Jump to content
Annons

Majas visa


Heikki (oregistrerad)

Recommended Posts

Heikki (oregistrerad)

Hej

Jag och sambon gjorde en liten skiva med egna tolkningar av kända barnvisor (originellt! 😎 ) till hennes brorsdotter. Här kommer ett exempel. Tänkte att lite sommarbossa kunde värma i detta väder....

Majas visa

Heikki

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker att den är skön, snyggt pianolir...

Bra nivåer mellan instrumenten, klart och fint ljud!

Men vid 02:18 kommer det in något konstigt brus, det låter som det är när micken aktiveras. Samma sak vid 00:29 upptäckte jag nu...

The Mr...

Edit: upptäcker det varje gång micken aktiveras...

Redigerat av The Mr
Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att sabla ner för mycket 😎 tycker jag det låter för mycket midikvantisering för att det ska bli skönt att lyssna på i synnerhet bossarytmiken på pianot....annars bra feeling i sången och det är väl jättebra om det blir en uppdatering av våra gamla barnvisor

Link to comment
Dela på andra sajter

Heikki (oregistrerad)
Tycker att den är skön, snyggt pianolir...

Bra nivåer mellan instrumenten, klart och fint ljud!

Men vid 02:18 kommer det in något konstigt brus, det låter som det är när micken aktiveras. Samma sak vid 00:29 upptäckte jag nu...

The Mr...

Edit: upptäcker det varje gång micken aktiveras...

Kan det vara hennes inandningar du hör? Har lyssnat i lurar och allt möjligt men kan inte höra något extra brus. Däremot är kompressorn rätt hård och det trycker ju upp andningsljuden.

Heikki

Link to comment
Dela på andra sajter

Heikki (oregistrerad)
Utan att sabla ner för mycket 😎 tycker jag det låter för mycket midikvantisering för att det ska bli skönt att lyssna på i synnerhet bossarytmiken på pianot....annars bra feeling i sången och det är väl jättebra om det blir en uppdatering av våra gamla barnvisor

Nja...

Just pianospelet är inte quantiserat. Jag har visserligen gått in och editerat för hand och rättat till en del felspelningar (är inte pianist 🙁 ) men annars har jag inte använt quantiseringen där.

Heikki

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att sabla ner för mycket  😎 tycker jag det låter för mycket midikvantisering för att det ska bli skönt att lyssna på i synnerhet bossarytmiken på pianot....annars bra feeling i sången och det är väl jättebra om det blir en uppdatering av våra gamla barnvisor

Nja...

Just pianospelet är inte quantiserat. Jag har visserligen gått in och editerat för hand och rättat till en del felspelningar (är inte pianist 😱 ) men annars har jag inte använt quantiseringen där.

Heikki

Ok....Då är det väl mina öron som är ovana att höra tajta grejor....kan vara att pianoljudet är för digitaliserat....who knows 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Heikki (oregistrerad)
Nejdå. Jag tycker man hör det klart och tydligt. Du har något konstigt ljud som kommer en sekund innan micken aktiveras varje gång... Är det ngn annan som hör det?

The Mr...

Japp!! Nu hörde jag det. Du har helt rätt. Ett brus precis innan sånginsatserna. Sången är inspelad under ganska dåliga förhållanden (TSM:s billigaste och behringer mixer, troligtvis också en behringer autocom) så det finns nog en del brus på filen som förstärks av compressorn. Skumt att jag inte har märkt det förut. Tack för påpekandet i alla fall. Får väl försöka ta bort det med en gate vid tillfälle.

Har för övrigt gjort mig av med alla behringerprylar och kör Focusrite istället numera. Betydligt trevligare.

MVH

Heikki

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, det här var härligt ju! 😆

Känns som plockad från svensktoppen nångång på .... 60-talet? En rrrrrikigt skön kontrast till allt annat här på forumet... tack för det! 😄

TSMs billigaste.. vilken är det? Tänkte köpa en TSM MT87 i dagarna, men det kanske man ska låta bli med då.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Heikki (oregistrerad)
Haha, det här var härligt ju! 🙂

Känns som plockad från svensktoppen nångång på .... 60-talet? En rrrrrikigt skön kontrast till allt annat här på forumet... tack för det! 😄

TSMs billigaste.. vilken är det? Tänkte köpa en TSM MT87 i dagarna, men det kanske man ska låta bli med då.. 😆

Jo det är MT87:an. Den är väl ok så sett.

Det är väl främst i kombination med Behringers MX-mixrar och Autocom som det blir brusigt.

Studio Projects B1 tycker jag dock ger ett goare ljud med mindre brus.

Jag skulle definitivt rekommendera den istället. Kostar ungefär samma.

Heikki

Link to comment
Dela på andra sajter

En av mina absoluta favoriter av Alice Tegnér. Att arrangera välkända nummer kan vara ett vågspel men jag tycker ni har lyckats jättebra med denna i bossastil. Fin sångröst och läckert instrumentalsolo! 😉 Rytmsektionen låter lite mekanisk och kunde ha varierats mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...