Jump to content
Annons

Hjälp med Marshalls plexi-varianter


mietek

Recommended Posts

Jag har själv en JMP 2203, dvs JCM 800 2203 100w innan de fick den nya panelen.

Är nu på jakt efter en färdigmoddad JMP, då jag tycker 800an är lite för spretig och

skulle behöva lite tajtare crunch och bättre strängseparation.

Eftersom det kostar 8300 att modda min topp hos folkesson känns det mer motiverat att försöka hitta en ny färdigmoddad och sälja min.

Dock är det en jävla djungel att identifiera de olika JMP/plexi-modellerna eftersom de går under många namn när man forskar lite i det.

Säkert många felmärkningar osv.

Nån som vet hur man kan se skillnaden på de olika?

Jag skulle vilja na nåt mellanting mellan de riktigt tidiga och 800an, de som alla verkar enas om är bäst, polare med gott omdöme tipsar om osv (dock vet de knappt själva vilka de har)

Hur ser man skillnad på MkII och super lead?

Vilka är det som har 4 ingångar?

Vilka kör på de "nya" röd/svarta switcharna?

Vilka är utan och vilka med mastervolym?

Sjukt rörigt helt enkelt.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja du... det där med Marshalls modeller är ju lite av en djungel. Jag har fått för mig att den som kallas "Plexi" är modell 1959 Super Lead. Den har 4 ingångar och dom skall man koppla en patchkabel mellan två, och så ska man ha fullt på allt. Det finns en modell av den som jag tror hette Super Bass, egentligen en basförstärkare, men användes flitigt av Jimi Hendrix. Om inte jag har missförstått allting så är dom snarlika, men tonkontrollerna påverkar lite andra frekvenser.

Nåja, det här är i alla fall vad jag tror, hoppas att det kan vara till någon hjälp.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Plexi är ingen speciell årsmodell eller dyl. Plexis är alla toppar som hade en panel i plexiglas. Oavsett om den är från 62 eller 68 eller vad det nu kan vara.

De hette alltså inte plexi då utan det är ett smeknamn man har hittat på nu senare efter deras tid. Som någon sade är det lite av en djungel.

Jag har själv haft en Folkesson-moddad JCM800 2204 -87. Finns inget som slår det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...