Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo folk! Detta blir mitt första inlÀgg i detta forum dÄ jag signade idag.

Jag har de senaste mÄnaderna investerat i en liten hemmastudio och har planer pÄ att investera ytterligare en liten förmögenhet i den.

Inköp hittills Àr:

Dator: Packard Bell, Easynote, 4 GB ram, Intel Core 13-370M

Ljudkort: Steinberg Ci1

Mikrofon: MKL-990

Midikeyboard: Korg microKey

Samt kablage, stativ och popfilter

Program: Gamla goda Cubase SX2 som jag hade liggande frÄn gymnasietiden.

Min frÄga Àr nu, förutom fler instrument. Har ni nÄgot tips om vad jag ska kanalisera mina pengar pÄ?

Min musikaliska bana Àr vÀldigt bred och jag spelar in allt frÄn tysk kraftwerksynth till folkmusik å la knÀtofs.

Det jag redan nu kÀnner att jag behöver Àr ytterligare en mikrofon för att kunna spela in tvÄ kanaler (sÄng/gitarr) samtidigt. DÄ jag inte Àr en sÄ stor fan av att spela in dessa separat (svÄrt att synka kÀnslan i sÄng och gitarr, tycker jag).

SÄ, nÄgra tips för en studionybörjare. Eller... nybörjare och nybörjare. Har tvÄ kurser i ljudteknik frÄn gymnasiet i ryggsÀcken. Men nu Àr första gÄngen pÄ egna ben.

Annons
Postat

Kul!

Ett par monitorer eller bra hörlurar kan vara vÀl investerade pengar.

Annars tycker jag att du ska spela in ett par lÄtar, sÄ mÀrker du nog ganska snart vad du saknar:)

Mvh HippoChriss

Postat

Tjenamors!

SĂ„g precis att PreSonus har feeete-rabatt pĂ„ sitt Studio One Artist just nu.. 🙂Klicka hĂ€r Typ 200 spĂ€nn istĂ„llet för 1800 kr som det i vanliga fall kostar. Mycket kapabelt inspelningsprogram! NĂ€stan sĂ„ man skulle skaffa det sjĂ€lv, bara för att ha det.

Lycka till med samlandet! Man fastnar fort! 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.