barkus (oregistrerad) Postat 2 mars 2004 Anmäl Dela Postat 2 mars 2004 Någon som vet om det finns någon plugg eller något program som kan utföra olika akustikberäkningar, typ efterklangsberäkning i tersband eller oktavband, från en inspelad wav-fil. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ackelito Postat 5 mars 2004 Anmäl Dela Postat 5 mars 2004 Vore schysst med ett sånt 😉 hojta till när du hittar det 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
clavicl (oregistrerad) Postat 7 mars 2004 Anmäl Dela Postat 7 mars 2004 Låter ballt med efterklangsberäkning i tersbandet. Sånt program vill jag oxå ha! Vad i hela friden spottar sånna program ur sig!? Result after hours of counting: 42 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Morta Postat 8 mars 2004 Anmäl Dela Postat 8 mars 2004 Det finns plug-in kort med akustikberäkningar för typ 5000+ 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
clavicl (oregistrerad) Postat 9 mars 2004 Anmäl Dela Postat 9 mars 2004 Har som sagt ingen aning om vad det är för spännande som eftersöks, men kan det vara en sån här applikation månne: http://www.ymec.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vibraphon Postat 28 november 2008 Anmäl Dela Postat 28 november 2008 Det här var visst en gammal tråd, men jag tar upp den igen. Det finns ett program för akustikberäkningar som heter CARA. Det är ett mycket kompetent strålgångsprogram för akustisk simulering av rum, optimering av högtalarpositioner mm. Man kan till och med göra auraliseringar, dvs lyssna på rummet innan det är byggt. Jag säljer CARA till det otroligt låga priset 59 Euro + moms. Se på min hemsida www.vibraphon.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pme (oregistrerad) Postat 28 november 2008 Anmäl Dela Postat 28 november 2008 Du menar ett mätprogram? Ja, det finns såna men de vill sända ut sina egna pulser. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Assar Postat 28 november 2008 Anmäl Dela Postat 28 november 2008 Skulle följande funka? Det finns ju ljudfiler med toner i färdiga frekvensband, från lägst bas till högre frekvenser. Om man 1) lägger ut ljudfilerna efter varandra på ett spår i t ex Cubase 2) skapar ett nytt audiospår för inspelning och sätter upp en mikrofon där man brukar sitta och lyssna när man mixar 3) drar igång uppspelning av ljudfilerna och inspelning på audiospåret I det här läget spelar alltså monitorerna upp toner i olika frekvenser som man kan identifiera. Samtidigt spelas sljudet in genom kanalen. Resultatet borde bli att man på det inspelade ljudet kan se var man har dippar och toppar. Genom att jämföra med ljudfilerna i det parallella spåret kan man då se vilken frekvens som spelades upp just då. Utifrån den informationen borde man få en bild av hur olika frekvenser beter sig i rummet. Om man sen 4) lägger en EQ på masterbussen för att kompensera för rummets karaktär. 5) spelar in igen, finlirar tills man får en plan volymkurva genom alla frekvenser. 6) använder den EQ-inställningen på mastern när man mixar, för att kompensera rummet. Det löser visserligen inte efterklang och liknande, men är inte det en enkel och billig lösning för sitt ändamål? Kanske inte den proffsigaste men det borde väl ändå funka hyfsat? Eller? Kom igen nu, audiofiler, skjut min idé i sank! 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vibraphon Postat 30 november 2008 Anmäl Dela Postat 30 november 2008 Skulle följande funka? Det finns ju ljudfiler med toner i färdiga frekvensband, från lägst bas till högre frekvenser. Om man 1) lägger ut ljudfilerna efter varandra på ett spår i t ex Cubase 2) skapar ett nytt audiospår för inspelning och sätter upp en mikrofon där man brukar sitta och lyssna när man mixar 3) drar igång uppspelning av ljudfilerna och inspelning på audiospåret I det här läget spelar alltså monitorerna upp toner i olika frekvenser som man kan identifiera. Samtidigt spelas sljudet in genom kanalen. Resultatet borde bli att man på det inspelade ljudet kan se var man har dippar och toppar. Genom att jämföra med ljudfilerna i det parallella spåret kan man då se vilken frekvens som spelades upp just då. Utifrån den informationen borde man få en bild av hur olika frekvenser beter sig i rummet. Om man sen 4) lägger en EQ på masterbussen för att kompensera för rummets karaktär. 5) spelar in igen, finlirar tills man får en plan volymkurva genom alla frekvenser. 6) använder den EQ-inställningen på mastern när man mixar, för att kompensera rummet. Det löser visserligen inte efterklang och liknande, men är inte det en enkel och billig lösning för sitt ändamål? Kanske inte den proffsigaste men det borde väl ändå funka hyfsat? Eller? Kom igen nu, audiofiler, skjut min idé i sank! 🙂 Det går i princip att göra som du beskriver. I princip på detta vis jobbar t ex HiFish Audio Controller från CARA. www.cara.de. Testsignaler spelas upp från cd som styrs via fjärrkontroll från analysatorn. Med tillhörande programvara kan man sedan hitta de bästa högtalarpositionerna och bästa lyssningsposition. Om man sedan villgå vidare och förändra rummet gör man en 3D-modell i CARA och simulerar ljudet i rummet. Man kan till och med lyssna på resultatet innan man bygger om. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.