Jump to content
Annons

Tips på hur man spelar elektronisk musik live


PandaMindset

Recommended Posts

Annons

Eller så spelar man på riktigt och får lite substans i det hela...

Ett koncept mitt bitpop-band kör hårt på. Vi är fyra pers som spelar så gott som oavbrutet genom hela konserten, de grejer vi har backtracks på är helt enkelt det för att vi inte har händer över. 🙂 För övrigt kör vi inte från data utan från en keyboard med inbyggd sequencer som spelar upp en midi-fil som styr hela bandet. Backtracks-ljuden ligger i en sampler som sequencern skickar noter till, ibland spelar den på någon av våra keyboards när det inte står någon där (alla keyboards är ihopkopplade via midi), det ligger program changes där, plus all automation som skickas till vår digitalmixer som alltså mixar vår konsert automatiskt varje gång. Vill du veta mer, kolla länken i signaturen. Så man kan komma långt med midi är mitt tips! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett koncept mitt bitpop-band kör hårt på. Vi är fyra pers som spelar så gott som oavbrutet genom hela konserten, de grejer vi har backtracks på är helt enkelt det för att vi inte har händer över. 🙂 För övrigt kör vi inte från data utan från en keyboard med inbyggd sequencer som spelar upp en midi-fil som styr hela bandet. Backtracks-ljuden ligger i en sampler som sequencern skickar noter till, ibland spelar den på någon av våra keyboards när det inte står någon där (alla keyboards är ihopkopplade via midi), det ligger program changes där, plus all automation som skickas till vår digitalmixer som alltså mixar vår konsert automatiskt varje gång. Vill du veta mer, kolla länken i signaturen. Så man kan komma långt med midi är mitt tips! 🙂

Blir väl nästan klassad till oldschool må jag säga =) Men kul att det fortfarande händer där ute! Själv så har jag inte varit ute och lirad house live så jag ska nog vara lågmält på den fronten. Däremot har jag många års erfarenhet av livegig som synth/piano lirare. =) Har dock fått lite förfrågningar att lira live på festivaler med mitt elektroniska "skit" ... men har inte tagit steget dig för då måste man ju införskaffa sig massa prylar så man klarar av det också =) Hehe!

Så därav gillar jag tråden skarpt och hoppas på att någon som spelar iaf 2-10 gånger i månaden, live, sin egen musik, helst elektronisk, kan komma med sina erfarenheter =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...