Jump to content
Annons

Vad är det som händer?


freudanjess

Recommended Posts

När jag hade två mikrofoner framför en ljudkälla av vitt brus och sedan flyttade en av mikrofonerna i sidled bort från mikrofonen så låter det liksom som om ljudet skiftar. Alltså som om olika frekvenser får olika mycket uppmärksamhet.

Vad kallar man det här? Och vad är det som händer egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

vitt brus innehåller ju alla frekvenser.

kan det vara så att det är olika karaktär på mickarna och att

frekvenserna tas upp annorlunda en bit ifrån???

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Kamfiltereffekt? När du flyttar mikrofonen ändras förhållandet (i tid) mellan de olika frekvenserna i bruset. Dvs, t.ex frekvensen 6058 Hz hamnar i ofas med den andra signalen och släcks ut eller minskar i amplitud. En annan frekvens (låt oss säga 580 Hz) hamnar i fas och förstärks (konstruktiv fas). Det blir således "toppar" och "dalar" över frekvensspektrat. Topparna är förstärkning av signalen, där två frekvenser ligger i fas (fasvinkel 0°-90° och 270°-360°) och detta kallas "Konstuktiv fas". Dalar är "Destruktiv fas", där frekvensen är i ofas med den andra signalen (fasvinkel 90°-270°).

Nog bäst att du googlar, för jag förklarar inte så bra innan jag fått i mig kaffe. 🙂

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok, då förstår jag på ett ungefär. Lite svårt ändå. Har dock inget att göra med din förklaring som var bra. Men jag tycker sånt här är så konstigt 😕

Men som sagt, förstår lite mer.

Och det är alltså detta som är kamfiltereffekten?

Redigerat av freudanjess
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...