Jump to content
Annons

Exs24 Logic 5.5 VS Exs24 Logic pro


SirThoms

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett väldigt jobbigt problem. Jag använde logic 5.5 platinum för länge sedan till PC. Var otroligt nöjd med EXS24 samplern. Nu har jag köpt en mac pro och installerat logic pro. Men EXS24 låter helt annorlunda gemfört med den gamla i logic 5.5. Jag kan därför inte alls få till lika bra ljud med exakt samma samplingar jag hade till logic 5.5. Ljudet blir helt annat, svårt att sätta fingret på det men det är både känslan i anslaget och det låter mkt plastigare och tunnare. Låter skit med andra ord och jag är frustrerad över att inte kunna komma tillbaka till samma arbetsflöde jag hade med logics 5.5 EXS24..

Undrar därför om det finns någon lösning på detta, om det går att tweaka till nya EXS24 till Logic pro så den låter som gamla, alltså om man kan kanske kopiera över alla inställningar från logic 5.5 EXS24 och föra över det till nya EXS24. Eller om det finns äldre versioner av EXS24 att ha till Logic Pro?

Måste ju finnas något sätt att lösa detta på men jag är ny på mac och har ingen bra koll. Jag hoppas verkligen någon här kan hjälpa mig. Självklart har jag testat att tweaka till ljudet med vanliga equalizers mm, men det är helt omöjligt att få till samma ljud, eftersom även anslagen blir annorlunda.

Tack på förhand!

Mvh

Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BurninSven (oregistrerad)

Jag har dessvärre inget bra svar men kanske ett tips. Om du kör win virtualiserat (parallels eller likn) på din mac pro så kan du ju fortfarande köra platinumversionen och framför allt jämföra hur det låter samt dra över spår i realtid till osx Logic om du vill eller behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det troligtvis har med ljudalgoritmen att göra då 5.5 var länge sedan och algoritmen har uppdaterats x antal gånger sedan dess.

Så oavsett om du installerar EXSP 24 VST versionen kommer du nog inte få samma ljud som du fick ur din PC.

Använder du fortfarande samma ljudkort , Om inte kan även det göra att det låter annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack båda för svar!

Sven, jag har installerat WinXP med parallels desctop. Men XP hittar inte mitt ljudkort då. Har testat installera Win 7 med bootcamp, och då går det att installera allt, men där fungerar ju inte logic 5.5. Vet du om det går att lösa i XP under parallel? Det funkar nämligen inte att installera XP med bootcamp :S..

Sen undrar jag hur man drar över filer från XP till OSX med parallel? Har installerat OSX och WinXP på samma mac pro alltså. Funkar inte att bara dra över iaf. Ser att det finns ett "import" alternativ i menyn, men det är ju bara om man kopplar till en fysisk PC med windows.. knepigt :S

Piccazzo, inga möjligheter att på något sätt importera de där ljudalgoritmerna från logic 5.5 till pro då? 😉

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Hmm det vet i hundan varför det inte går jag kör parallels på båda mina (men den senaste uppgraderingen funkar kasst tycker jag i alla fall) och det hittar mina ljudkort. Iofs så kör jag osx 10.6.4 (äkta köpt) på PC hårdvara och till och med med gamla M-Audio Delta 1010 och 44 kort med specialdrivar och det funkar så jag tycker ju att på en riktig mac så ska det bara rulla på. Det värsta med dom där jäkla parallels är att det inte verkar gå att få kontakt med dom om man inte betalar vilket är helt sanslöst.

Jag kan starta Acid i win xp virtualiserat under osx göra några spår och spara och sen importera i Logic. Har glömt hur jag gör vänta lite 😄 ska jag kolla.

I Acid så hittar jag i Browsern Shared folders och så vitt jag minns så är det lättast om man fixar till vilka mappar man vill kunna dela mellan osen. Det gör du på Parallels menyn (två lodrätta röda streck om du kör samma mode som jag vilket är crystal) under shared folders/add och sen ska väl dom kunna hittas i Logic 5.5 såväl som i Acid som jag har. I samma meny kan du aktivera ditt ljudkort under devices/sound.

Det ska bara funka iom att du har en riktig mac om inte så försök ändå att få kontakt och fråga vad i hela världen det kan bero på.

Lycka till

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Edit jo visst är det hockey kl 8 så det är kört vi får försöka på torsdag eller kolla meddelande jag skickade på justin.tv. Eller om du är vaken och kommer över på raken jag är live nu och en stund till klockan är 00:50

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde så att jag tog mapparna från PC och brände på dvd (det här är 7 årsen) så ta usbminne. Och lägg över dessa två mappar!

Jag var inne på att köra akaiskivorna igen men det skulle ta en miljard år att göra så jag provade detta och det funkade. Då var det till Logic 7.

Och nu när jag fick min nya Mac så gjorde jag samma sak igen. Och märker inte nån skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit jo visst är det hockey kl 8 så det är kört vi får försöka på torsdag eller kolla meddelande jag skickade på justin.tv. Eller om du är vaken och kommer över på raken jag är live nu och en stund till klockan är 00:50

Ok!, Vilken tid passar på torsdag?

För övrigt har jag löst problemet med EXS24. Jag öppnade ett gammalt logic 5.5 projekt i Logic Pro. Och då låter det precis som det ska, skumt men sant. Har suttit och gemfört med logic 5.5 med parallels desktop och det låter likadant på pricken. Lägger jag över samma spår med EXS24 i ett nytt projekt i Pro, med exakt samma inställningar som i 5.5, då låter det skit igen.

Så jag är otroligt lättad över att ha fått till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Bra att det funkar och då har du nog ingen nytta av att köra PC 5.5.1 i ett virtualiserat win xp för det kommer förmodligen inte att orka med speciellt mycket. Men fan det är ju hockey i morn igen så vi försöka runt 18.00 hugget då. Jag fattar inte riktigt fick du igång ditt ljudkort nu I parallels med win xp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Bra att det funkar och då har du nog ingen nytta av att köra PC 5.5.1 i ett virtualiserat win xp för det kommer förmodligen inte att orka med speciellt mycket. Men fan det är ju hockey i morn igen så vi försöka runt 18.00 hugget då. Jag fattar inte riktigt fick du igång ditt ljudkort nu I parallels med win xp?

Ja det fungerade hela tiden. Jag missförstod parallels bara, trodde att man behövde installera alla drivrutiner som vanligt i windows, och eftersom jag inte hittade ljudkortet i device manager så trodde jag att det inte gick. Men det var ju precis som du sa, allt bara funkar, mkt smidigt. Det enda som inte funkar dock är midin från mitt fireface 400. Kan alltså inte spela in med pianot i XP.

18 funkar bra för mig!

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag fick förhinder var tvungen att åka till staden och nu har mitt capturekort packat så det tar nog ett tag innan jag kan sända igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...