Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

hejsan, tÀnkte fixa i ordning detta rummet med akustik & grejer sÄ det bli lÀmpat till en studio.

men behöver helt klart hjÀlp, vet liksom inte var jag ska börja eller vad som behövs för grejer eller hur mycket.

just nu Àr rummet mer som förvaring som ni ser. skriv gÀrna en lista och lÀnka till saker jag behöver.

grejer jag har inköpt Àr ett steinberg Cl1 ljudkort, och en sE electronics x1 mic. budjet grejer, som sÀgs ska lÄta mer proffsigt om man förbÀttrar rummet.

storlek: cirka 3,5 x 2,9 x 2,4 - snetaket.

http://imgur.com/a/Ud4Jh

tack 🙂

Redigerat av mikelaaa
Annons
Postat

Ett tips Àr att sÀtta mixplatsen (monitorer osv) vid den lÀgsta vÀggen sÄ att sÀga. DÄ fÄr du inte sÄ jobbig reflektion av ljudet. I övrigt finns det massor av akustiktrÄdar. Vet att det finns nÄn form av wikipedia-grej ocksÄ som Àr vÀldigt informativ och bra. SÀtt pÄ lite kaffe och lÀs =)

Postat

Ett tips Àr att sÀtta mixplatsen (monitorer osv) vid den lÀgsta vÀggen sÄ att sÀga. DÄ fÄr du inte sÄ jobbig reflektion av ljudet. I övrigt finns det massor av akustiktrÄdar. Vet att det finns nÄn form av wikipedia-grej ocksÄ som Àr vÀldigt informativ och bra. SÀtt pÄ lite kaffe och lÀs =)

ett steg nĂ€rmare, tack sĂ„ mycket 🙂. jag har faktiskt lĂ€st en helt del men blir mest snurrig i huvudet, för det finns ju sĂ„ mycket att vĂ€lja pĂ„ och vet inte hur mycket jag behöver Ă„ grejer, men fĂ„r vĂ€l lĂ€sa vidare 🙂

Postat

har du nĂ„got förslag pĂ„ vart jag kan ha micken? man ska inte placera i hörn har jag hört, men spelar det nĂ„gon roll vart annars? 🙂

Postat

har du nĂ„got förslag pĂ„ vart jag kan ha micken? man ska inte placera i hörn har jag hört, men spelar det nĂ„gon roll vart annars? 🙂

Det finns sÄdana skÀrmar du kan sÀtta bakom mikrofonen om du inte kÀnner för att fÄ med sÄ mkt av rummet (om det Àr ett "dÄligt" rum). Du kan ocksÄ sÀtta upp nÄgot ljudabsorberande material i en hörna och sen stÄ och sjunga/vad-du-nu-vill-spela-in-akustiskt med ryggen mot hörnan ("ljudflödet" ut i rummet). Annars kan du gÄ runt och sjunga/klappa hÀnderna/spela gitarr/slÄ pÄ en trumma (beroende pÄ vad du vill spela in) och dÀr det lÄter bÀst placerar du mikrofonen. / John

Postat

Det finns sÄdana skÀrmar du kan sÀtta bakom mikrofonen om du inte kÀnner för att fÄ med sÄ mkt av rummet (om det Àr ett "dÄligt" rum). Du kan ocksÄ sÀtta upp nÄgot ljudabsorberande material i en hörna och sen stÄ och sjunga/vad-du-nu-vill-spela-in-akustiskt med ryggen mot hörnan ("ljudflödet" ut i rummet). Annars kan du gÄ runt och sjunga/klappa hÀnderna/spela gitarr/slÄ pÄ en trumma (beroende pÄ vad du vill spela in) och dÀr det lÄter bÀst placerar du mikrofonen. / John

okej:) , kolla gĂ€rna in mitt inlĂ€gg, för Ă„ se vad du tycker 🙂 //forum.studio.se/index.php/topic/87361-akustik-material-raett-grejer/page__p__1257420__fromsearch__1#entry1257420

Postat

okej:) , kolla gĂ€rna in mitt inlĂ€gg, för Ă„ se vad du tycker 🙂 //forum.studio.se/index.php/topic/87361-akustik-material-raett-grejer/page__p__1257420__fromsearch__1#entry1257420

Jag hade börjat med att mÀta rummet (sök i forumet hur man gör det). DÀrefter tillverkat egna absorbenter av stenull/glasull. Relativt billigt att köpa och mycket enkelt att bygga ihop (kolla youtube, sök pÄ "rockwool acoustic panels" eller nÄt). Som sagt, det mesta finns redan beskrivet pÄ forumet pÄ ett utomordentligt sÀtt. Kolla om nÄn har liknande rum som dig och lÀs hur han/hon gjorde/gör. Hoppas det löser sig! / John

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.