Orfa Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 Hej! Jag kanske kör en frÄga som redan finns, har sökt i forumet efter svar men faktiskt inte hittat rÀtt. MEN jag ska Äka till Stockholm nÀst-nÀsta vecka pÄ antagningsintervju hos SAE. Behöver svar frÄn nÄgon som gÄr dÀr eller har avslutat sin utbildning. Jag stÄr mellan Audio production eller Audio Engineering programmet, Men det velandet gÄr jag inte vidare med nu. Grejen e den att jag verkligen behöver mer grundkunskaper och ett klarare perspektiv pÄ vad man sysslar med:) Jag kan sÀtta mig och producera fram en lÄt, Inga problem, Men sen nÀr det kommer till Ljudbilden, Mixningen och mastringen och alla dessa frekvenser sÄ snurrar det till ibland. Jag har jÀvligt lÀtt för att lÀra, Men vill ha en utbildning frÄn kunniga personer. Vill lÀra mig hÄrdvara, Mastring och allt som hör musikprduktion till. Vill Àven lÀra mig ljuddesign och ha större kunskap om precis allt! Jag Àr en vÀldigt kreativ person och vill Àven lÀra mig grunder i webbdesign, 3D osv. . .Vilket SAE kan erbjuda vad jag lÀst. Men jag kÀnner mig sÄ pass grön nu, Finns det nÄgon som började med lite kunskap i bagaget???? Jag vill lÀra mig detta, kosta vad det kosta vill, Passion gÄr före pengar ju! Den enda kunskapen jag har Àr FL studio och en synthesizer- Borde jag kunna mer eller lÀr jag mig grundligt pÄ SAE? Tacksam för svar!!! MVH.
Frekvensspektrumanalysator Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 jag gick ut Audio Engineering-programmet i somras, och det jag kan sÀga om SAE Àr vÀl typ att det blir vad du gör det till. Man kan glida igenom hela utbildningen utan nÄn större behÄllning, men man kan ocksÄ hugga pÄ allt som rör sig, studiotider, seminarier o.s.v.. det Àr ganska mycket upp till en sjÀlv vad man fÄr ut av det. sen kan jag tycka att det Àr förvÄnansvÀrt lite praktisk genomgÄng av utrustningen, inte en enda lektion om typ kompressorn, mer Àn teori i klassrummet, sÄ vill man lÀra sig utrustningen ordentligt fÄr man se till att köa för studiotid!! ett tips, som jag kunde ha behövt innan jag började dÀr, Àr att försöka fÄ ut sÄ mycket lektionstid som möjligt med rektorn och Nevefreaket (no offence) i Studio 1, dom Àr den STORA behÄllningen pÄ SAE. sen kan jag vÀl tillÀgga att man inte bör vÀlja audio engineering om man tror att man kommer ha tid att skapa musik/spela in sitt eget band o.s.v. det Àr tvÀrkört, dom flesta praktiska uppgifterna gÄr ut pÄ att mixa/remixa/klippa redan befintligt material, som oftast Àr rent ut sagt katastrofalt dÄligt (men det Àr vÀl kanske bara en försmak pÄ resten av ens "karriÀr"...) jo, förresten, jag hade inte haft min studio nu om det inte vore för SAE, dÄ jag hittade kollegan dÀr. alltid nÄt. ps- vi hade ingen webdesign överhuvudtaget, sÄ snacka igenom det ordentligt under intervjun sÄ att du inte blir blÄst sen nÀr du börjar. för mig kvittade det dock.
Mr Keys Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 Vad du lÀr dig idag pÄ sae kan jag inte svara pÄ, dÄ det var mer Àn 10Är sen jag gick ut, och jag tror dom Àndrat en del sen jag gick dÀr. Men vad gÀller kunskaper innan Sae kan jag sÀga att jag var ganska nollstÀlld. Jag visste att jag ville syssla med ljud och musik, hade suttit lite med min första synth, och jag tror att jag hade pysslat lite med cakewalk innan, men Àr inte sÀker...! Hur som helst hade jag i princip inga förkunskaper, men ett brinnande intresse. Och det gick bra ÀndÄ. Men du bör kolla upp att du verkligen lÀr dig allt du vill lÀra dig pÄ det programmet du vÀljer....
Sonefors Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 Jag sjÀlv gick pÄ SAE och enligt det du beskriver sÄ tror jag att Audio Engineering programmet passar dig bÀttre. Du behöver inga djupare kunskaper och kommer att lÀra dig mycket. Som alltid sÄ blir det vad man gör det till. Det finns vÀldigt duktiga lÀrare dÀr som jobbar professionellt. Vill dock komma med ett tips. Vill du lyckas professionellt i musikbranschen som producent eller lÄtskrivare sÄ Àr utbildningen frÄn "Musikmakarna" bÀttre. Det Àr det intrycket jag har fÄtt iallfall. KÀnner mÄnga som gÄtt dÀr och har signat med majorbolag. Det Àr en mycket tÀtare kontakt med dom större skivbolagen och förlagen dÀr. Du skulle om inte annat kunna gÄ bÄda tvÄ. Vet en del som gjort det ocksÄ. Mvh Fredrik
Orfa Postat 21 oktober 2011 TrÄdstartare Postat 21 oktober 2011 Tack för era svar! Givetvis ska jag snacka igenom det ordentligt med dom, Kommer jag in sÄ ska jag hÄlla koll pÄ Neve rektorn och tillbringa nÀstan all min lediga tid i studiorna. Intresset Àr brinnande och jag ser verkligen fram emot att bli en som stÀndigt finns pÄ bokningarna av studiotid!
Sonefors Postat 21 oktober 2011 Postat 21 oktober 2011 Tack för era svar! Givetvis ska jag snacka igenom det ordentligt med dom, Kommer jag in sÄ ska jag hÄlla koll pÄ Neve rektorn och tillbringa nÀstan all min lediga tid i studiorna. Intresset Àr brinnande och jag ser verkligen fram emot att bli en som stÀndigt finns pÄ bokningarna av studiotid! Ja, du kommer inte fÄ mycket kontakt med honom, hehe. Men det lÄter bra. Boka sÄ mycket du kan om du vÀljer att gÄ dÀr. Vill dock Äterigen sÀga att om det Àr producent eller lÄtskrivare du vill bli sÄ Àr "Musikmakarna" ett bÀttre alternativ. Jag sÀger inte att det Àr en bÀttre utbildning. TvÀrtom sÄ tror jag att SAE Àr snÀppet vassare dÀr, men det Àr bara en gissning, men kontaktmÀssigt sÄ Àr Musikmakarna bÀttre. Lycka till i ditt val... //F
Nithralia (oregistrerad) Postat 20 mars 2012 Postat 20 mars 2012 Var inne och lĂ€ste pĂ„ SAE's hemsida och sĂ„g att utbildningarna kostade en bra slant. Ăr studiohyra inbakat i det priset eller mĂ„ste man stĂ„ för det sjĂ€lv? Var SAE vĂ€rt pengarna?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.