mikelaaa Postat 23 juli 2011 Postat 23 juli 2011 (redigerat) hejsan, tĂ€nkte fixa i ordning detta rummet med akustik & grejer sĂ„ det bli lĂ€mpat till en studio. men behöver helt klart hjĂ€lp, vet liksom inte var jag ska börja eller vad som behövs för grejer eller hur mycket. just nu Ă€r rummet mer som förvaring som ni ser. skriv gĂ€rna en lista och lĂ€nka till saker jag behöver. grejer jag har inköpt Ă€r ett steinberg Cl1 ljudkort, och en sE electronics x1 mic. budjet grejer, som sĂ€gs ska lĂ„ta mer proffsigt om man förbĂ€ttrar rummet. storlek: cirka 3,5 x 2,9 x 2,4 - snetaket. http://imgur.com/a/Ud4Jh tack đ Redigerat 23 juli 2011 av mikelaaa
Jonterocks Postat 24 juli 2011 Postat 24 juli 2011 Ett tips Àr att sÀtta mixplatsen (monitorer osv) vid den lÀgsta vÀggen sÄ att sÀga. DÄ fÄr du inte sÄ jobbig reflektion av ljudet. I övrigt finns det massor av akustiktrÄdar. Vet att det finns nÄn form av wikipedia-grej ocksÄ som Àr vÀldigt informativ och bra. SÀtt pÄ lite kaffe och lÀs =)
mikelaaa Postat 24 juli 2011 TrĂ„dstartare Postat 24 juli 2011 Ett tips Ă€r att sĂ€tta mixplatsen (monitorer osv) vid den lĂ€gsta vĂ€ggen sĂ„ att sĂ€ga. DĂ„ fĂ„r du inte sĂ„ jobbig reflektion av ljudet. I övrigt finns det massor av akustiktrĂ„dar. Vet att det finns nĂ„n form av wikipedia-grej ocksĂ„ som Ă€r vĂ€ldigt informativ och bra. SĂ€tt pĂ„ lite kaffe och lĂ€s =) ett steg nĂ€rmare, tack sĂ„ mycket đ. jag har faktiskt lĂ€st en helt del men blir mest snurrig i huvudet, för det finns ju sĂ„ mycket att vĂ€lja pĂ„ och vet inte hur mycket jag behöver Ă„ grejer, men fĂ„r vĂ€l lĂ€sa vidare đ
kardo Postat 24 juli 2011 Postat 24 juli 2011 Du kan ju lÀsa lite hÀr kanske! https://www.studio.se/index.php/forum/31-studiobygge/
mikelaaa Postat 25 juli 2011 TrĂ„dstartare Postat 25 juli 2011 Du kan ju lĂ€sa lite hĂ€r kanske! https://www.studio.se/index.php/forum/31-studiobygge/ tack đ
mikelaaa Postat 26 juli 2011 TrĂ„dstartare Postat 26 juli 2011 Ett tips Ă€r att sĂ€tta mixplatsen (monitorer osv) vid den lĂ€gsta vĂ€ggen sĂ„ att sĂ€ga. DĂ„ fĂ„r du inte sĂ„ jobbig reflektion av ljudet. I övrigt finns det massor av akustiktrĂ„dar. Vet att det finns nĂ„n form av wikipedia-grej ocksĂ„ som Ă€r vĂ€ldigt informativ och bra. SĂ€tt pĂ„ lite kaffe och lĂ€s =) har du nĂ„got förslag pĂ„ vart jag kan ha micken? man ska inte placera i hörn har jag hört, men spelar det nĂ„gon roll vart annars? đ
Jonterocks Postat 26 juli 2011 Postat 26 juli 2011 har du nĂ„got förslag pĂ„ vart jag kan ha micken? man ska inte placera i hörn har jag hört, men spelar det nĂ„gon roll vart annars? đ Det finns sĂ„dana skĂ€rmar du kan sĂ€tta bakom mikrofonen om du inte kĂ€nner för att fĂ„ med sĂ„ mkt av rummet (om det Ă€r ett "dĂ„ligt" rum). Du kan ocksĂ„ sĂ€tta upp nĂ„got ljudabsorberande material i en hörna och sen stĂ„ och sjunga/vad-du-nu-vill-spela-in-akustiskt med ryggen mot hörnan ("ljudflödet" ut i rummet). Annars kan du gĂ„ runt och sjunga/klappa hĂ€nderna/spela gitarr/slĂ„ pĂ„ en trumma (beroende pĂ„ vad du vill spela in) och dĂ€r det lĂ„ter bĂ€st placerar du mikrofonen. / John
mikelaaa Postat 26 juli 2011 TrĂ„dstartare Postat 26 juli 2011 Det finns sĂ„dana skĂ€rmar du kan sĂ€tta bakom mikrofonen om du inte kĂ€nner för att fĂ„ med sĂ„ mkt av rummet (om det Ă€r ett "dĂ„ligt" rum). Du kan ocksĂ„ sĂ€tta upp nĂ„got ljudabsorberande material i en hörna och sen stĂ„ och sjunga/vad-du-nu-vill-spela-in-akustiskt med ryggen mot hörnan ("ljudflödet" ut i rummet). Annars kan du gĂ„ runt och sjunga/klappa hĂ€nderna/spela gitarr/slĂ„ pĂ„ en trumma (beroende pĂ„ vad du vill spela in) och dĂ€r det lĂ„ter bĂ€st placerar du mikrofonen. / John okej:) , kolla gĂ€rna in mitt inlĂ€gg, för Ă„ se vad du tycker đ //forum.studio.se/index.php/topic/87361-akustik-material-raett-grejer/page__p__1257420__fromsearch__1#entry1257420
Jonterocks Postat 26 juli 2011 Postat 26 juli 2011 okej:) , kolla gĂ€rna in mitt inlĂ€gg, för Ă„ se vad du tycker đ //forum.studio.se/index.php/topic/87361-akustik-material-raett-grejer/page__p__1257420__fromsearch__1#entry1257420 Jag hade börjat med att mĂ€ta rummet (sök i forumet hur man gör det). DĂ€refter tillverkat egna absorbenter av stenull/glasull. Relativt billigt att köpa och mycket enkelt att bygga ihop (kolla youtube, sök pĂ„ "rockwool acoustic panels" eller nĂ„t). Som sagt, det mesta finns redan beskrivet pĂ„ forumet pĂ„ ett utomordentligt sĂ€tt. Kolla om nĂ„n har liknande rum som dig och lĂ€s hur han/hon gjorde/gör. Hoppas det löser sig! / John
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.