Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Howdy!

Jag ska ut och göra en del spelningar i sommar, där jag får välja att få betalt per spelning, antingen som anställd eller via fakturering. Antingen ett högre belopp, eller ett lägre (motsvarande efter skatt och sociala avgifter).

Det kommer innebära att jag måste köpa en del musikutrustning/instrument för rätt mycket pengar. Jag funderar på att starta enskild firma och köpa prylarna via den. Dock verkar det som att jag inte kommer ha någon ingående moms, eftersom "musiker" som spelar inför "levande publik" gör det momsfritt. Arrangören får däremot in moms, även om han säljer arrangemanget vidare till en annan arrangör. Någon som vet varför det är så? Vill inte staten att musiker ska kunna dra moms på sina arbetsredskap?

Däremot tänkte jag att jag borde kunna köpa instrumenten via företaget för att slippa köpa dem med skattade pengar, dvs i längden få dem avdragna innan egenavgifter och inkomstskatt dras (via avskrivning). Jag såg en tråd om att dra av som privatperson på deklarationen, men då är det bara inkomstskatten som dras av.

Vad tycker ni? Är det värt att starta eget i mitt fall (om det ens går att dra av så som jag tänkt)? Jag såg även, när jag googlade lite på ämnet, att det verkar finnas möjlighet att dra momsen på instrumenten ändå (för musiker), men det låter väldigt konstigt - jag har alltid fattat det som att momssystemet bygger på att "staten får alltid in sin moms". Folk verkar dåliga på att ange lagrum när det gäller sånt här. Jag räknar inte med att få någon momspliktig inkomst inom det närmaste.

Skulle vara ytterst tacksam för ett eller två råd från de av er som har erfarenhet av musik och eget företagande.

Annons
Postat

Företag betalar inte moms på inventarier av olika slag (ja - man får lägga ut momsen, men man får tillbaks den senare).

Om du köper in prylarna som inventarier till firman, så får du alltså dra av momsen - och då får du tillbaks den i form av skatteåterbäring i slutet av året efter, så det tar ett tag... Om du har startat firman 2011, så deklarerar du ju i maj 2012 för detta året - och skatteåterbäringen för de med FA-skatt kommer inte förrän i december.

Registrerar du firman som "konstnärlig verksamhet", så finns inte begränsningen med förlustavdrag mot annan inkomst under de första 5 åren, utan du kan göra förlustavdrag hur länge som helst - åtminstone om du kan redovisa att du faktiskt har inkomster också...

Postat

Tackar mjukast för ditt svar!

Stämmer det verkligen? Det låter helt otroligt!

Hur är det med avskrivningar av inventarierna? Dras årliga avskrivningar av som kostnad i resultaträkningen (för jag antar att jag inte kan skriva av ett instrument direkt, utan måste göra det i typ 3-5 år)?

Finns det några nackdelar med att registrera firman som konstnärlig verksamhet? T ex om jag skulle få för mig att producera något inom ljud (låt, jingel, talbok) och sälja?

Postat

Tackar mjukast för ditt svar!

Stämmer det verkligen? Det låter helt otroligt!

Hur är det med avskrivningar av inventarierna? Dras årliga avskrivningar av som kostnad i resultaträkningen (för jag antar att jag inte kan skriva av ett instrument direkt, utan måste göra det i typ 3-5 år)?

Finns det några nackdelar med att registrera firman som konstnärlig verksamhet? T ex om jag skulle få för mig att producera något inom ljud (låt, jingel, talbok) och sälja?

Generellt så skriver du av alla inventarier som kostar max 5000:- exkl moms direkt på innevarande år, medan det som har högre värde skrivs av med avskrivningsplan eller restvärdesmetoden. Ett undantag är att exempelvis programvara oavsett kostnad också dras av på innevarande år.

Även om du säljer reklamjinglar eller liknande så borde det räknas som konstnärlig verksamhet. Det är ju fortfarande något konstnärligt och inte fysiska produkter du säljer.

Postat

Men blir det verkligen så med momsen i artist sammanhang?

Det är ju en balansgång mellan ingående och utgående moms annars..

Och eftersom artistgage är momsfritt så kommer det ju inte in nån moms i företaget?

Ett annat alternativ är ju att bilda en förening.. Om det är ett band du spelar med vill säga, eller det var kanske ett solo projekt?

Postat (redigerat)

Det spelar ingen roll såvitt jag vet. Har du mer momsutgifter än du har momsinkomster i firman, så får du tillbaks moms.

Firman måste vara momsregistrerad också - och det går inte per automatik, utan görs separat.

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.