Jump to content
Annons

"Pitch-fall" och "sweep filter"


Ollivolli

Recommended Posts

Tja 🙂 TĂ€nkte kolla om nĂ„gon vet hur man gĂ„r till vĂ€ga för att fĂ„ effekten av att en ton liksom faller i pitch? som i t.ex. "the time" med black eyed peas, 4.04 in i lĂ„ten?

Sen tÀnkte jag ocksÄ kolla om nÄgon har koll pÄ hur man gör för ett "sweep filter"? (osÀker pÄ om det kallas sÄ) Som t.ex i katy perry's teenage dream, 2.44 in i lÄten.

AnvÀnder cubase 5, finns det nÄgot i programmet man kan anvÀnda för att Ästadkomma detta?

VĂ€ldigt tacksam för svar! 🙂 Mvh/Olle

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

AnvÀnder inte Cubase, och har inte hört nÄgon av lÄtarna du nÀmner, men jag tror att jag vÄgar mig pÄ att svara ÀndÄ. Sedan fÄr nÄgon annan svara pÄ om det gÄr att göra i just Cubase.

"Pitch-fallet" kan du enkelt göra med hjÀlp av en gratisplugg som heter "tape stop" (googla pÄ den). Det simulerar ljudet av ett kasettband som spelas allt lÄngsammare, och dÄ sjunker tonhöjden.

"Sweep filter" gissar jag Àr samma sak som en filteröppning, det vill sÀga ett automatiserat lÄgpassfilter som slÀpper igenom mer och mer diskant.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Precis som jetblack skriver sÄ fixar tape stop-pluggen pitch-grejen. Den har Àven instÀllningar för hur snabbt/sakta pitchen ska ske.

Glitch VST har Ă€ven den tape stop, och en hel del annat kul 🙂

Om du vill svepa med filtret över en hel lÄt sÄ kan du skicka alla kanalerna till en BUS (group i Cubase?) och dÀr sÀtta t ex Q-filtret som en insert och automatisera lÄgpassfiltret.

Hmm, i princip samma svar som jetblacks, men dĂ„ borde det ju stĂ€mma 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...