Jump to content
Annons

Absolut bybörjare på Pro Tools - har några frågor..


BobbyBenjaminz

Recommended Posts

Använder en HP-laptop med Windows 7 och har Pro Tools 8 LE som jag aldrig installerat. Vill nu byta från Cubase 5 till Pro Tools 9(HD). - Kan jag uppgradera från 8 LE till 9 HD? Om inte, kan jag då uppgradera från 8 LE till 9 och vid ett senare tillfälle uppgradera från 9 till 9 HD, eller måste jag köpa fulla versionen av 9 HD?

Har en liten fråga till; Vad krävs för att kunna köra Pro Tools på en PC..? och vad är skillnaden mellan Pro Tools 9 och 9 HD?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Beroende på vilken budget och nivå du ligger på så tror jag att vanliga Pro Tools 9 räcker gott och väl för dina behov. För att få ut krämen i HD-systemen så behövs ju 96/192 interface till datorn. Vilka är PCI-baserade. Det är ju inte direkt gratis att ha ett HD-system om man säger så. Rätta mig om jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Upplösningen vid inspelning. Det är väl lite det som är grejen med HD-systemen. Du behöver ett HD-system för att kunna spela in i 96/192 kHz och då tillhörande interface. Vi snackar stora pengar med eftersom det handlar DSP-kort. Men det borde finnas ett par HD-användare här på forumet som kan slå mig på fingrarna om jag har fel och ge korrekt info 🙂 Så jag har fattat det så får du iaf betala mellan 50-100 tusen kronor för ett HD-system. Kan ha fel som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Missförstånd och åter missförstånd.

Många blandar ihop hårdvara med mjukvara och ser det som samma sak.

De funktioner som Pro Tools 9 HD har (mjukvaran alltså) är exakt densamma som Pro Tools 9 med tillägget "Complete Production Toolkit 2"

Att det finns en version som heter HD är för de som kör HD eller HD Native systemen (hårdvara) har "allt" redan från början.

Mitt råd är, skaffa Pro Tools 9, tycker du sedan att du saknar de funktioner som tillägget erbjuder så köper du bara till det. Dock bör du ta en titt på vad "Complete Producstion Toolkit 2" gör för något - de flesta som inte jobbar med avancerad mixning eller postproduktion kommer inte behöva detta. Jag tror du klarar dig alldeles utmärkt med Pro Tools 9.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...