Jump to content
Annons

Får inte rewire med Reason att fungera


Albin_J

Recommended Posts

Hej!

Jag försöka komma igång att köra rewire med Reason men får det inte att funka. Har Logic pro 8 och Reason 2.5.

Har läst instruktioner och olika trådar om hur man ska göra men det är två problem som dyker upp för mig.

1. Reason hamnar inte i "slave-mode" (grön lampa lyser på "audio card") trots att jag startar programmen i rätt ordning.

2. När jag gör en rewire-kanal i Logic så finns inte Reason som alternativ att välja under Libary.

Någon som vet?

Mvh Albin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Starta Logic

Starta Reason, välj instrument

Skapa en midikanal i Logic

Gå in i Reason och koppla från Output på den modul du använder till Output på Hardware Interface i Reason (L&R, 3-4. 5-6 osv)

Tillbaka till Logic, skapa en auxkanal, som Input väljer du Reason ---> dom kanaler du valt som Output genom Reason

Öppna Library i Logic och välj instrumentet i Reason-menyn

Gå in i Audio Pref i Logic och välj "Live Mode" på "Re-Wire Behavior" när du spelar in, detta för att det ska bli minimal latency vid inspelning

Glöm inte att avmarkera instrumentet i Reason, annars får du fasproblem (så att inte både Logic och Reason spelar upp samma ljud samtidigt)

Har du gjort såhär så ska det funka, annars kan det vara ett drivrutinsproblem med ljudkortet eller något.. Svårt att säga, såg att du inte fick Reason i slavemode, låter konstigt..?

EDIT:

Såg att du kör Reason 2.5 och Logic 8, har du kollat att det verkligen ska funka? Väldigt gammal version av Reason du kör.

Redigerat av SIRR
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Ska nog vara minst 3.0 tror jag för det funkar jag har det nämligen. Men det det är väl bara att dra in spåren i Logic när du gjort klart dom i Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Uppgradering till Reason 5 kostar 995:-

Alternativt så köper du kombo uppgraderingen Reason/Record för 1 495:-

Om du kör 2.5 så blir en massa nytt godis, Thor, Neptune, Kong, med mera.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det är finessen med Reason, bakåtkompatibel sedan version1.

Du bör dock tänka på att om du har lagt låtar eller refills i samma mapp som Reason så bör du kopiera dessa någon annanstans innan du upppgraderar, hela Reason mappen försvinner vi uppgradering. Finns i dokumentationen, men det kan ju vara bra att påpeka för säkerhetens skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Du ska nog gå hela vägen fram till sensate då det som jag förstår är ganska mycket nytt godis i den jämfört med 3an. Kolla först bara så att det går att uppgradera från din innan, det borde det iofs gå att göra men kolla för säkerhets skull. Jag inbillar mig att det behövs en skaplig dator för att man ska kunna ha skoj med den här funktionen på riktigt (men jag har inga belägg för det) så kolla det oxå för säkerhets skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

det ska funka från 2,5:an.

nu har jag köpt versionen och ett nytt problem dykt upp, nämligen att jag måste ha en registrering på min första-version (har en kopierad sådan..) för att kunna logga in hos propellerhead och få ett licensnummer för att därmed kunna installera.

dom är petiga dom där propellerhead!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...