Jump to content
Annons

få med 'effekten' på medhörning vid inspel


staxxon

Recommended Posts

hur får man med ex guitarrigg på medhörningen när jag skall till och spela in? Har kört cleant innan, men då har det inte varit så noga med känslan, men nu j-v skall det spelas in rock så att det stänker om det! 🙂, så det måste vara lite känsla i det hela.

Det skall spela in cleant men lite effekt på medhörning skadar ju inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du måste använda software monitoring för att höra medhörning med pluggar etc. på - men tänk på att signalen, eftersom den ska in en vända till datorn och processas, blir fördröjd. Många gitarrister i min närhet skruvar fram ljud när de jammar men stänger av effekter under inspelning för att slippa fördröjningar och lättare spela så tajt som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur alla rockare gör kan jag inte svara på, men i min omgivning finns det olika sätt.

Några kör rätt in i ljudkortet utan några effekter på medhörningen. De "hör i huvudet" hur det blir när tagningen sitter och kör bara effekter när de övar inför tagning.

Några andra splittar med DI-box till både datorn och till en pedal ala POD för lite slaskeffekt, antingen till lurar eller förstärkare. Signalen som spelas in är clean, men de har ett "demoljud" från POD:en. Sedan reampar de gitarren längre fram.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...