för röstpÄlÀgget

ni fĂ„r ursĂ€kta men jag Ă€r inte sĂ€rsilit bekant med alla uttrycken i musik branshen 😳

Postat

Äggkartonger absorberar frekvenser vĂ€ldigt ojĂ€mnt och gör mer skada Ă€n nytta för ljudet.

Draperier o dyl Àr det du bör köra med för att komma undan billigt...

Det man som regel behöver mest av i en hemstudio, Ă€r absorbenter - dvs mjuka material som dĂ€mpar. Äggkartonger kan fungera hjĂ€lpligt som difussorer - alltsĂ„ ljudspridare som fĂ„r ljudet att studsa ut i olika vinklar - men de Ă€r definitivt inte bra pĂ„ det och frekvensgĂ„ngen blir katastrofal i rummet!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.