Jump to content
Annons

Villken är din favorit synth ?


Pulse. (oregistrerad)

Recommended Posts

Pulse. (oregistrerad)

Är lite nyfiken på va ni tycker om de synthar som finns i dagsläget. Villken är din favorit synth ? Föredrar du mjukvaru synthar eller hårdvara? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Måste nog säga att det är min Micro Korg, har inte spelat på helt många synthar, men för det priset, och vad den kan göra är den gudomlig!

VST väg skulle jag nog faktiskt sasta på på Synth 1. Mest på grund av att den är så användbar och så pass resurssnål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste nog säga att det är min Micro Korg, har inte spelat på helt många synthar, men för det priset, och vad den kan göra är den gudomlig!

VST väg skulle jag nog faktiskt sasta på på Synth 1. Mest på grund av att den är så användbar och så pass resurssnål.

mmm...synth 1 e riktigt fin. Låter ju nästan som en Nord Lead 😛

Triangle 2 från rgc audio e skitbra till bas, använder den i nästan alla mina produktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är min lista (nästan totalt befriad från Analogtramset 🙂

Atmosphere - ljuvliga pads...

Absynt - Mystiska Pads...

B4 - Bästa orgelemulatorn

FM7 - Digitalsprill på hög nivå

PRO-53 - OK, några eländiga VCR:er, LFO:er och ADSL:er behövs väl ;-)

För Bas används ELBAS - ett nyskapande instrument ;-)

//Mvh Magnus

PS. En liten vit lögn angående elbasen - jag använder MIDI-gitarr för att trigga Trilogy - men i princip är det elbas. DS

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Personligen gillar jag Studio Electronics synthar bäst. Och ett Synthesizers.com-system kan ligga i en dröm någonstans... 😲

Fast när det gäller mjukvara är det nog faktiskt Propellerheads Malström 😉 Inte för att den låter allra bäst, utan för att man blir så kreativ med den, och för att ljuden är väldigt användbara.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

vilken som är absolut favorit är förstås svårt. vem skulle inte vilja ha en moog voyager eller fet modular liksom?

mitt bästa synthköp är yamaha AN-200 som är en kraftfull analogsynth i anspråkslös förpackning. ser ut som en leksak och är lite jobbig att ratta ibland eftersom vissa kontroller är överlagrade på samma ratt, annars klockren.

på önskelistan ska väl annars Nord Modular G2 nämnas... bara haft möjlighet att leka lite lite med den, men den är grym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Superwave P8 och Absynth, men även ABL.

Link to comment
Dela på andra sajter

mitt bästa synthköp är yamaha AN-200 som är en kraftfull analogsynth i anspråkslös förpackning.

Jag gillar min AN-200 också, den är perfekt för krämiga virusliknande-leads, fast den låter lite väl elektrocheezy ibland. Kan iofs bero på att den är analog modeling och inte äkta analog. Till de riktigt fläskiga grejorna använder jag Studio Electronics.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ingen har nämt reaktor 4? Äger den inte själv men har provat på en demo och jag blev grymt impad. Det är en sån där synth som gör att man lyckas sätta ihop helt nya kreationer som man själv inte trodde att man kunde skapa. Mumma!

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan tvekan så blir det Korg Ms-20, den är helt i särklass.

Alla mjukvaru + VA synthar låter som elmotorer

jämfört med den här V8:a motorn 🙁

Man kan spendera timmar med att programmera ljud

man blir alltid förvånad av ljudbilden.

Otrolig!!!

/freq to voltage rules

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller hårdvara så får det bli i följande årdning. (som jag har eller haft)

1. SC PRO-ONE

2. Roland MKS-80 (Jupiter 8 i rack) bland det fetaste som finns förutom CS-80 el Matrix 12.

3. Nordlead/Rack 1/2/3

4. JP-8080

5. Juno-106 (all time classic) 🙁

Åså lite mjukvara

1. Absynth

2. Pro-53

3. FM-7

4. ??

De va la det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Min första Analog häck, det är ju bara en monosynth men den är duktigt användbar!

bara 2 osc, men man kan modulera mycket kul och filtret är ruggigt bra! 🙂

men faktum är att Pro-53 (Pro-one är en Prophet 5 med en röst) nästan är oskiljbar i kvalite, men bara nästan 🙂🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

HaraldS (oregistrerad)

Har ju varit med rätt länge och minns när syntharna gjorde sitt inträde på scenen. Minimoogen var på sätt och vis den första synthen som satte standarden. Delvis tror jag att det berodde på att den var överkomlig i pris men framför allt gick den att manövrera utan att ha utbildning som växeltelefonist. Och så förstås, den har ett sound som jag ännu inte hört emulerat tlll fulländning.

Men den första synth jag själv hade möjlighet att fingra på var en ARP 2600 och den lät faan så bra. Den stod i Metronoms studio i Stockholm. Jag tror inte att det var många som använde den. Liknade som sagt, mycket en telefonväxel. Men där fanns även en annan liten ARP som hette Pro Soloist, med enbart presets men med aftertouch, och som var jävligt kul att spela på.

En stor favorit, som jag tyvärr aldrig haft tillfälle att spela på själv men gärna skulle ha haft i min ägo, är Oberheim Four eller Eight voice. De var uppbyggda så att varje röst var en synth. Knepigt eftersom man var tvungen att stämma varje röst för sig, det var ju före den digitala världen, men bättre pads har aldrig hörts. Lyssna på Lyle Mays i Pat Metheny Group. Alla softa mattor där kom, i alla fall förr, från denna mäktiga synth.

En sista favorit som jag inte heller varit i besittning av men haft nöjet att spela på är Yamaha CS80 eller kanske för en del mer bekant som The Stevie Wonder Dream Machine. Denna synth var ett monster som vägde som ett Rhodes 88. Jag tror att det var den första synth som hade vägda tangenter, anslagskänslighet och polyfon aftertouch. Den kan man höra på Stevie Wonders "In the key of love" och säkert på en massa ABBA-plattor för det var i Polar-studion jag första gången stötte på den.

Min första egna synth var en micromoog jag inhandlade i New York 74 ellre 75 , och som jag fortfarande har i min ägo. Den är dessvärre något defekt men jag gillar verkligen soundet vilket är omisskänligt Moog.

Min andra synth inhandlades 83 och var min ständige följeslagare i tio år och är fortfarande, efter en genomgripande renovering, ett helt unikt instrument. Rhodes Chroma heter den och tillverkades 83-84 i något 1000-tal ex.

I övrigt har jag haft ett antal synthar. Det är svårt att favorisera någom framför den andra. Alla instrument jag haft har haft sina kvaliteter. Yamaha's FM-synthar outtömliga, Roland D50 - suveräna pads.....

Eftesom jag nu snart är 50 fyllda, tycker jag det är ganska så skönt att synthen har flyttat in i den bärbara datorn. Reason fungerar alldeles utmärkt och täcker de flesta behov för mig, även live. Absynth tycker jag är helt fantastisk. B4 orgeln tycker jag är det bästa jag hört, om man inte orkar släpa B3 med Leslie med sig.

Oj det här blev kanske för långt och ointressant ment det var kul att mememorera vilka instrument man stött på.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...