Jump to content
Annons

Sökes: Samarbetspartner (gärna trummis) till superflummigt projekt.


TheSleeper

Recommended Posts

Hej!

Jag söker en öppensinnad musikant, eller flera för den delen, att samarbeta med. Stil/genre är inte alls spikat, men om du lyssnar på något som liknar nedanstående band så ska vi nog kunna komma bra överens:

, maudlin of the Well/
,
,
/I.E.M./Bass Communion, Autechre, The Mars Volta, Esbjörn Svensson Trio,
, Ulcerate, Tool/A Perfect Circle, The Dillinger Escape Plan, Lightning Bolt,
.

Eftersom jag inte själv är någon supermusiker så vore det lite skevt att kräva att du ska vara det, men du bör åtminstone ha hyfsad koll på taktartsbyten, ojämna underdelningar och liknande rytmiskt trams. I övrigt lägger jag mer vikt på sväng och "flum" än på teknik och teorikunskaper. 🙂

Redigerat av TheSleeper
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

EST är ju svensk kult och Dillingers escape plans någonting minutes Jazzbreak är ju suvve.

Cool blandning.

Ser fram emot att få höra låten/låtarna när ni kommit så långt

mvh

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst, det ska väl gå. Ska förtydliga bara att jag tänker mig ett gemensamt skapande och utbyte av idéer, och att jag har mycket lättare för att modifiera andras idéer än komma på egna... Men, jag har (enligt mig själv, åtminstone) mycket intressanta om än väldigt abstrakta visioner.

Jag skulle kunna lägga upp några av de få riff jag spelat in, även om det kanske inte är helt representativt för vad jag tänker mig just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag känner inte till någon av de influenser du skriver om haha. När jag lyssnar på dom får jag en väldigt otydlig bild av vad du vill ha, dels är det skön atmosfärisk ambience-stuk, som jag verkligen älskar. Dels är det hårdaste growlrock-stuk, som jag verkligen ogillar.

Jag lyssnar väldigt mycket på skön flummig(knarkig?) musik och är väldigt intresserad av att själv göra sån musik. Men sån där hård musik har jag inte mycket till övers för. Ska lyssna på det du lagt upp nu

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det beror nog på att det inte finns någon tydlig bild. Jag kan både tänka mig att göra minimalistiskt ambient-flum, likväl som hårt och sinnesjukt flum. Det är flummigheten som är den gemensamma nämnaren, helt enkelt. 🙂

Har du några exempel på den musik du är intresserad av?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag lyssnar på dina mixar du lagt upp får jag en svag känsla av Dreamtheater som jag verkligen diggar. Lagom blandning rock och flum 🙂.

Stora influenser för mig är Carbon Based Lifeforms(Göteborgare 😉), Vibrasphere, Solar Fields, Lemon Jelly m.m.

Men hör ändå en del härlig flumpotential i ditt material där!

Link to comment
Dela på andra sajter

Underligt, men lite kul, att du hör DT i det. Jag var ett stort fan i några år, men nu för tiden är jag inne på lite andra spår. Förresten så märkte jag hur nästan alla av riffen jag la upp har alldeles för högt tempo. Jag har väl snöat in mer på doom-metal sen jag spelade in dem, antar jag. :rolleyes:

Apropå doom-metal: lyssna på http://youtu.be/IAMKTj1z3Gw (du behöver inte lyssna på hela 😉 ) och tänk dig det utan skriksång, med renare gitarrljud, mer intressant (jazzig?) harmonik, och melodi från t.ex. en trombon. Plus lite psykedelisk produktion. Ja, och lite annat också.. Det är ett spår som jag är inne på, men det finns tusen andra.

Ska spana in dina förslag också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillade din länk sleeper! Fast som du säger,cleanare gitarrer och bort med skriket. Jag är absolut intresserad av detta! Om man skulle kunna sammanföra sköna ösiga gitarrer med lite jazz och lite carbon based lifeforms. Magi skulle kunna skapas 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt att höra! Supreme, vi kan snacka vidare utanför tråden, men jag låter den ligga öppen för fler intresserade.

JohnRick och JohanElfstrom, om ni känner för att vara med och skapa så är det bara att köra på, annars hör jag av mig om/när det behövs trummor och growl! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant, även om jag bara känner till 3-4 av dina influenser. Jag är rätt inne på progressiv rock/metal och kan tänka mig att spela gitarr/growla, eller kanske till och med trumma! Bor i GBG och har replokal här.

Hör hur jag låter/vad för musik jag håller på med för tillfället på http://almostlost.bandcamp.com

Kan jag tillföra nåt tro?

MVH

Viktor

Redigerat av Viktorb
Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, det tror jag definitivt! Vilka av banden känner du till?

Kan förresten lägga till lite snabblänkar till utvalda låtar i första inlägget, så slipper man leta igenom allting själv. (Obs. Lade till Devin Townsend också!)

Jag hör en del Opeth i din musik, och framförallt growlet är väldigt likt Åkerfeldts på sina håll (vilket så klart är bra!).

Gött att du har replokal, antar att det finns trummor där då? 🙂

Redigerat av TheSleeper
Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, det tror jag definitivt! Vilka av banden känner du till?

Kan förresten lägga till lite snabblänkar till utvalda låtar i första inlägget, så slipper man leta igenom allting själv. (Obs. Lade till Devin Townsend också!)

Jag hör en del Opeth i din musik, och framförallt growlet är väldigt likt Åkerfeldts på sina håll (vilket så klart är bra!).

Gött att du har replokal, antar att det finns trummor där då? 🙂

Känner till Steven Wilson, Tool, Devin Townsend främst, har hört talas om några andra men vet inte riktigt hur de låter.. Opeth är en stor inspiration för mig!

Har det mesta i lokalen, såsom trummor, PA, gitarr & basriggar. Jag spelar främst gitarr men har lirat trummor innan med, inget jag övar på längre men kan fortfarande spela 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ja du, Autechre har legat på topplistan ett tag nu. Dillinger Escape Plan - Calculating Infinity när jag var tonåring. EST, Cult Of Luna är bra band, och jag är trummis.

Samt 70-tals flum: Hendrix, Pink Floyd, Captain Beefheart, Zappa, samt Ruins (från Japan), Yat-Kha.

Jag har sökt i hela mitt liv efter dedikerade musiker. Jag bor i Västerås för närvarande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se där, det låter ju hur bra som helst! Pink Floyd hade jag kunnat slänga in i listan också. Jag vet dock inte om begreppet "dedikerad musiker" stämmer in på mig, jag har väl bara något slags vision av musik som jag tycker saknas.

Har du möjlighet att spela in trummor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej där. Vart bor du? EDIT AHA, Göteborg, en bit ner alltså /EDIT. Jag kommer få tag i en replokal snart, hoppas jag, genom studieförbund.

Jag måste lägga in fler kol för att få igång detta med inspelning! Möjligheten finns, men är lite bökig då det är på låns. Men skickar du saker (riff, etc, etc) nu, så kan jag lyssna på det och lära mig i förtid.

Redigerat av idkfa
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...