Jump to content
Annons

Live-triggade trummor


Wonko

Recommended Posts

Tjena tjena!

Jag vill inte sno för mycket plats i tråden om ljudnivå på konserter, så jag tänkte att jag startar ett nytt ämne. Jag ber om ursäkt i förväg om ämnet redan är behandlat.

Jag och mitt band kommer att vara med att anordna en hårdrock/metal-kväll i en lokal som tidigare har varit en rockklubb. Lokalen tar väl mellan 150-200 pers och har ett befintligt PA på plats.

Det som har stört mig när jag spelat där förut är den höga volymen och dåliga medhörningen. En orsak till detta är trumsetet som låter ganska starkt där trummisen måste ha medhörning som överröstar trummorna (han vägrar in-ear).

Jag är inne på att införskaffa triggar till baskagge, virvel och pukor (1 bk, 1 sn och 6 pukor). Jag är inne på DDrums acoustic pro triggar som verkar vara bra och stryktåliga.

Då kommer vi till själva frågan: Vad ska jag använda för ljudmodul? Finns det någon billig ljudmodul som har bra och naturtrogna ljud? Är en PC och SD2 tillräckligt stabila för att köras live i Ca 4 timmar? Vad tror ni och är det någon som har erfarenheter?

Sista frågan: Hur övertalar jag trummisen att detta är den bästa vägen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Triggarna kommer ju inte få ner volymen på trummorna. Så jag undrar om trigg är lösningen på problemet. Jag tror ni behöver jobba med dämpning + trigg. Mesh Heads kanske skulle kunna vara en lösning tillsammans med att trummisen anpassar sitt spel och att ni triggar.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara plexi som funkar om trummisen avser att spela på akustiskt trumset.

Något som ofta glöms bort är att ett vanligt "moln", läs bredbandsabsorbent, i taket åvanför trumslagaren, gör stor nytta live.

Betänk dock att ljussättaren får ha sitt finger med i det spelet.

Kan bli surt annars!

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...