Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag har ett mbox2 mini och tänker på att uppgradera. Först vill jag fråga om ljudet, min lärare snackar ibland skit och hävdade att det var ett dåligt ljudkort för att det lät dåligt och jag har lite svårt o tänka mig att digidesigns egna ljudkort skulle låta så mycket sämre som ett bättre ljudkort, hur som helst. Vad är det man ska kolla på om man snackar ljudkvalle?

Eftersom jag är grymt nybörjare på hårdvara så vet jag inte ens om det är 64 bitars på den, och har ingen aning om det blir "stor" skillnad på ljudet. Är det en bra/dålig AD DA omvandlare på kortet och gör det stor skillnad?

Skulle vara schysst med två xlr ingångar på det nya kortet om ett köp ens blir av, protools 9 är väl kompatibelt med vad som helst så då tänkte jag söka runt efter ett "bättre" då kanske. Nå tips?

Annons
Postat (redigerat)

ADDA-omvandlare är nog det, näst efter färg på kablarna, som gör minst skillnad för ljudkvaliten i signalkedjan. I princip alla moderna ADDA-omvandlare är fullt tillräckliga. Blindtester har gjorts mellan skitdyra och pissbilliga och folk hör inte skillnaden. Ska du byta ljudkort så är det ingen parameter du behöver oroa dig för (oavsett vad din lärare säger... vad är det för lärare föresten?). Fundera mer på hur många ingångar/utgångar du behöver, kvalitet på preampar samt antal av desammma, funktioner etc.

Edit: Däremot vill du ha ett som hanterar 24 bits-ljud (men det gör väl i stort sett alla nuförtiden?), eftersom detta underlättar mycket.

Redigerat av MrBluesman
  • Gilla 1
drloop (oregistrerad)
Postat

Kan tänkas att läraren inte gillade preamparna, därför gillade han kanske inte Mboxen.

Bättre preamps kan lyfta ljudet lite grann kanske.

Håller med MrBluesman, ADDA är inget man behöver oroa sig för nu för tiden.

Postat

Hehe, tror mer att det lutar åt att han är okunnig. Sjukt nog är han ljudlärare/låtskrivare och har en listetta i indien just ni. Men det var väl som jag trodde, tror jag skiter i ljudkort o lägger pengar på annat roligt, tack!

Postat

Kan dock känna att just mbox är drygt för man kan knappt använda dom utanför sitt inspelningsprogram, mediaplayer funkar men det får ladda ett tag, och övriga program stödjer inte ljudkortet alls. Svårt att lära känna sina monitorer om man inte får använda dom i "det dagliga livet"

Postat

Jag tror att du har missuppfattat Tobias bara.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.