Dirty Postat 19 februari 2005 Postat 19 februari 2005 Hej Jag har byggt ett mic rum med nÄra vÀnner men nu ÄterstÄr det att isolera det... och eftersom vi Àr löjlit fattiga sÄ har vi bestÀmt oss för att ha Àggkartonger som isolering. men frÄgan Àr nu vet ni var man skulle kunna fÄ tag pÄ sisÄdÀr 100 kartonger pÄ 30X30 cm??? tack pÄ förhand
Mattias M (oregistrerad) Postat 19 februari 2005 Postat 19 februari 2005 Större restauranger med kommande pĂ„skbuffĂ© stĂ€ller nog upp. đ
Henrik Andersson Vogel Postat 20 februari 2005 Postat 20 februari 2005 Ăggkartonger Ă€r en rĂ„ttan i pizzan-myt. De gör inte ett skit för att ljudisolera, och mycket lite för att bearbeta akustiken.
Claes Holmerup Postat 20 februari 2005 Postat 20 februari 2005 Ăggkartonger stĂ€ller snarare till med en hemsk frekvensgĂ„ng i rummet - typiskt replokals-sound... đ Det Ă€r betydligt bĂ€ttre att hĂ€nga upp tjocka draperier, dubbla lager gardiner eller liknande lĂ€ngs vĂ€ggarna - och gĂ€rna en liten bit ut frĂ„n vĂ€ggen.
Dirty Postat 20 februari 2005 TrĂ„dstartare Postat 20 februari 2005 đ Ă€ggkartong dĂ„lit.... men assĂ„ jag ska inte spela instrumĂ€nt det Ă€r rap som ska spelas in vokaler och sĂ„... sĂ„ om jag förstĂ„tt det hĂ€r rĂ€tt.... helre ett överkast till ett tĂ€cke??? đ
Henrik Andersson Vogel Postat 20 februari 2005 Postat 20 februari 2005 NÄgot mjukt absorberande material kommer att dÀmpa upp ljudet i rummet bra, iallafall i diskanten. Och det Àr helt OK om det bara Àr röstinspelning saken gÀller. Men du pratade om ljudisolering, och det Àr en helt annan femma. DÀr hjÀlper varken Àggkartonger eller mjuka absorbenter mycket. Men hur störda blir grannarna av lite rap?
Dirty Postat 20 februari 2005 TrĂ„dstartare Postat 20 februari 2005 Tja AssĂ„ det jag mena Ă€r att kvaliten pĂ„ röst pĂ„lĂ€gget till instrumentalen blir bĂ€ttre och vicket matrial jag behöver.... assĂ„ vad jag förstĂ„tt sĂ„ skulle Ă€ggkartong fĂ„ det att "Studsa" mindre i rummet jag byggd för röstpĂ„lĂ€gget ni fĂ„r ursĂ€kta men jag Ă€r inte sĂ€rsilit bekant med alla uttrycken i musik branshen đł
Claes Holmerup Postat 20 februari 2005 Postat 20 februari 2005 Ăggkartonger absorberar frekvenser vĂ€ldigt ojĂ€mnt och gör mer skada Ă€n nytta för ljudet. Draperier o dyl Ă€r det du bör köra med för att komma undan billigt... Det man som regel behöver mest av i en hemstudio, Ă€r absorbenter - dvs mjuka material som dĂ€mpar. Ăggkartonger kan fungera hjĂ€lpligt som difussorer - alltsĂ„ ljudspridare som fĂ„r ljudet att studsa ut i olika vinklar - men de Ă€r definitivt inte bra pĂ„ det och frekvensgĂ„ngen blir katastrofal i rummet!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.