Jump to content
Annons

Sampla Jussi Björling och Nationalsången i en remix, och släppa gratis på nätet


AdamJones

Recommended Posts

Hej,

Fråga 1:

Jag undrar en grej angående copyright.

Om jag gör om nationalsången, med jussi björlings trevliga stämma i,

och sedan remixar, och släpper gratis på nätet. Det brukar aldrig vara något problem va?

Det är först när man tar betalt som det kan ställa till problem? Eller kallas det att distribuera om man släpper musik på nätet? Förklaring??

Följdfråga:

Spelar det någon roll om det jag "samplar" är 50 år gammalt eller 2 år gammalt?

Fråga 2:

Att spela denna mix på en mindre festival, säg, i Norge, med ungefär 3000 besökare (vid entren, inte på scen, spelar nog ingen roll, men ändå) Det vore olagligt?

Redigerat av AdamJones
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det är Jussi Björling som sjunger lär ju inspelningen vara mer än 50 år (eftersom han dog för mer än 50 år sedan), och då är det (mig veterligen) fritt fram att använda den inspelningen. Sedan vet jag inte om det är nationalsången som Jussi sjunger (var lite otydligt), och om så är fallet finns inget musikförlag som vill vara med och casha in (70 år efter upphovsmannens död är det ju som gäller).

Min teori är dock att ingen bryr sig så länge det inte finns några pengar i det hela (eller att det blir fråga om ärekränkning eller liknande). Tror inte att det blir något strul, men man gör alltid sånt där på egen risk om man inte har clearat rättigheterna innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ponera att det handlar om en låt som är producerad för en stor serie på tv i USA, jag remixar den, lägger upp den på hemsidan, och 20.000 pers laddar hem den gratis. Vilken risk tar jag här?

Ja.. självklart kan man strunta i alla risker, men det blir en helt annan grej om en lite större mängd människor laddar hem remixen. Av 1000 pers finns det nog 1 missunnsam person alternativt självaste ägaren, vem vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...