Jump to content
Annons

Cubase Elements eller Artist?


BoGabrielNurmi

Recommended Posts

Hallå!

Jag har nyligen bytt plattform från PC till Mac, och ska köpa nytt Cubase. Jag har en iMac av senaste modellen, med 2,7 Ghz processorn och 4gig ram. Jag vill ha Cubase, men är osäker på om jag ska köpa Elements eller Artist. Vad tycker ni? Vad bör jag ha i åtanke när jag gör mitt köp?

Användningsområdet är en hemmastudio för elektronisk musik.

Vänligen,

Bo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Många klarar sig säkert med minstingen, men det är ju svårt att säga hur det är för din del...

Du kan se en jämförelse mellan de olika versionerna här: http://www.steinberg.net/en/products/cubase/cubase6_feature_comparison.html - så blir du kanske lite klokare... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt svar Claes (vill minnas att jag fått många sådana av dig tidigare, när jag hängde här förr!). Jag har kikat på jämförelsen, men det säger mig dessvärre inte så mycket om hur det funkar i verkligheten. Vad är det som gör att man vill ha artist och inte elements, bortsett från vsti/vst pluggarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elements är mer begränsat när det gäller antal audiospår, midispår och VSTi-slots. Sedan är det säkert många som inte behöver fler sådana än vad Element har. På vissa saker är Element som Artist lika begränsade, men behöver man inte funktionerna, så kvittar det ju.

Det är dessutom ingen fara att börja med Elements, för att se om det räcker till - utan man kan alltid uppgradera till Artist senare, utan att förlora alltför mycket på att ha börjat på lägsta nivån. 🙂

Många av pluggarna som saknas, har man kanske inte behov av - men annars finns det ju i många fall liknande pluggar som Freeware/Shareware eller kommersiella, beroende på vad man behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört Cubase Elements nu under dagen och kommit fram till att det räcker fint just nu. 16 Vsti slots är lite i underkant, men i exempelvis Hypersonic och Komplete går det att köra flera moduler/ljud per VSTi slot. Överhuvudtaget mycket imponerad av senaste versionen av Cubase. Däremot inte av medföljande VSTi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...